Topic: Texture ondergrond, horizon zwakker maker  (gelezen 5976 keer)


Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 november 2016, 10:59:42 am »
Ik heb een model in een heldere "studio setting" geplaatst. Dit geeft een redelijk mooi resultaat.


Nu wil ik echter graag dat het model op een ondergrond staat van wat tekst. Ik heb wat geprobeerd (nieuwe plane toegevoegd, camera focus aangepast), maar ik vind de harde horizon niet zo mooi.


Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verbeteren?

heb de blend file hier staan:
https://mega.nz/#!GZAWzQxB!-JsGBYkDyp1ZUKyoL88q0sPIT-zPICHEQ1kFQBU1398

Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 20 november 2016, 12:47:58 pm door poopje »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2016, 11:42:54 am »
Ik denk dat depth of field hiervoor de oplossing is.
https://www.youtube.com/watch?v=4YmnafD6uXQ

Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 november 2016, 12:20:52 pm »
Ik dacht inderdaad dat het met DOF zou moeten lukken, maar zoals te zien is in het 2e voorbeeld is de horizon nog steeds erg strak, hoewel de focus wel specifiek op het object is.

Ik dacht misschien iets met gradient textures, maar daar kreeg ik ook geen mooie resultaten mee...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2016, 13:14:34 pm »
Misschien kun je de tekst op een aparte, transparante plane zetten die je boven de gebogen studioplane plaatst. Voor de teksplane kun je dan aanvinken dat hij geen schaduw geeft.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2016, 15:31:32 pm »
Ik denk de plane waar je text op hebt aan de achterkant naar beneden moet halen. De achterste Edge selecteren, bevel modifier, mooi rond maken en voila, weg scherpe rand....

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2016, 18:38:28 pm »
Verwijder je textplane en selcteer de bodem van je studio setting maak hiervan een nieuw materiaal met je text.
Ik heb ook heel veel vertex van je opject verwijderd omdat blender niet vooruit te branden was.




Hier de aangepaste file deze is in iedergeval voor mij handelbaar en renderd sneller.
https://www.dropbox.com/s/shs6x1utqj4m4se/FVIIIdisolfd-IJp.blend?dl=0
« Laatst bewerkt op: 20 november 2016, 18:52:59 pm door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2016, 20:21:51 pm »
Net als ijp even een voorbeeld van wat ik bedoelde met tekst op een transparante plane:



Als je geen schaduwen wilt kun je de plane lager plaatsen maar je kunt ook op internet zat vinden over hoe je schaduwen uitschakeld.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2016, 20:27:37 pm »
Het beste werkt een gradient die je eerst als kleur op het vlak zet zodat je goed kunt instellen hoe hij vervaagt, en daarna die gradient als factor voor de tekst-shader gebruiken.

Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2016, 11:00:21 am »
Bedankt voor al jullie input. Uiteindelijk heb ik een ondergrond gemaakt van een png figuur waar ik via inkscape een alpha kanaal aan had toegevoegd. Daarnaast heb ik wat met de depth of field gespeeld.

Het is misschien niet de meest nette methode, maar via blender zelf kreeg ik het niet voor elkaar :)



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2016, 11:50:06 am »
Mooi dat het je gelukt is maar ik zou toch eens even kijken of het opject wat ik heb aangepast voldoet aan jou eisen omdat ik daar bijna heel de binnenkant van heb weggehaald en dat zal flink schelen in de rendertijd.
Dit opject kun je invoegen in je blend.file met append.

Verwijder je textplane en selcteer de bodem van je studio setting maak hiervan een nieuw materiaal met je text.
Ik heb ook heel veel vertex van je opject verwijderd omdat blender niet vooruit te branden was.




Hier de aangepaste file deze is in iedergeval voor mij handelbaar en renderd sneller.
https://www.dropbox.com/s/shs6x1utqj4m4se/FVIIIdisolfd-IJp.blend?dl=0

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2016, 13:08:39 pm »
Uiteindelijk maakt het ook niet uit hoe je het voor elkaar krijgt zolang je je einddoel haalt.

Qua rendertijd moet ik ijp wel gelijk geven want je bestand was verre van optimaal voor het renderen waardoor het extreem lang duurt, zelfs met een goede pc.

Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2016, 16:26:02 pm »
Mooi dat het je gelukt is maar ik zou toch eens even kijken of het opject wat ik heb aangepast voldoet aan jou eisen omdat ik daar bijna heel de binnenkant van heb weggehaald en dat zal flink schelen in de rendertijd.
Dit opject kun je invoegen in je blend.file met append.

Als het sneller gaat is dit zeker prettig, duurde nu al een hele poos op relatief lage resolutie.
Wat heb je er precies aan weggehaald? Blijft de externe structuur identiek (ook qua rondheid van de uitstulpsels)?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2016, 19:55:15 pm »
Dat heb ik al eerder aangegeven , zie hieronder. ;)

Mooi dat het je gelukt is maar ik zou toch eens even kijken of het opject wat ik heb aangepast voldoet aan jou eisen omdat ik daar bijna heel de binnenkant van heb weggehaald en dat zal flink schelen in de rendertijd.
Dit opject kun je invoegen in je blend.file met append.

Verwijder je textplane en selcteer de bodem van je studio setting maak hiervan een nieuw materiaal met je text.
Ik heb ook heel veel vertex van je opject verwijderd omdat blender niet vooruit te branden was.




Hier de aangepaste file deze is in iedergeval voor mij handelbaar en renderd sneller.
https://www.dropbox.com/s/shs6x1utqj4m4se/FVIIIdisolfd-IJp.blend?dl=0
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 19:57:16 pm door ijp »