Topic: Model en sculpt  (gelezen 3252 keer)


Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #90 Gepost op: 06 oktober 2017, 09:09:00 am »
Stop maar met de haren kammen van Rutte!!!
Daar gaat de hypotheekrenteaftrek dus kom ik hem tegen trek ik zijn haren toch uit zijn gladde bolletje.  ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 07 oktober 2017, 11:51:20 am »
Opnieuw gestart met een model dit keer begonnen om het oog op juiste schaal neer te zetten.
Een oog van een volwassene is ongeveer 24 mm en dit is mijn basis voor de juiste schaling.

Jullie mogen weer raden :)







« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 22:07:35 pm door Ruud »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 539
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #92 Gepost op: 08 oktober 2017, 23:28:02 pm »
Vladimir... ;)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 08 oktober 2017, 23:40:44 pm »
De koelkast is er uit gefeliciteerd lol.
Ik moet zeggen het 2de model gaat me makkelijker af tot nog toe.
En minder haar :P



« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 23:43:06 pm door Ruud »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #94 Gepost op: 08 oktober 2017, 23:47:02 pm »
Dat ziet er al goed uit.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,575
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 09 oktober 2017, 10:47:56 am »
Hier moet een geweldige animatie uit voortvloeien.. ;D

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 09 oktober 2017, 11:05:55 am »
Te hopen dat het systeem het aan kan Rozz, met lowpoly kan er wat wat.
Inmiddels is het model dicht en jawel inclusief oor :P

Tijd om een kopie te maken en de volgende fase starten sculpten.
Het aanbrengen van wat belijningen en een huid geven door middel van textures te gebruiken als brush.
De subdivide modifier verwijderen en de multiresolution modifier aanbrengen.
Bij dit model laat ik de juiste procedure zien geen tussendoor play :)



Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,386
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #97 Gepost op: 09 oktober 2017, 11:24:40 am »
Het oor kan beter Ruud ;)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 09 oktober 2017, 11:37:41 am »
Het oor is goed genoeg het is low poly dus je kunt er niet veel mee.
Laat ik het anders zeggen er zitten genoeg vertexen in om nog wat te sturen.
Ik had het inderdaad wat grof neer gezet want het is best lastig omdat je een aansluiting moet maken naar het hoofd toe.
Sculpt pakt straks de juiste belijning als het goed is :)
Als dat klaar is kun je het lowpoly model weer bijsturen omdat je dan weet hoe de belijning loopt, zo was de gedachte er achter.



De multiresolution van 0 naar level 5 wat een 2,5 miljoen polygons bevat en daar moet ik het mee doen om het systeem werkbaar te houden.




« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 11:57:48 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 10 oktober 2017, 18:29:55 pm »



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,379
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #100 Gepost op: 10 oktober 2017, 19:28:42 pm »
Battle of the dildo's!!!!  :P

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 10 oktober 2017, 20:39:28 pm »
Ze gaan straks een harde tijd tegemoet lol, eerst maar wat meer bouwen.
Door diverse koppen te maken wordt blender in me kop gestampt met de procedures.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: 11 oktober 2017, 11:49:02 am »
Met sculpten zodra de belijning een beetje klaar is of tijdens  pak ik een alpha skin texture erbij er  zijn er genoeg op het net te vinden, later eens kijken hoe je dit zelf kan maken.
Om deze textures te gebruiken kun je deze toevoegen aan de tool die je gebruikt.
In sculpt heb je diverse tools en elke tool kun je voorzien van de texture.
Klik op de tool die je wilt gebruiken in het voorbeeld heb ik de clay tool gebruikt en klik op texture new.

Nu ga je naar het rechter menu en ga je naar de textures en kies de brush en eronder new.
In mijn geval heb ik nog geen materiaal gebruikt zodat alleen de brush zichtbaar is , indien je al een materiaal heb toegevoegd kan het verwarrend zijn, de Brush moet je hebben.


Dan plaats je de alpha texture


 Nu ga je naar het linker menu en als het goed is dan heeft die de texture geladen ,indien niet kies je hem zelf want  je kunt meerdere textures laden.
En je tool in dit geval de clay is klaar voor gebruik, ik werk met lage strength een mooi middel om je model te voorzien van de displacement.





« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2017, 11:51:38 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 11 oktober 2017, 15:39:28 pm »

De sculpt is klaar, de volgende stap het bakken van de displacement map in blender internal.
Het model voorbereiden met wat seams en vervolgens unwrappen met de optie unwrap.

Maak een kopie van de sculpt en plaats deze in een andere layer, verwijder de multiresolution en plaats de subdivide modifier en vink de optie subdivide UV's uit.
Ga naar de layer waar je sculpt is en vink de Subdivide UV's uit in de multi resolution modifier.

Klik de sculpt aan en met shift de andere layer waar je lowpoly staat en de lowpoly.


Nu ga je naar blender internal en naar het render menu/bake en kies je de displacement en alle instellingen op 0 zetten.



Open de UV image editor en kies een nieuwe image en stel deze in ,ik gebruik een afmeting van 4096x4096.32 bit aan
En druk op bake, als deze klaar is je foto saven als Open EXR in zip en je map is klaar.
Nu naar cycles en aan het werk met de lowpoly.

De volgende fase textures painten. O met baken moet je in edit mode zijn.

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2017, 09:19:29 am door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: 13 oktober 2017, 08:59:28 am »



De colormap is bijna klaar.