Topic: Kleur kwijt van een geïmporteerd object  (gelezen 5205 keer)


Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 november 2015, 18:47:35 pm »
Mijn huisje in Blender is klaar. Ik heb het met export object opgeslagen.

Nieuwe Blender geopend. Met import obj het huis weer opgehaald.
Gaat prima. Maar is alle kleur kwijt.

De benaming van de kleur is allemaal in te zien alleen het rondje voor de naam is wit .

Dus rondje wit terwijl het rood moet zijn.
Moeilijk uit te leggen ik maak wel een screenshot.





Kortom hoewel het huis volop in kleur te zien moet zijn is het gewoon wit. De kleur is dus niet met het obj meegekomen

groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2015, 19:17:09 pm »
.obj bestanden slaan alleen de geometry en de UV-map op, geen informatie over kleuren en dergelijke. Wel zit er bij een .obj bestand vaak een bijbehorend .mtl bestand met informatie over de materials. Heb je een enkel .obj bestand of zit er ook een .mtl bestand bij?

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2015, 19:20:20 pm »
Bedankt Ezra

Zit er bij en die heb ik ook binnengehaald dacht ik.
Maar toch is het wit, ik ga nog even kijken

groetjes wim

skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2015, 19:30:51 pm »
Het obj geïmporteerd en ook de mtl maar de kleuren blijven wit.
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2015, 19:48:47 pm »
Ik heb het met export object opgeslagen.

Nieuwe Blender geopend. Met import obj het huis weer opgehaald.
Waarom niet het bestaande .blend bestand gekopieerd en de kopie hernoemd? Wat je nu doet is onnodig ingewikkeld...

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2015, 19:51:32 pm »
Zaph heeft gelijk met ingewikkeld zijn, maar misschien heeft Wim iets anders op het oog.

Wim, wissel eens naar de Blender Internal? Werkt het dan wel? Dan zou het gewoon cycles kunnen zijn die niet met de .mtl overweg kan.
En zijn het enkel kleuren, of ook textures?

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2015, 19:55:25 pm »
Het zijn alleen kleuren.

Wat ik wil is het volgende.

Van de huisjes die ik maak wil ik een stad of misschien dorp maken dus dacht ik, he ik heb een huisje klaar. dat haal ik dus binnen in een nieuwe blender pagina.
Daar zet ik de volgende huisjes ook bij maak een straat enz. zodat een leuk dorp ontstaat.

Aan het huisje zelf hoef ik dus niets meer te veranderen alleen heb ik wel graag de kleuren erbij.
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2015, 19:58:09 pm »
Nick.
 Hoe wissel ik naar Blender Internal
Moet ik dat nog instellen via de useropties.

Ik kan het nl niet vinden.
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2015, 20:12:49 pm »
Van de huisjes die ik maak wil ik een stad of misschien dorp maken dus dacht ik, he ik heb een huisje klaar. dat haal ik dus binnen in een nieuwe blender pagina.
Daar zet ik de volgende huisjes ook bij maak een straat enz. zodat een leuk dorp ontstaat.

Dan kun je beter File > Append > (.blend bestand met huisje selecteren) > Objects > (huisobject) gebruiken. Dan wordt een kopie van dat object inclusief materialen gemaakt.

Offline wimblen

  • Member
  • *
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2015, 20:26:00 pm »
Hoi Zaph

Dat werkt.
bedankt

groetjes wim
skypenaam wimeep
ASUS ALL-in-one Desktop
intel(R) Core(TM) i3-4005U CPU 1.70GHz
RAM 4.00GB

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2015, 22:21:39 pm »
Wim, voor wat jij wil bereiken moet je inderdaad doen wat Zaph zegt. Gebruik zeker de 'append' en niet de 'link'. Het eerst maakt een connectie tussen de twee bestanden zodat je het huisje wel nog in het originele bestand moet aanpassen (maar dat is juist de bedoeling). Link importeert echt.

Voor de volledigheid: Blender render of cycles selecteer je in het menu bovenaan, ongeveer centraal.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 24 november 2015, 22:49:31 pm »
Wimblen,
Als je zoals Zaph zegt append gaat gebruiken kun je in je Blendfile waar je een huisje met koetjes, kalfjes en een hekje gemaakt hebt kun je deze allemaal selecteeren en dan met Ctrl G er een group van maken, geef deze group een naam.
Deze group is dan met append makkelijk terug te vinden in group en je hebt gelijk alle opjecten te pakken.