Topic: Klein geel puntje  (gelezen 6118 keer)


Offline Frans Rigters

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 januari 2016, 14:21:57 pm »
Hallo allemaal,
Ik ben een 2d animator die zich,( eindelijk ) aan de 3d animatie wil wagen.
Ik ben net een beetje met blender begonnen en probeer met behulp van tutorial
'how to built an airplane' zelf een vliegtuig te bouwen.
Probeer de mirror modifier te gebruiken, maar naast m'n ( halve)
object, zit een klein oranje stipje waardoor er een kloof ontstaat
tussen object en z'n spiegelbeeld.
Dit kleine oranje stipje, dat met in of uitzoomen ook niet groter of kleiner wordt,
krijg ik niet gedeleet!
Wie weet wat dit is, hoe 't is ontstaan en wat eraan te doen?
bij voorbaat dank!
Hans


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2016, 14:43:05 pm »
Dat is je `origin`.
Moet je even links onder tools de optie set origin zoeken en voor origin to geometry kiezen, waarschijnlijk is het dan opgelost. En bij de mirror modifier clipping aanvinken.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2016, 15:24:57 pm »
En als beginnend Blenderaar zou ik niet met een vliegtuig beginnen, maar eerst wat tutorials over de basics gaan volgen en nadoen.

Ik heb veel plezier gehad van de tutorials van BornCG

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2016, 16:50:39 pm »
Zeer goede tuts zaph

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2016, 16:53:00 pm »
En als beginnend Blenderaar zou ik niet met een vliegtuig beginnen, maar eerst wat tutorials over de basics gaan volgen en nadoen.

Ik heb veel plezier gehad van de tutorials van BornCG

Zal wel de tutorial van blender Guru zijn...super tutorial.

Maar eerst de basics leren...spreek uit ervaring.. ::)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2016, 16:55:02 pm door rozz »

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2016, 17:10:39 pm »
Ach, door proberen leer je altijd nog het meest. Verwacht niet dat het je gaat lukken dat vliegtuig te maken, maar je zult er vast een hoop door leren. Zoals rozz al zei, dat stipje is de origin. Het is als het ware het "midden" van je voorwerp. Stel je bijvoorbeeld een model van een gieter voor. Blender werkt met een coördinaten systeem, en moet dus de coördinaten weten van waar de gieter zich bevind, maar.. wat is nu precies de gieter? Die gieter bestaat uit een hele hoop punten die met elkaar verbonden zijn om vlakken te vormen, dus er is niet een punt dat je kunt aanwijzen als "de gieter". Daarom heeft ieder voorwerp in blender een origin. Dat is een bepaald punt waarvan blender zegt dat het bijv. de "gieter" is. Hierdoor is het mogelijk de gieter een plaats te geven in een coördinatensysteem, omdat blender de origin van een voorwerp aanhoud als de plek waar dat voorwerp zich bevind. De origin kun je in de viewport zien als een oranje punt, maar is uiteindelijk niet te zien als je het geheel rendert.

Om nog even terug te komen op je probleem, de kloof komt doordat je ene helft niet aansluit op het uiteindelijke midden van je voorwerp. Blender moet voor de mirror modifier namelijk wel weten waar de eigenlijke spiegel staat, dus waar wat gespiegeld moet worden. Daarom spiegelt blender standaard ten opzichte van de origin. Je kunt het probleem oplossen door een punt op het bedoelde midden te selecteren, op shift + S te drukken, op move cursor to selected klikken, naar object mode gaan, in de linker zijbalk te klikken op set origin -> origin to 3d cursor.

Offline Frans Rigters

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2016, 17:27:35 pm »
Hoi Rozz, Zaph & Erza
Dank voor jullie snelle reactie en tips en uitleg.
Heb inmiddels het 'point of origine' weer op zijn juiste plek gekregen.
Wat het andere advies betreft; Ik ben absoluut een absolute beginner
qua Blender maar, ik heb BornCG ook ontdekt ( had elk programma maar zulke
goede tutorials! ) dus die ben ik nu aan 't volgen en probeer tegelijk m'n vliegtuigje te bouwen
( heb ooit in Lightwave al eens een vliegtuigje in elkaar weten te draaien, dus misschien lukt 't
me nu ook wel.
Ik laat 't jullie weten....
nogmaals dank.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2016, 17:32:12 pm »
Ach, door proberen leer je altijd nog het meest.

Absoluut - maar bij een dergelijk project krijg je met flink wat dingen die je onbekend zijn tegelijk te maken, en dan loop je het risico dat je het uiteindelijk wel stap voor stap aan het nadoen bent, maar er uiteindelijk niks van leert.

Een voor een de verschillende aspecten van Blender leren en oefenen, en dan pas later combineren, als je er wat meer in thuis bent, is denk ik een betere manier om zo'n enorm complex stuk software te leren gebruiken.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2016, 22:16:03 pm »
Zaph heeft eigenlijk gelijk over de manier van leren.
Stap voor stap werkt het efficientst , maar ik ben zo niet begonnen. Dan kan het niet leuk blijven voor mij.

Daarom produceer ik altijd een kunstwerkje , althans dat is de opzet , al doende leer ik ,
dus waren mijn eerste werkjes ook niet zo mooi of goed , maar je bent toch steeds trots omdat je het zelf bedacht hebt.....
Nu volg ik veel tutorials , omdat wat ik wil uitzoeken veel te ingewikkeld is.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2016, 22:18:45 pm »
https://www.youtube.com/watch?v=spKJ2jbnVI8

Kijk , Ton Roosendaal. Ik wilde daar les van. Kan dus nu ook , gratis !
Verder in dezelfde serie een briljante les over point density in Blender , die ik nodig heb voor mijn weerscene.Heet niet voor niets "Point desity Magic".
En een les over objecten in Cycles , maar dan zonder schaduw.....

etc...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2016, 23:06:17 pm »
wie gaat er mee naar de blender conference 2016?
Lijkt me een geweldig iets om a) dbc leden te ontmoeten en b) nog meer blenderaars te ontmoeten...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2016, 08:56:48 am »
Ik ga er dit jaar op zeker naar toe. Afgelopen jaar moest ik het laten schieten vanwege werk (en de rest) maar dat gaat mij dit jaar niet meer gebeuren.. ;D

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2016, 10:36:26 am »
Heb niet alles (goed) gelezen.
Mijn opmerking zou zijn: dat gele puntje is alleen zichtbaar bij het MAKEN van een object en wijst zijn OORSPRONG aan
Het zal NIET ZICHTBAAR zijn als je er een plaatje (door Blender, geen SCREENSHOT) of een animatie (ook via Blender!) van zou maken.
Doei
       Peter