Topic: Forum: tutorials  (gelezen 3919 keer)


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 30 maart 2015, 14:42:32 pm »
Beste DBC-leden, broeders,

Ik zie vaak overal tutorials en soms vraagt iemand naar iets, wat je binnen 5 minuten op youtube kan vinden of is al elders als voorbeeld gepresenteerd / uitgelegd. Zal het niet efficiënter zijn als wij een apart forum voor hebben, oh Blender-broeders? Neem als voorbeeld de subcategorie modelleren, materialen en texturen etc.
Ik zie soms een handig tutorial voorbijkomen, maar vervolgens vergeet ik, waar ik het gezien heb. Tja,vergeef mijn arme ziel tekortkoming, kwellende openbaring. Ik probeer mijn tekortkoming te compenseren door het hele forum te doorzoeken om die ene video te vinden. Zelf vind ik dit niet efficiënt werken; mijn ziel vraagt om verlossing.

Mijn voorstel: meer centralisatie (en minder decentraliserend werken) door middel van apart tutorial forum.

Maar goed, dat vind ik. Jullie mening?

Groeten,
Uw trouwe Blender-broeder en DBC-lid,

Mortalae

P.S: Een beetje uitleg wat ik bedoel met het forum, voordat de Babylonische spraakverwarring ontstaat.
In de Admin panel (ten minste in de meeste zoals IPB, PhpBB etc) als je een onderdeel wilt toevoegen onder de categorie "Hulp" bijvoorbeeld, moet je een forum toevoegen. Dit is bij de gewone user waarschijnlijk als subcategorie bekend. Huh, of maak ik het nu nog ingewikkelder?
Wees blij dat je niet in mijn hoofd zit en mijn gedachtestroom hoort.  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2015, 14:46:41 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2015, 15:43:34 pm »
Ik geloof dat ik in ieder geval je probleem begrijp. De oplossing niet helemaal.

Als voorbeeld, JvL heeft nogal eens interessante zaken te vertellen hoe hij iets gemaakt heeft en dat beland in het topic "the way of.." Later weet je niet meer waar je dat weetje gelezen hebt en het is moeilijk om terug te vinden. (dat is toch  het probleem wat jij bedoeld). Z

Zelf heb ik een apart word document waar ik de interessante weetjes van DBC bewaar, maar erg praktisch is dit niet.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2015, 16:00:39 pm »
Ik denk dat wij in de juiste richting denken, al niet helemaal.
Onlangs zijn bijvoorbeeld de topics Cycles lights en The Basics of Good Texturing geopend. Dat zijn echter tutorials. Ik kan ze nu makkelijk benaderen via recente posts, maar zodra ze van daar weg zijn, weet ik niet meer waar ik ze moet zoeken.
Het lijkt mij handig als zulke tutorials op één plek te vinden zijn. Hoef je later niet overal te zoeken, mocht je het nodig hebben.
Overige topics, onder categorie Hulp,  blijven dan mocht iemand echt hulp nodig hebben.

En wat je zegt over JvL is al helemaal handig. Hij had bijvoorbeeld onlangs een klein uitleg gegeven hoe hij iets bereikt had...maar het is inmiddels al de zoveelste pagina's van de 72-ste.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2015, 16:02:48 pm door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2015, 16:20:33 pm »
Het is niet de bedoeling om op een forum een eigen tutorial collectie te vormen. Daar hebben we tools zoals youtube, vimeo en blenderhub voor (alhoewel de laatste nog niet bar functioneel is).

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl