Topic: Hair  (gelezen 35299 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 januari 2016, 13:02:29 pm »
Na een anderhalf jaar weer eens aan de opleiding kapper begonnen het valt nog niet mee.
1 particle system gebruikt. en de eerste poging tot zover.






Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2016, 15:05:05 pm »
Ziet er niet slecht uit. Heb zelf nooit cycles gewerkt dus ik kan er verder niets van zeggen, maar volgens mij kun je dmv texture map er nog wat kleur variaties in aanbrengen, dat maakt het geheel levendiger. Nu is het wat eentonig van kleur.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2016, 21:45:22 pm »
Dank je, ik heb een color ramp gebruikt maar express eigenlijk de kleuren donker gehouden voor te experimenteren met een glossy vacht. met een color ramp kun je de twee uiteinden van een haar mixen.

Cycles valt heel erg mee Koos je kleur opzetten met een glossy is eenvoudig een mix shader er in, en klaar nog een mixshader voor transparantie en zo door, je moet er is induiken maar inderdaad bomen en bos er is zo veel mogelijk en dit hield mij ook altijd tegen toch valt het mee.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2016, 22:03:21 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2016, 16:31:56 pm »
Het tweede resultaat, wat ik deze ronde leer is dat je gewoon de tijd moet nemen met kammen.
Nog niet af er moeten nog 2 partikel systems toegevoegd worden en dan het materiaal bewerken, het valt me op dat glossy best lastig is op haar.


Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2016, 20:29:42 pm »
Nice !

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2016, 10:37:15 am »
Ziet er goed uit.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2016, 09:55:43 am »
Bezig met de volgende haarbal :)
Een lastig model hij lijkt zo rond dat is een koala absoluut niet, we zien wel waar t schip strand.
En mannetje of vrouwtje is ook anders in bouw, onderweg naar wat studie leer je een hoop over deze beestjes, conclusie ik vind ze zielig ze leven onder de mensen nu veel te dichtbij wat geen optie is,ze sterven er door uit..





« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 10:01:43 am door Ruud »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2016, 10:03:55 am »
Jij gaat er tenminste 1tje vereeuwigen....

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2016, 10:14:59 am »
Dit is de eerste opzet veel loopcuts moeten nog weg, ik heb het model zover dat het een texture past hierdoor kun je makkelijker werken met verfijnen zodat de texture nog beter past.
Dit is ook een manier om te modeleren dit kan ook met standaard kleuren en met meerdere materialen werken en assign vlakken om je retopology makkelijker te zien.
Bewust heb ik de achterkant nog niet gemodelleerd zodat je veel makkelijker werkt aan de mond en ogen alles is goed te bereiken, die vlakken aan de achterkant zijn zo dicht, eerst het moeilijke gedeelte maar zodat je met doorzichten niet te veel loopcuts ziet.
Ik gebruik meerdere foto's  ook beelden van video's waar je vele foto's uit kunt halen, het is lastig om kant en klare recepten te vinden voor background picture's voor een koala je moet ze zelf maken.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 10:24:42 am door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2016, 10:28:10 am »
Ziet er veel belovend uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat. So-far-so-good.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2016, 10:48:47 am »
Het eind doel is een realistische foto of animatie lol en dat is een uitdaging, ik weet dat blender het kan nu ik nog.
Met de informatie die ik nu bezit kom ik een beetje in de richting, blender is een machtige tool die ook de mindere artiest met modelleren helpt omdat het gewoon een stappenplan is.
Naarmate je blender beter begrijpt wordt je werk beter zonder artiest te zijn het is namelijk een vak waarbij je een klein beetje een artistieke aanleg voor nodig hebt het is niet het hoofdbestands deel, tenminste zo denk ik er over.
In ieder geval een uitdaging :P

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2016, 11:31:11 am »
Zoals je misschien weetben ik nu met een hond bezich. Ik ga hem niet voor zien van een hair particle systeem. Het wordt gewoon ingekleurd. Ik heb ook wel een muisje van haar voorzien en vond het resultaat wel leuk geworden. Later ga ik me er weer verder in verdiepen. Een probleem bij het hair systeem bij mij is dat ik het ook zou willen kunnen animeren. Bij een hond heb je natuurlijk dat als het boos is de haren overeind komen te staan. Volgens mij kun je dit niet met blender animeren. Dus haren van rustpositie naar overeind positie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2016, 12:51:48 pm »
Dat kun je animeren door je normals te animeren een face draaien van van het model  dus niet de particles  van haar.
 , in edit mode.
Als een hond kwaad wordt krijgt die rimpels en dit moet je modelleren met shape key of keyframe  dan moet het toch mogelijk zijn. dit is een optie :) je ziet het toch niet omdat het haar er voor zit op een foto.
Of handmatig kammen in particle mode en gebruik maken van keyframes zonder bake te gebruiken ik weet niet of dit mogelijk is.
Misschien is er wel een andere optie, zover ben ik ook nog niet, vandaar dat ik me richt op het haar gedeelte :)
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2016, 14:02:08 pm door Ruud »

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2016, 13:30:50 pm »
Als ik mijn animatie af heb ga ik eens kijken of ik iets kan animeren met de hair normals. Bedankt.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2016, 13:20:04 pm »
Weer een stukje verder met de koala, door dat er weinig geschikt materiaal is voor een background als hulp is het lastig, tenminste voor mij.