Topic: Tips gevraagd; Waar rekening mee te houden als ik werk in mm 0.001 schaal?  (gelezen 2946 keer)


Offline Minke van Voorthuizen

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 februari 2019, 15:47:30 pm »
Goedendag allemaal,

Ik ben mijn digitale studio aan het opbouwen. Daarbij werk ik het liefst met echte maten, m, cm en mm dus . Mijn objecten zijn nu aangegeven in cm; Een hoofd is dus 20cm
Mijn standaard camera lijkt dan heel erg klein. Die verschaal ik dan zo'n 50 keer. Het lijkt net alsof Blender liever niet heeft dat ik in deze maten werk.
Vervolgens krijg ik de indruk dat mijn lampen niet aansluiten bij mijn scenery. Alsof alles te klein is. Zijn er mensen die ervaring hebben met het werken in een virtuele studio met deze maten?
Waar zou ik rekening mee moeten houden? Vroeger werkt ik in True Space, daar was mijn camera ook gewoon een werkelijke maat; 4 meter tot 6 meter van mijn object (zoals een stoel of een mens) Ik hoor graag jullie adviezen om mijn lampen goed te krijgen? Of moet de schaal toch anders? Zonder dat ik mijn objecten daarmee per ongeluk verschaal...?
Vriendelijke groet,

Minke

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2019, 08:35:36 am »
Je kunt in principe zonder problemen alles gewoon naar ware grootte schalen. Het verschalen van de camera heeft niet zoveel zin aangezien dat slechts 'het icoontje van een camera' is. De camera zelf verandert er niet van. Wel hebben de programmeurs van Blender inderdaad een aantal standaard maten bedacht voor de lamps, camera's, etc., maar die moet je vooral veranderen naar believen ;)

Het is zelfs een goed idee om alles op ware grootte te maken, omdat Blender beschikt over PBR-materials. Die vereisen dat je op ware grootte werkt voor de meest realistische render.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2019, 08:38:59 am »
O ja, dat is wel een klein dingetje bij Blender: als je een object op een gegeven moment de juiste afmetingen hebt gegeven, dien je het object te selecteren in Object Mode en via toets 'Ctrl+A' de nieuwe afmetingen ('Scale') toe te passen ('Apply'), zodat de dimensies van het object als het ware ingebakken worden in het object. Anders kun je soms rare effecten krijgen omdat Blender dat object dan als opgerekt / vervormd blijft zien.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2019, 17:10:38 pm »

Offline Minke van Voorthuizen

  • Member
  • *
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2019, 20:06:03 pm »
Dag Rezzy777 en dag Ijp,

Dank jullie wel voor de tips; ik ga er verder mee aan de slag!
Vriendelijke groet,

Minke