Topic: Cycles Material Database  (gelezen 13270 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 januari 2015, 10:57:17 am »
LS,

Mijn voorstel is om een globaal database te creƫeren van de materialen die binnen Cycle render bruikbaar zijn (en op verzoeken proberen iets te maken?)
Mocht je iets van goud willen maken, heb je alvast de basis qua opstelling van de nodes. Je hoeft dan het wiel niet opnieuw uit te vinden en altijd handig voor degenen die nu met cycles beginnen.
Het valt me tegen dat als een Blender community niet zo'n topic over is.

Ik hoor het wel van jullie.

Vale,
Mortale
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2015, 11:20:43 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline ReckLess

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2015, 11:51:26 am »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2015, 12:49:34 pm »
Dat is inderdaad een heel goed idee maar dan alleen toegankelijk voor de Dutch Blende Community leden.
Ook belangrijk is dat je de nieuwe leden en ook oude leden zoals ik  :-\  duidelijk maakt hoe je de materiaal file maakt en hier plaatst zodat het geen puinhoop wordt.
Ik hoop dat het wat wordt. ;)
Succes met het idee.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2015, 13:56:33 pm »
Leuk idee... Leerzaam en stimulerend voor wie al wat kan. :)

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2015, 14:07:41 pm »
Dit staat al een hele poos op mijn to do lijstje voor blender.
Ik heb al eens met de matlib gespeelt bijvoorbeeld en hiervan een online versie gemaakt. Daarbij werd een lokale libary geupdate met een online variant. Verder zaten de standaard dingen van matlib erin.

Werkte erg handig, maar gebruik ikzelf helemaal niet.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2015, 13:38:38 pm »
Ik zal dan later een nieuw topic openen, in de juiste categorie voor, waar alleen de materialen kunnen gepost worden. Iedereen kan meedoen :)
Meestal ben ik zelf aan het knutselen en maak de materialen zoals ik ze wil. In sommige gevallen, als ik de settings van metaal bijv. wil hebben, moet ik in google zoeken; sommige zijn goed en andere weer niet... Het lijkt mij goed om een soort overzicht te hebben van de meeste materialen zonder dat je uren voor moet zoeken en blijft uitproberen :)
Ik laat het aan MAD om te beslissen voor wie ze zichtbaar kunnen zijn en verder gebeuren.

De bedoeling is namelijk een videoclip maken waar je laat zien hoe je de materiaal hebt opgesteld. Later kunnen wij overstappen op screenshots van de node tree. ::)
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2015, 17:25:18 pm »
Mortalae Ik vindt het heel mooi project en zeker een aanwinst voor dit forum.
Maar deze vraag is misschien helemaal onmogelijk ::)
Is het niet mogelijk om een kleine blend file met een opject en matriaal te plaatsen ???
Deze file met een render van het matriaal moet dan te downloaden zijn voor andere leden ze kunnen zelf de node opzet dan bekijken.

 

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2015, 17:36:18 pm »
Misschien is het een idee om een standaard template scene als basis te maken met wat eenvoudige objecten, en dan per materiaal al die objecten dat materiaal te geven en als .blend file toe te voegen?

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2015, 09:29:27 am »
Mortalae Ik vindt het heel mooi project en zeker een aanwinst voor dit forum.
Maar deze vraag is misschien helemaal onmogelijk ::)
Is het niet mogelijk om een kleine blend file met een opject en matriaal te plaatsen ???
Deze file met een render van het matriaal moet dan te downloaden zijn voor andere leden ze kunnen zelf de node opzet dan bekijken.

IJp,

Ik denk dat dit beter zal werken dan de videoclip. Blender file kan makkelijk meegegeven worden; het werkt zelfs beter dan videoclip. Mogen er dan vragen zijn, kunnen ze hier altijd gesteld worden. I am working on it. :P

Vale,
Mortale
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2015, 13:46:23 pm »
Ben heel benieuwd.
Succes.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2015, 19:12:26 pm »
Neem ook eens een kijkje op deze site http://blendermada.com/

Het is een site met mooie cyclesmaterialen. Er staat ook een addon op waarmee je de materialen direct in je project binnen kunt halen zonder dat je ze eerst hoeft te downloaden maar gewoon downloaden kan ook.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2015, 19:54:19 pm »
Neem ook eens een kijkje op deze site http://blendermada.com/

Het is een site met mooie cyclesmaterialen. Er staat ook een addon op waarmee je de materialen direct in je project binnen kunt halen zonder dat je ze eerst hoeft te downloaden maar gewoon downloaden kan ook.

Hm, als dat allemaal bestaat.... wat voor zin heeft het om een data base te maken? :-\
Ave, morituri te salutant.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2015, 20:31:06 pm »
Ik denk dat je het beter anders kunt benaderen. In een database kun je ook de beste materialen van dat soort sites opslaan zodat bv. forumleden niet alle sites hoeven af te zoeken en je kunt het als studie materiaal gebruiken om weer nieuwe materialen of variaties er op te maken.

Ik denk nog steeds dat zo'n database een aanwinst voor het forum zou kunnen zijn die misschien ook weer nieuwe leden aantrekt die misschien ook weer een stukje kennis inbrengen op wat voor gebied dan ook.  ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2015, 14:15:10 pm »
Vind ik ook ...
Ik ben zelf nog maar net met cycles begonnen maar ik zou zo'n database toejuichen...
In het begin zou ik gebruik maken van de materialen , overstappend op eigen materialen ,
die wellicht op Database-materialen zijn gebaseerd of geinspireerd.... :)

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2015, 19:34:37 pm »
das toevallig, ik heb daar vandaag ook weer aan zitten denken. Nav de post van JvL over shaders/ :-)

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl