Topic: Maria stelt zich voor  (gelezen 16981 keer)


Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2015, 19:00:43 pm »
Beste JvL,

Image als plane heb ik al eens gedaan. Die plane kon ik dan idd niet bewerken zoals ik het wil.
De eerste printscreen is van de instellingen die ik in Adobe Illustrator CC krijg, als ik deze simpele vorm opsla als svg.
Misschien maak ik in deze stap een vergissing die recht is te trekken?

Als ik image vervolgens als svg importeer krijg ik het ook niet te zien. Bovenin scherm zie ik dan wel data staan. Echter, ongeacht of ik in de 1, 3, 5, of 7 'ga staan': ??. Wel zie ik een blauwe lijn. Nu vermoed ik, dat dit mogelijk de afbeelding is. Maar krijg het niet in beeld. Rara??

Beste Silverray,
Je bemoedigende woorden kan ik wel gebruiken. Voor mij duurt het namelijk veel te lang. Terwijl er zó veel te 'Bl'ont'ender'en is.  :)
Maar toch bedankt.
Ook weer voor het meedenken!

Groetjes,

Maria





« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 19:03:14 pm door Maria »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2015, 20:09:59 pm »
Wat betreft het importeren van .svg bestanden zijn er in Blender wel wat "spelregels".

- De .svg mag alleen vectorinformatie bevatten. Raster Graphics die in je .svg zitten kan Blender niets mee.

- Paden moeten gesloten zijn anders kan Blender ook (vaak) niet importeren.

- De .svg mag geen overlappende fills bevatten.

Je moet dus eerst kijken of je afbeelding aan bovenstaande eisen voldoet. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je eerst alles naar paden omzetten.
Als de import geen data laat zien zoals in je zoals je eerst zei dan kun je de .svg eerst in Gimp of een ander programma openen om te kijken of hij daar wel werkt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders weet iemand anders misschien nog een oplossing.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2015, 20:26:22 pm »
1. Mag ik je .svg file of plaatje dat je wilt omzetten?
Misschien weet ik toch een truc om je plaatje in 3D te krijgen.
2. Zou ik je blender file mogen krijgen? Dan kan ik zelf kijken ipv de foto's, waarom je geen edit mode krijgt.

Groeten,
Mortalae
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2015, 22:48:51 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2015, 21:03:36 pm »
Ik heb de image na gemaakt in Inkscape en de SVG kun je gewoon in Blender importeren.
Als ze zijn geïmporteerd dan is het wel een Curve en die moet je met Alt c en kies Mesh from curve/meta/surf/tekst
Omzetten naar een mesh.
Dit werkt gegarandeerd.

Misschien kan Blender niet overweg met SVG 1.1 van Adobe Illustrator ::)

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2015, 22:30:46 pm »
Beste JvL,

De spelregels die Blender nodig heeft bij import vsg; dat is een goeie, zal het logo nazien op dubbele vectoren, daarnaast kijken of de 'spelregels' die je noemt, mogelijk een barriere opwerpen. Echter dan zou de eenvoudige svg van de combi blok/ster aan die eisen voldoen en toch zichtbaar moeten zijn in Blender. Tenzij het een probleem is, dat het blok een vector is en de ster een vector, beiden half op elkaar (zou dat een barrière zijn voor Blender?? nee toch?)

Het logo is probleemloos te importeren in Inkskape.

Hallo Wil,

Wat je beschrijft over de svg behandelen nadat het een curve is, heb ik zoals jij het beschrijft nog niet gedaan, zal dat zeker uitproberen.

Hoi Mortalae,

je aanbod maakt me blij. Om jou en anderen werk te besparen en al doende wijzer te worden dankzij de verkregen aanwijzingen, ga ik het eerst zelf proberen.
Als ik er niet uit ga komen wil ik dolgraag gebruik maken van je aanbod.

Beste mensen,

Nogmaals dank voor de hulpvaardige aanwijzingen. Ga er mee aan de slag.
Dank jullie wel! :)


Offline 可憐狐

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 01 juni 2015, 09:40:40 am »
Citaat van: Maria
De spelregels die Blender nodig heeft bij import vsg; dat is een goeie // beiden half op elkaar (zou dat een barrière zijn voor Blender?? nee toch?)
Het logo is probleemloos te importeren in Inkskape.

Ik werk wel vaker met deze twee samen, een hekwerk maken met vele spiralen, bladeren en gebogen vormen is sneller op te zetten in Inkscape dan dat ik met Blender alleen aan de slag moet, daarna is het nog de vorm opruimen in Blender omdat het converteren niet altijd zo lekker loopt. Daar leef je mee, dat ging vroeger ook al vaker verkeerd tussen Illustrator en 3DsMax.

Maar meisje, waarom schuif je die twee objecten niet gewoon uit elkaar in Inkscape, importeert het naar blender en na de bewerking die je er bij wenst, kun je ze weer in elkaar schuiven. Soms als de face niet getoond wordt in blender, zijn er wel de paden te zien in 3d view, dan alle edge kiezen in edit mode en met F maak je een nieuwe face.

Citaat van: Mortalae
1. Mag ik je .svg file of plaatje dat je wilt omzetten?
Misschien weet ik toch een truc om je plaatje in 3D te krijgen.
2. Zou ik je blender file mogen krijgen? Dan kan ik zelf kijken ipv de foto's, waarom je geen edit mode krijgt.

Citaat van: Maria
je aanbod maakt me blij. Om jou en anderen werk te besparen en al doende wijzer te worden dankzij de verkregen aanwijzingen, ga ik het eerst zelf proberen.

persoonlijk ben ik daar ook een voorstander van, het werk over nemen is heel erg lief bedoelt, maar je leert nog steeds niet wat je verkeerd doet en loopt er de eerst volgende keer gewoon weer tegen aan.

Demo, ik denk dat het eerste aanbod meer bedoelt was als een snelle hulp van Mortalae. Het zal hem meer zijn gegaan om zijn tweede vraag. Dat soort problemen is niet een twee drie op te lossen als men niet precies kan nagaan wat er nu aan de hand is. Blender is een vrij ingewikkelde programma waar het vanuit vele richtingen fout kan gaan als men niet gehoorzaamd aan de verlangde werkwijze. Omdat Blender alles opslaat in zijn file, is het makkelijker uit te zoeken wat er nu eigenlijk mis is en kan een beter advies gegeven worden.

Liefs
Xan
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2015, 09:52:47 am door Silverray »
in the multiverse everything works in circles
even for those who think in straight lines

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2015, 13:41:00 pm »
Maria ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent maar ik heb nu met Adobe Illustrator een bestand gemaakt met een paar figuren.
Deze heb ik gesaved als SVG 1.1
Hierna Blender gestart en ik kan ze gewoon importeren in Blender dus het werkt.
Importeren doe je bij File/Import/Scalable Vector Graphiks(.SVG)

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2015, 16:02:59 pm »
Beste Wil en Xan,

Jullie tips neem ik zeer ter harte.

Inkscape heb ik geïnstalleerd in de hoop dat een svg dan wél zichtbaar binnen Blender is. Dit, omdat het mij met Illustrator niet lukte.
Zo behendig ben ik dus niet met Inkscape. (en veel andere open source software).
Daarom ben ik  blij te lezen, dat het feitelijk zou moeten kunnen met Illustrator.

Als het gelukt is (of juist niet) meld ik me weer.
Dankjewel!!

Maria




Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #23 Gepost op: 01 juni 2015, 19:40:43 pm »
Ja het werkt gewoon met Adobe Illustrator.
Maak maar eens meerdere figuren en probeer het maar. ;)

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2015, 20:45:41 pm »
Is het je gelukt?
Ave, morituri te salutant.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2015, 20:59:43 pm »
Hoi Mortalae,

Aardig dat je dat vraagt.
Nee het is me niet gelukt. Gewoon een eenvoudige kubus in AI (Adobe Illustrator CC) niet eens.
Wel zie ik bovenin dat er geen lampen zijn.
Hoe ik een lamp moet toevoegen weet ik nog niet. Mogelijk is het daarom niet zichtbaar, wat ik doe.

Ondertussen ben ik wel aan het oefenen.
Heb me een dvd aangeschaft van Sebastian König. Nu bezig met hoofdstuk 4.
Soms lukt het voor geen meter, (dan ga ik stappen terug en begin opnieuw, tot het wél lukt wat er wordt geoefend), dan weer gaat het een poosje gemakkelijker.
Op die manier hoop ik alles tegen te komen wat ik nu zoek.
Fijne avond,

Maria

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2015, 21:04:24 pm »
Hoi Mortalae,

Hoe ik een lamp moet toevoegen weet ik nog niet. Mogelijk is het daarom niet zichtbaar, wat ik doe.


Maria

Shift + A -> Lamp -> Point, Sun etc.
Ave, morituri te salutant.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2015, 21:17:58 pm »
Dankjewel.
Geprobeert. Lukt het nog steeds niet.
Shift A ... had het kunnen weten. Maak daarmee een nieuw Mesh of empty, lamp niet gezien..

Maar goed. Hoever ik ook in- of uitzoom, krijg geen afbeelding te zien.
Ga weer even doormodderen..
Thnx,

Maria

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2015, 21:21:29 pm »
Dankjewel.
Geprobeert. Lukt het nog steeds niet.
Shift A ... had het kunnen weten. Maak daarmee een nieuw Mesh of empty, lamp niet gezien..


Als je in Edit Mode bent, krijg je geen andere opties dan meshes te zien. Je moet in Object mode zijn.

Succes :)
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #29 Gepost op: 09 juni 2015, 23:25:30 pm »
Maria, Dit is heel vreemd ik heb met Adobe Illustrator een paar figuren gemaakt.
en gesaved als SVG 1.1 presies zo jij het hebt gedaan in je voorbeeld.
Blender opgestart en ze geimporteren in Blender  bij File/Import/Scalable Vector Graphiks(.SVG)
Het werkt ::)