Topic: zomaar wat (domme) vragen  (gelezen 14121 keer)


Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #15 Gepost op: 04 mei 2015, 17:14:51 pm »
nou...ik snap niet wat ik fout doe.... ik heb nu een andere tutorial, die begint met een cirkel... maar ook die lukt niet....

Ik teken een cirkel op me voor aanzicht, met B selecteer ik vertex-en aan de linkerkant, en die gooi ik weg.....
dan ga ik naar de object mode, kies add modifier...

wat ik daar al gek vind , dat ik eigenlijk verwacht dat ik moet spiegelen over de z-as... (in front ortho), want ik zie onderin een blauw z omhoog, en een rode x naar rechts...

maar als ik z kies , blijf ik het halve rondje zien? , kies ik X dan zie ik het rondje wel, maar doe tie het niet???

nog een filmpje....  op laatst toch op apply gedrukt, maar nog steeds beweegt er maar 1 hoek?

trouwens ... hoe worden die filmpjes gemaakt , waar je ook de toetsdrukken zie?
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2015, 22:13:36 pm door swets »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 527
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #16 Gepost op: 04 mei 2015, 17:27:17 pm »
Wat je vlak voor 'Apply' doet, gespiegeld over de X-as, is wat je hier wilt, toch? In dat aanzicht loopt de X-as van links naar rechts, en je wilt links/rechts spiegelen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,453
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2015, 20:17:21 pm »
Ik zal morgen rustig kijken, maar zo snel lijkt het erop dat je al op apply voordat je de handeling hebt ui gevoerd. Eerst zorgen dat je je model gemaakt hebt en dan pas op het aller, aller laatst op apply drukken. Pas als je helemaal tevreden bent met het eind resultaat.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #18 Gepost op: 04 mei 2015, 23:24:35 pm »
De mirror modifier spiegelt niet over een as. Dat heeft in 3D immers geen enkele betekenis. in 3D spiegel je steeds over een vlak.

Om een vlak te identificeren gebruikt Blender de normaal. Dat wil zeggen Blender definieert een vlak naar de loodlijn.

Om het nog anders te stellen: stel dat je z kiest, dan zal het punt (x,y,z) gespiegeld worden op (x,y,-z).

Verder ziet het ernaar uit dat de modifier in je laatste filmpje perfect doet wat die moet doen. In edit mode zie je standaard het gespiegelde gedeelte niet, maar eens je uit edit gaat (wat sneller gaat via tab trouwens) zie je het gespiegelde deel wel.

Wil je real-time in edit mode je veranderingen zien, dan moet je de modifier aanpassen om dit te tonen. Bekijk deze afbeelding uit de wiki (http://www.blender.org/manual/modifiers/generate/mirror.html)

Op de bovenste lijn zie je het pijltje, het icoontje, de naam van de modifier en dan 4 knoppen die instellen hoe de modifier wordt weergegeven. De laatste van die 4 moeten jullie hebben. Zet je die aan, dan zal je ook in edit mode de gespiegelde vertexen zien bewegen.

Let wel op, als je mesh wat zwaar wordt is dit minder interessant.

Helpt dit?

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,350
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 04 mei 2015, 23:52:28 pm »
Als je dit aan houd dan moet het zeker lukken.


Referentie image plaatsen.


Succes.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 00:17:59 am door ijp »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,350
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2015, 00:24:21 am »
En missiën is dit ook nog wat voor je.
Face Modeling Tutorial (Girl)

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #21 Gepost op: 05 mei 2015, 00:34:18 am »
gelukt....    :D

volgende vraag...  ja sorry hoor...  maar ik heb de tutorial tig keer bekeken.... maar ik snap niet hoe hij dat zo snel doet...

ik heb het over deze tutorial:


en dan bij 6:20 a 6:23, op een of andere manier selecteert hij in 1x de binnenste ring?  .. Ik zit ze 1 voor een aan te klikken, of via B... maar ik kan zo snel niet zien hoe hij dat doet?

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,350
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2015, 01:06:07 am »
Dat doet hij met Alt en Rechter-muis klik op de vertex.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 290
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 05 mei 2015, 09:47:26 am »
Selectie:Edit mode
- Shift en RMK (rechtermuisknop)  -> vrije selectie
- C -> selectie met de muis (LMK selecteert, middelste knop deselecteert, RMK ga je uit de selectie mode)
- B -> box selectie
- RMK en Shift -> één voor één kiezen
- Alt en RMK -> selecteert alle vertices/faces/edges in één lijn
- A --> selecteert alle vertices/faces/edges
- 2x A -> Deselecteert alles

Bekijk eerst de legenda, anders snap je niet de combinaties.

Foto:
http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png

PDF: met uitleg
http://download.blender.org/documentation/BlenderHotkeyReference.pdf
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 09:50:23 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #24 Gepost op: 05 mei 2015, 09:52:50 am »
Om ijp zijn uitleg nog wat aan te vullen:

alt + rechtermuisknop is best wel een handige knop die je moet leren. Het is edge- of face-loop selectie. Wat Blender dan doet is vertrekken vanaf de edge van waarop je klikt en dan links en rechts de daaraan hangende vertexen ook selecteren voor zover hij dat logisch kan. Dat is zeer nuttig om bijvoorbeeld in 1 keer een ring rondom een cilinder te selecteren.
Deze functionaliteit is een van de redenen dat een goede topologie (of retopology) belangrijk is.

Ook Mortalae zijn toetsen zijn allemaal heel handig. Sneltoetsen zijn echt van levensbelang in Blender en als je ze kent gaat het werken in Blender een stuk makkelijker. Het is juist dit principe dat voor de meeste mensen Blender zo moeilijk maakt in het begin.

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,350
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #25 Gepost op: 05 mei 2015, 11:36:44 am »
Ik zag later ook nog deze vraag van je " hoe worden die filmpjes gemaakt , waar je ook de toetsdrukken zie? "

Het is jammer maar Blender heeft de Screencast Keys uit de nieuwe Blender versies verwijderd dus als optie kun je een oudere verzie van blender douwnloden bv. Blender 2.70. daar werkt Screencast Keys nog wel.

Of je kunt nu in blender Screencast Keys addon douwnloden.
https://github.com/jedihe/b3d_screencast_keys
zie tutorial:


Zo kun je je eigen Blender tutorial maken.



Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #26 Gepost op: 05 mei 2015, 23:34:44 pm »
Selectie:Edit mode
- Shift en RMK (rechtermuisknop)  -> vrije selectie
- C -> selectie met de muis (LMK selecteert, middelste knop deselecteert, RMK ga je uit de selectie mode)
- B -> box selectie
- RMK en Shift -> één voor één kiezen
- Alt en RMK -> selecteert alle vertices/faces/edges in één lijn
- A --> selecteert alle vertices/faces/edges
- 2x A -> Deselecteert alles

Bekijk eerst de legenda, anders snap je niet de combinaties.

Foto:
http://wiki.blender.org/uploads/7/7c/BlenderHotkeysEditMode.png

PDF: met uitleg
http://download.blender.org/documentation/BlenderHotkeyReference.pdf

bedankt.... dat zocht ik....

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 290
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 09 mei 2015, 12:16:07 pm »
Ik merk nu pas dat de vrije selectie verkeerd is.
Ctrl + RMK is de vrije selectie
Ctrl + Shift + RMK is deselecteren (nog steeds in vrije selectie mode)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2015, 12:18:29 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 373
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #28 Gepost op: 09 mei 2015, 18:41:45 pm »
ik volg vrij veel you tube tutorials....  en waar ik nog erg veel moeite mee heb is de schermen waar ze allemaal door heen vliegen....

dan drukken ze op de rechter bovenhoek, en slepen er een beeld bij....    maar ik heb op een gegeven moment tig beelden.... kan je die ook weer dicht gooien?

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 290
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 09 mei 2015, 19:09:05 pm »
Waar hatched staat, daar klik je met je LMK (linkermuisknop) en je laat het niet los. Vervolgens sleep je je cursor na rechts (je hebt dan je linker view geselecteerd) als je de rechter view wilt sluiten.
Je ziet vervolgens een groot pijl, hoe je views gaan veranderen.



Ave, morituri te salutant.