Topic: .MTL mee importeren  (gelezen 3606 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 februari 2017, 17:41:47 pm »
Beste medeblendereaars, er zijn voor een kaakoperatie 3d foto`s van mij gemaakt.
Gezien mijn voorliefde voor #D en dan vooral blender heb ik de fotograaf in kwestie gevraagd of ik die bestanden ook mocht hebben.
Geen probleem en nu heeft hij mij een .obj en .mtl file gestuurd.
Nu ben ik al aan het ggoglen gegaan en waarschijnlijk mijn kennis van de engels taal overschat maar ik kom er niet uit.
De 1 zecht dat blender de mtl file automatisch importeert met de obj file, de ander roept weer dat er png`s aan de mtl toegevoegd moeten worden...

Kom er niet uit.

Dus ik dacht, ik gooi hier eens een hengeltje uit.

Weet inmiddels dat de mtl file de kleuren en textures bevat (volgens mij) maar krijg ze in blender niet mee geimporteerd.

Help....

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2017, 21:35:15 pm »
Als er textures  bij horen moeten die in dezelfde map als de .OBJ en .MTL staan - dan moet het verder vanzelf goed gaan bij importeren van de .OBJ

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2017, 21:38:20 pm »
En zet in het panel dat je opent met N onder Shading het vinkje "Textured Solid" aan.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2017, 10:57:12 am »
https://www.blender.org/forum/viewtopic.php?t=16972Dit is wat ik snel vond over dit onderwerp.
Ik heb het zelf ook wel eens bij de hand gehad, geloof dat het toen iets dergelijks was.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2017, 12:09:58 pm »
Volgens mij was het probleem toen dat het pad in de mtl  een te lange naam bevatte of zo.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2017, 21:29:41 pm »
alles gedaan wat jullie adviseren maar gaat niet goed.
Ik het ziekenhuis weer gemailed of ze echt alles gestuurd hebben...en ja zeggen ze.

zal ff een linkje naar de file sturen, misschien mis ik iets...behalve die lelijke kop dan... ;D

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2017, 22:48:59 pm »
Een MTL file is gewoon een tekstbestand - als je het opent in Notepad kun je zo zien of, en zo ja welke textures er aangeroepen worden.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2017, 17:28:12 pm »
Precies, dat had ik er wel even moeten bij vermelden. Sorry. Op die manier kun je kijken waar naar de mtl verwijst en eventueel aanpassingen maken.