Topic: Uurtarieven enzo  (gelezen 4596 keer)


Offline Jan FtFA

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 september 2017, 14:37:50 pm »
Hallo allemaal,

Dit wordt m'n eerste post hier na het voorstelrondje :) Hopelijk is dit het juiste board voor deze vraag.

Sinds een paar jaar werk ik als grafisch ZZP'er en maak daarvoor steeds meer gebruik van Blender en sinds kort ook Sketchfab. Mijn ervaring is echter nog beperkt. Projecten kosten me dus nog meer tijd dan een ervaren 3D artist en ik wil niet de kosten van m'n learning curve doorbelasten :)

Ik zou graag willen weten hoelang een ervaren 3D designer/tekenaar over iets doet. Zijn er hier mensen die professioneel met Blender werken?

Bijgaand een voorbeeld van een lasmachine? Hoeveel uur kost het om hier een fotorealistische model/afbeelding van te maken? Wat uitgangspunten:

- 2D tekeningen zijn beschikbaar
- Van de kunststof delen (afgezien van knopjes enzo) heb ik 3D modellen.
- Logo's en opdruk zijn beschikbaar.
- renderen in cycles, met realistische materialen
- ga even uit van alleen de machine, dus geen scene er omheen.

En vervolgens, wat zijn gangbare uurtarieven voor 3D visualisaties / animaties? Voor visualisaties schat ik in ergens tussen de E 40 en E 50 (ex BTW), maar voor animaties heb ik totaal geen idee.

Kan iemand me hiermee helpen of weten jullie hier ergens iets over te vinden?




« Laatst bewerkt op: 07 september 2017, 14:39:54 pm door Jan FtFA »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2017, 15:02:14 pm »
Helaas is je vraag te algemeen om er veel zinnigs over te zeggen. Het ligt er bijvoorbeeld aan hoe gedetailleerd je model moet zijn - kun je volstaan met een cube met wat textures erop (bij wijze van spreken), of moet je echt fotorealistische de kleinste details kunnen renderen?

Voor animaties geldt iets dergelijks - is het alleen een roterend object, of komt er realistische rook uit, terwijl er op de achtergrond bomen waaien in de wind en er een mannetje met mooie gebaren dingen aanwijst?

En dan de uren/tijd - ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht, en je moet proberen in te schatten hoe lang A) een professional erover zou doen en B) hoelang jij erover zou doen. Dan moet je dus het uurtarief van die professional nog weten om uiteindelijk met dezelfde totaalprijs jouw uurtarief te kunnen berekenen. Daarnaast, om het nog even makkelijker te maken, kunnen de uurtarieven voor professionals iets als 75 tot 150 per uur zijn (waar dan wel weer de tijd een factor is, want meer ervaring = sneller werken = hoger uurtarief).

En dan is er nog het risico dat je wat geroepen hebt naar je klant, en dat je er na een paar dagen zweten achter komt dat het je niet gaat lukken - wat doe je dan?

Tricky business voor een beginner. Kun je niet een testopdracht gratis doen? Dan krijg je antwoord op je vragen, en loopt er niemand risico.

Offline Jan FtFA

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2017, 17:52:11 pm »
Dank voor je snelle antwoord!

Zoals ik vermelde gaat het mij om fotorealistisch. Bijgaand een voorbeeld.

Over uren/tijd. Het handigste is om je tarief constant te houden. Als er learning-curve uren in zitten reken ik die niet. Waar het me om gaat is dat ik gevoel wil krijgen hoelang een ervaren iemand over het modelleren doet.

Over het risico: dat staat los van de vraag. Bij elk soort werk is het slim om je klus en de uitgangspunten goed af te bakenen. Wijkt er dan wat af dan is er sprake van meer of minderwerk.

Een gratis klus: dat geeft mij niet het antwoord dat ik zoek. Ik weet dan hoe lang ik erover doe, maar nog steeds niet hoelang iemand met ervaring erover doet.

Heb je zelf veel ervaring met Blender? Zo ja, hoe veel uur zou het je kosten het voorbeeld (uit m'n eerste bericht) fotorealistisch te modelleren? (schatting)


« Laatst bewerkt op: 07 september 2017, 17:55:06 pm door Jan FtFA »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2017, 08:21:30 am »
is niet echt fotorealistisch....geen verwijt maar een constatering.
Moet je toch echt textures gaan gebruiken of realistischere shaders gebruiken en de belichting met een HDR bewerkstelligen.
Opbouwende kritiek.

Offline Jan FtFA

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2017, 09:29:13 am »
De uiteindelijke modellen krijgen inderdaad een ondergrond en belichting met HDR is goeie tip. Maar voorbeeld laat even het niveau van detail zien.

Offline Jan FtFA

  • Member
  • *
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2017, 10:13:56 am »
@Rozz, mag ik je een PM sturen?

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2017, 11:11:59 am »
tuurlijk

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2017, 12:12:21 pm »
Zoals ik vermelde gaat het mij om fotorealistisch. Bijgaand een voorbeeld.
En ik probeerde aan te geven dat dat begrip rekbaar is - op een afstandje is het al snel fotorealistisch terwijl inzoomen op een detail dat dan mischien niet meer is.

Citaat
Waar het me om gaat is dat ik gevoel wil krijgen hoelang een ervaren iemand over het modelleren doet.
Snap ik, en ik probeer aan te geven dat dat niet te doen is zolang er geen duidelijke eisen zijn.

Citaat
Over het risico: dat staat los van de vraag.
Sorry hoor - ik probeer alleen maar mee te denken.

Citaat
Een gratis klus: dat geeft mij niet het antwoord dat ik zoek.
Zelfde als hierboven.

Citaat
Heb je zelf veel ervaring met Blender?
Niet genoeg.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2017, 16:32:13 pm »
Heerlijk die openheid.