Topic: Bevel/fillet onder een andere hoek dan 45 graden.  (gelezen 2786 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 september 2018, 10:46:15 am »
Vraag: Is het in Blender mogelijk om op een simpele manier een bevel/fillet te maken onder een andere hoek dan de standaard 45 graden?

Ik heb het internet al afgeschuimd naar een mogelijkheid maar (nog) nergens kunnen vinden.
Uiteraard kun je, na de bevel een van de zijden verschuiven, maar dat is niet de methode die ik prefereer en niet mogelijk igv. een fillet.

Groet,
Léon

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2018, 11:31:24 am »
Kun je laten zien wat je bedoelt? Heb je een afbeelding?

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2018, 13:39:21 pm »
Na wat spelen met de standaard kubus heb ik het volgende ontdekt.
Kennelijk hangt de bevelhoek af van de initiële grootte van de vorm (in dit geval de kubus).

Wat heb ik gedaan (van links naar rechts):
- De standaard kubus gemaakt met de standaard afmetingen (2x2x2).
- De standaard kubus met aangepaste afmeting (2x4x2).
- De standaard kubus met aangepaste afmeting (2x4x2) in edit modus met ctrl-r een cut-loop gemaakt.
- De standaard kubus in edit modus geëxtrudeerd over 2 eenheden.
- De standaard kubus in edit modus geëxtrudeerd over 4 eenheden.
Van allen één zijde gebeveld. Zie het resultaat.

De vraag blijft nu of het überhaupt mogelijk is om (evt. achteraf) bij het maken van een bevel de hoek daarvan te veranderen, zònder dat je daarbij van tevoren moet nadenken over de verhoudingen van je initiële vormen en zònder daarvoor te gaan liggen schuiven met randen?

In CAD-programma's schijnt dat wel te kunnen, maar misschien vraag/verwacht ik nu teveel van Blender.




Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2018, 16:49:12 pm »
Voor zover ik weet moet je ook bij de meeste andere 3D-programma's vooraf rekening houden als je een Bevel wil gaan toepassen. Het verschil ligt er natuurlijk in op welke manier je dit wil doen:

- Keihard inbakken, dus echt de Bevel-tool gebruiken. Hierdoor kun je de Bevel later niet meer wijzigen. Kies ik persoonlijk nooit voor.
- De Bevel-modifier gebruiken, waardoor je later alles nog kunt wijzigen. Maar ook hierbij zal de geometry in orde moeten zijn.
- Via Materials een fake Bevel maken. Dit kan echter alleen bij subtiele Bevels zoals het randje van een tafel op afstand. Anders zie je dat het nep is ;-)

Ik denk niet dat je er onderuit komt om vooraf na te denken over je geometry wanneer je een Bevel wil...

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2018, 19:15:18 pm »
Bedankt voor je suggesties. Ik ga er verder op studeren. Een bevel faken is niet precies waar ik naar zoek, want ik wil er weer een STL van kunnen maken. Je tip om een bevel-modifier te gebruiken ga ik zeker toepassen.
Ondertussen heb ik al wel een methode gevonden om de bevelhoek te kunnen beïnvloeden (zie bijlage).

Zoals ik al aangaf is verhouding een bepalende factor. In dit geval de verhouding van de aangrenzende vlakken, dan wel edges.
De truc is om een extra edge (bij een vlak een extra vertex) te plaatsen, waardoor er een andere aangrenzende vlak-/edgeverhouding ontstaat. Door de bevel over beide aangrenzende vlakken nu volledig 'uit te rollen' ontstaat het gewenste resultaat. Dit werkt idem voor een fillet.

Voor simpele hoeken van bijv. 30, 45 of 60 graden is de verhouding vrij simpel te bepalen. Het wordt al wat moeilijker/lastiger als je een hoek van bijvoorbeeld 17 graden wilt maken. Dan komt er enig wiskunde bij kijken om de juiste verhouding te bepalen.
Gelukkig zijn daar tegenwoordig allerlei websites voor te vinden, zoals deze: http://www.driehoekberekenen.nl/
 

« Laatst bewerkt op: 04 september 2018, 19:19:10 pm door Léon »