Topic: Gimp versie 2.8  (gelezen 4212 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 26 juni 2012, 12:50:03 pm »
Soms is het nuttig een plaatje voor- of na te bewerken. Ik doe dat met GIMP.
En in versie 2.8 kan men, indien men wil, alle 'floating' menu's in EEN scherm laten verschijnen.

En nog een vraagje? Kan men Blender niet overhalen Gimp te gaan gebruiken? Ik dacht dat men een 'externe' plaatjes-editor kan instellen? Heeft iemand dat al gedaan? Ervaringen?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline Jogai

  • Member
  • *
  • Berichten: 238
    • Bekijk profiel
    • http://jogai.nl
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2012, 20:09:51 pm »
Je kan het zelf doen zoals hier uitgelegd wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=NevF3BTtTHM

De blender foundation zal de koppeling niet zo snel opnemen als default. Blender is toch een alles in 1 pakket.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2012, 19:31:51 pm »
De link was niet nodig voor een 'old' man ;-)
En je hebt NIET gelik.
Ga naar de preferences aldaar kan men een externe image editor aangeven (file tab)
Het stelt niet zoveel voor, na een plaaje gesaved te hebben kan men daarna 'edit external' vragen... en die opent dan meteen het 'goede' bestand (bij Gimp 2.8 dus exporteren daarna als png dacht ik).
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
Doei
       Peter

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2014, 23:14:09 pm »
Tip voor Gimp gebruikers: als je texturen naadloos wilt maken, zodat ze 'tegelbaar' zijn (klinkt dat gek in het Nederlands) dan is daar een heel eenvoudige manier voor; door bij 'filters' > 'map' >'make seamless' te kiezen.  ::)

Let op, er komen wel meer lijnen bij daardoor, dus houdt het ontwerp in het begin simpel.

N.B. vreemd genoeg pakt Gimp ook de lijnen of kleuren in het midden van het plaatje op om naar de randen te brengen  ???. Na het seamless maken zou je dat natuurlijk nog wat kunnen bijwerken, zolang je maar niet aan de randen komt  ;)