Topic: Boolean intersect raadsel  (gelezen 4006 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 maart 2018, 12:07:43 pm »
Hallo,

Pas sinds een paar maanden ben ik ondergedoken in de wondere wereld van 3D-modeleren, dus ik moet nog héél véél leren. Nu zit ik met een (voor mij) groot raadsel, waar ikzelf al een tijdje op zit te puzzelen, maar waar ik niet uitkom.

Ik wil mbv. de boolean intersect functie een overlap creëren tussen een 'schil' (gebogen vlak) en een vast object (in mijn geval een geïmporteerde STL).
Voor dit voorbeeld ben ik voor het gemak uitgegaan van een open gesneden bol en een kubus (zie afbeelding). Als ik nu de overlap tussen beiden klein laat, dan is het resultaat een soort van pastille, terwijl mijn bedoeling juist een kleiner schilletje (de overlap) is.
Maak ik daarintegen de overlap gróter, dan levert dit wèl een schil op! Rara, politiepet!

Wàt doe ik verkeerd, of wàt zie ik over het hoofd?


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2018, 12:24:15 pm »
Subdive helpt al,boolean in niet een geweldige oplossing om effe snel te zijn.
Met onjuiste hoeveelheden polygons gaat je topology er aan als je niet oppast.
W dan bridge edge is makkelijker mits je evenredig veel polygons hebt.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2018, 12:44:56 pm »
Ruud,

Ik moet dit nog even laten bezinken, want ik heb nog niet precies door met wat je hier precies bedoelt, maar ik ga het uitproberen. ;)

Ondertussen heb ik al wel ontdekt dat als je in de edit-modus via 'Mesh -> Faces -> Solidify' enige dikte toekent aan de schil (bijv. 0.001), dat je dan wèl een klein schilletje (met dikte van 0.001 dus) kunt creëren. Maar dat is dus wel middels een workaround die wil ik eigenlijk niet!

Op mijn werk gebruiken we 3DS Max, en daarin werkt het wel. Wij willen toch niet onderdoen voor 3DS Max-gebruikers, toch? :)



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2018, 15:42:14 pm »
Kun je in Max kiezen of je een schil wilt of een solide object?

Het is mij ook niet gelukt. Heb het net geprobeerd, ook nog eens met de boolean tool add-on maar helaas.
Wel zoals jij zegt als je de bol  met solidify een verdikking geeft.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2018, 10:46:28 am »
Is dit wat je voor ogen hebt.



Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2018, 11:07:29 am »
Subdive helpt al,boolean in niet een geweldige oplossing om effe snel te zijn.
Met onjuiste hoeveelheden polygons gaat je topology er aan als je niet oppast.
W dan bridge edge is makkelijker mits je evenredig veel polygons hebt.

Zoals Ruud zegt, ik vind de boolean modifier (of tool) dus ook geen geweldige oplossing...

Ik ken deze modifier en krijg dus ook vaak geen mooie topology erdoor....., daar heeft Ruud
dus wel gelijk in, Leon...

Ik zou de boolean modifier dus niet gebruiken, het verwaarloost je topology...
Als je bijvoorbeeld een gat in een model wilt maken, kun je dat beter op een andere
manier doen, bijvoorbeld met de "Knife Tool", of op een andere manier!...

Succes met Modelling...

Jamie.
Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2018, 15:05:27 pm »
Allen bedankt voor jullie input.

Bijgaand zien jullie het doel van deze exercitie; een zaagmal voor toepassing bij orthopedische chirurgie. Wij zijn pas begonnen met deze techniek en gebruiken daar nu 3DS Max voor. De reden daarvoor is dat een andere afdeling bij ons (Mond-, kaak-, en aangezichtschirurgie) daar al vele jaren ervaring mee heeft. Recent heb ik daar een beginnerscursus in gevolgd.

De bedoeling van dit (vereenvoudigde) malletje is om de oscillerende zaag die daarbij gebruikt wordt voldoende steun te geven tijdens het zagen, opdat het blad niet scheef wegschiet. De opstaande rand moet voor deze ondersteuning zorgen. Het pijpje dat jullie zien vertegenwoordigt het bot waarin gezaagd moet worden, en deze is als STL geïmporteerd vanuit een CT-segmentatieprogramma (en slecht één polygon dik).

In 3DS Max kun je door een gebogen vlak (bijv. een halve cylinder/bol of in ons geval het bot) middels een boolean intersect met bijvoorbeeld een rechthoek het overlappende vlakje reconstrueren. Dit wilde ik ook proberen in Blender, maar dat gaf het hierboven beschreven resultaat. In Blender werkt dit alleen goed als je het gebogen vlak (bot) enige dikte geeft.
Het heeft me al met al veel tijd gekost, maar was èrg leerzaam! ;)

Bedankt en groet,
Léon

p.s.
Ik vind Blender overigens veel plezieriger om mee te werken dan 3DS Max (een zoekplaatje). Kan in principe hetzelfde, is veel minder zwaar en bovendien gratis. Wat wil je nou nog meer?



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2018, 18:06:12 pm »
Ik zie het probleem achteraf eigenlijk niet. Je kunt de face of faces/polygons die de schil afsluiten gewoon deleten, dan heb je het zelfde resultaat. Of zie ik dan iets over het hoofd?










Van boven naar beneden:
1 begin situatie

2 Boolean toegepast. (Kubus even in lijnweeergave gezet)

3 De boolean midifier toegepast. In edit mode de "afsluitende" polygon geselecteerd.

4 De polygon verwijderd.

De kubus verwijderd en de bol in object mode.

Of wil je een ander resultaat?



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2018, 17:29:08 pm »
Léon heeft het over een vereenvoudigde malletje maar niets is minder waar het is namelijk nog een heel gedoe om een malletje te maken. ???
De boolean intersect werkt niet zo mooi dus dan zit er maar een ding op, zelf modelleren.
met dit als resultaat.

Ik daag iedereen uit om ook eens z'n dubbelwandig malletje te maken.
Je hebt er namelijk nog een hele kluif aan.  ;)
 


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2018, 21:30:21 pm »
Wil de gleuven expert :D
Wat je zegt, je moet oppassen met wat je doet met de hand, en dan is het al lastig zat terwijl je controle hebt met wat je aan het doen bent.
Met een add on verlies je snel het overzicht
Met dit model kun je hoge resolutie gebruiken aangezien het gereedschap wordt dus je kunt strak werken omdat het hoogwaardig moet zijn.
Met een lagere resolutie krijg je problemen dat bijvoorbeeld het handvat ongelijkheden vertoont en zo door foutjes zijn snel gemaakt door opschalen .
Het overzicht in hoge resolutie is daar in tegen weer lastig om mee te werken maar voorkomt vele hindernissen .
Lastig maar snel gemaakt. De bovenste begonnen met een  32 polygons de onderste met 128 cirkel .


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2018, 20:27:13 pm »
Gleuven expert.  ;D ;D ;D ;D ;D :-*

Offline JamieVanCadsand

  • Member
  • *
  • Berichten: 176
  • Blender Project: Geen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2018, 11:04:09 am »
Wat ik je wel aanraad... waarvoor je de boolean tool misschien wel kunt gebruiken,
is als je bijvoorbeeld een raam of deur in een huis die je met blender modelleert
wilt maken (een gat erin wilt booleanen)...

Misschien dat de boolean modifier dus wel nuttig is om bijvoorbeeld voor een
blender arch-project te gebruiken en dan je modifiers niet op apply te klikken...
Bij arch addons zie je dus ook dat er een boolean modifier is toegepast voor
ramen en deuren...

Maar als je bijvoorbeeld een gewone gat (een hole) voor bijvoorbeeld handvaten
van een doos of dergelijke wilt maken, zal ik je de boolean modifier (of tool) dus
niet aanraden... je kunt voor dat soort dingen dus beter faces deleten en/of de
knife tool gebruiken!....




Tip voor het gebruik van modifiers:

Ik raad je dus aan om modifiers zoizo niet te applyen...., bij veel add-ons zie je ze dus
ook nog steeds staan (unepplyed).

Bij mij thuis is de vriend van mijn PR (mijn persoonlijke regiseur) Ruth Sanderse
welleens langs gekomen en werkt ook met blender...,

die vriend zei dus ook dat je modifiers nooit moet apply-en.... dus ik raad je dus aan om
dat dus ook niet te doen, en modifiers altijd te laten staan (aangezien  je ze dan ook
nogeens kunt aanpassen, wanneer nodig).

Je moet het zelf weten, maar ik zal mijn modifiers voor blender modellen zelf niet apply-en.
De volgorde waarop je modifiers gebruikt is dan ook van groot belang!

Succes met blenderen, Jamie.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2018, 11:07:56 am door JamieVanCadsand »
Wat zijn mijn Voornemen voor 2019:
- Minder Cafeïne en Suiker drinken.
- Per/Week 12 tot 14 Uur Werken aan mijn Programmeer-Studie.
- Mijn Perspectief Tekenen weer Opakken.

Ik hoop snel naar Programmeer Niveau2 te kunnen.
Programmeren gaat bij mij boven alles, Bij jouw ook?.

Suc6 dan, Jamie.

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2018, 14:24:26 pm »
Dag Jamie,

Zo te lezen weet jij wat meer af van booleans. Zou je dan ook eens je licht kunnen laten schijnen over een ander probleem dat ik gepost heb?
Zie daarvoor topic "Boolean werkt niet zoals ik zou willen"

Bij voorbaat dank.
Léon