Topic: interne structuur verwijderen WRL bestand  (gelezen 3906 keer)


Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 november 2016, 00:15:11 am »
Hallo,

Graag wil een 3d model van een eiwit maken. Een vaak gebruikt programma hiervoor is PyMol, maar dit is vrij beperkt qua render mogelijkheden:


Dit is het mooiste wat ik er van kan maken.

Je kunt een eiwitstructuur bestand exporteren naar een WRL bestand en deze inladen in Blender. Ik heb er weinig ervaring mee, maar na enkele uren klooien kan ik er mooie figuren mee maken, maar graag zou ik de binnenkant helemaal hol hebben om het als een glasobject te kunnen renderen.

Is er een mogelijkheid waarbij ik kan aangeven dat alles binnen in het figuur weg moet, zodat alleen het oppervlak overblijft?

Bedankt voor de hulp!

ps. het wrl bestand kan eventueel hier gedownload worden: https://we.tl/vkOcKvj8Kx

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2016, 01:48:57 am »
Het lastige is dat wat binnenin zit eigenlijk instulpingen zijn, dus het is al 1 oppervlak, alleen gaat dat oppervlak, net als bij je mond, op een gegeven moment naar binnen. Als je dat binnenste weghaalt, dan krijg je dus gaten.

Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2016, 07:42:02 am »
Het lastige is dat wat binnenin zit eigenlijk instulpingen zijn, dus het is al 1 oppervlak, alleen gaat dat oppervlak, net als bij je mond.
Alle instulpingen wil ik inderdaad behouden. Maar daar achter zitten ook nog allemaal interne structuren. Die instulpingen lopen niet als een soort tunneltje door, dus in principe hoeven er geen gaten te vallen.
Enig idee ik het voor elkaar kan krijgen?

Hier een snelle render van het eiwit als glas en als solid object. Als glas is het een erg rommelig geheel.






« Laatst bewerkt op: 05 november 2016, 10:11:16 am door poopje »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2016, 10:02:17 am »
Ja hoor, dat is niet zo heel ingewikkeld. Ik zal de stappen in de juiste volgorde geven:

1. Selecteer je geimporteerde object

2. Ga met Tab naar Edit Mode

3. Met A alles selecteren

4. Mesh>Vertices>Remove Doubles

5. Met A alles weer deselecteren

6. Zoom in op het oppervlak van je object

7. Met L ingedrukt 1 vertex aanklikken (als het goed is wordt nu het hele oopervlak geselecteerd, anders nog een keer proberen)

8. P>by selection

9. Tab om weer terug te gaan naar Object Mode

10. Verplaats het object (G) en dan zie je dat de buiten- en binnenstructuur van elkaar gescheiden zijn.

11. Hierna kun je Smooth gebruiken om het oppervlak wat gladder te maken.


Volgens mij heb je nu precies wat je wilt hebben. Hierna kun je met de transparantie van het materiaal gaan spelen. De kleuren van het object komen uit de vertex colors maar die kun je ook verwijderen en dan kun je er elk willekeurig materiaal aan geven.

Normaal geef ik printscreens maar dat werden er in dit geval teveel maar met google kun je alle commando's die ik geef zonder problemen terugvinden en ander stel je gewoon nog een vraag.  ;)



Om te laten zien dat je structuur transparant is heb ik er even een blauwe kubus achter geplaatst.

Offline poopje

  • Member
  • *
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2016, 10:30:10 am »
Ja hoor, dat is niet zo heel ingewikkeld.

Super bedankt, dit is precies wat ik bedoelde! Ga ik er weer lekker mee aan de slag  ;)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2016, 10:35:30 am »
Graag gedaan en veel plezier ermee!