Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: Koen op 03 februari 2013, 16:50:26 pm

Titel: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: Koen op 03 februari 2013, 16:50:26 pm
(https://dl.dropbox.com/s/wg9tapb36ipnt4w/gimp-2.png)

Hey guys,

Graag ik zou  wat feedback willen op deze foto. Het moet echt realistisch worden.

Daarnaast hoor ik graag of iemand weet hoe ik de schaduw/spiegeling in het raam in kleur krijg? Het lijkt nu wel of het een schaduw is ipv een spiegeling.  Ik heb hier nu al vele uren in zitten maar kan het niet vinden. Weet toch zeker dat het kan.

tips?
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: IJp op 03 februari 2013, 18:51:46 pm
Hallo Koen,
Zo heel mooi gemaakt.
Maar als je kleur in je raam spiegeling wil dan moet je volgens mij in het rechter menu zijn bij matriaal/reflectivity en zet deze bijvoorbeeld op 0.700 nu heb je meer spiegeling en kleur.

Voor schaduw ga je ook naar het rechter menu en bij je lamp instellingen/shadow zet je ray shadow aan.
nu moet het een stuk realistisch zijn.

Voor meer realistisch effect pas wat textures toe.
http://www.youtube.com/watch?v=1nCJfC2p ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=1nCJfC2pXZ4&feature=related)

Succes.

(http://i49.photobucket.com/albums/f264/ijpe/Blender/Test.jpg)
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: Koen op 03 februari 2013, 21:10:49 pm
thanks ijp! probleem is dat ik dit in cycles gemaakt heb en de gewenste opties niet kan vinden..  :( misschiend dat ik nog iets met de node editor kan doen?

groet,

Koen
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: IJp op 03 februari 2013, 23:41:13 pm
Koen, volgens mij lukt dit met een Glossy BSDF effect.
Bekijk deze tutorial maar eens daar kan je wel wat uithalen.
http://www.youtube.com/watch?v=dt1uoR4rsa4 (http://www.youtube.com/watch?v=dt1uoR4rsa4)
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: Koen op 04 februari 2013, 08:30:50 am
Super! Bedankt.
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: Mark aka Dark op 12 februari 2013, 15:06:46 pm
Shocking plaatje hoor!

Tips:

Toen ik naar het plaatje keek, stoorde er direct iets. Wat wist ik niet direct. Na een poosje kijken dacht ik het volgende te zien als storend:

Als je naar de schaduw op het raam kijkt en rekening houdt met het punt van waaruit gekeken wordt en de hoek van weerspiegeling op het raam, zou je je verwachten dat het jongetje tussen het raam met de schaduw en het balkon zit. Dat zou dus inhouden dat het jongetje vlak naast het balkon zit. Echter is hij een beetje te groot daarvoor, als je dit vergelijkt met het hek rond het balkon en de hoogte tussen de balkons. Verder lijkt het erop dat het jongetje niet naast het balkon geplaatst is maar meer naar voren en naar rechts.

Persoonlijk zou ik het jongetje dezelfde grote laten houden, maar de schaduw meer naar rechts verplaatsen op het raam.

Verder is de onderste hoek van de camera naar beneden gericht ten opzichte van het gebouw. De wolken onderin zijn dus niet logisch. Die horen bovenin. En tenzij het gebouw heeeeeel erg hoog is, zou ik toch iets van een horizon verwachten, te meer omdat de onderste hoek van de camera naar beneden gericht staat.

MAD
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: Koen op 13 februari 2013, 19:13:46 pm
Hoi Mark,

Bedankt voor je tips! Wellicht dat ik nog een toelichting kan geven op het plaatje om een beeld te geven van de situatie waar ik mee zit te kampen.  

Jongetje groter= gebruik van focal length. Het jongetje is in verhouding op het balkon afgemeten. Daarna is het jongetje naar de camera toegehaald. Dus volgens blender zou de verhouding moeten kloppen. Ik denk dat het formaat door de focal legth komt. (caaera is van ver ingezoomd) Ik kan hier nog eens naar kijken.

schaduw in het raam= De vorm van de schaduw is inderdaad een probleem waar ik ook mee zat te kampen. Het probleem zit hem in de plane die in een hoek op het raam staat en de rayshadow dus niet recht vanuit de plane komt. Maw. de ray komt in een hoek op het plaatje waardoor het raam slechts een deel van de schaduw reflecteerd. Ik kan idd nog eens proberen de lamp te verplaatsen om te zien wat er dan gebeurt. Ik verwacht dat er dan geen schaduw meer in het raam te zien is.

Wolken= Inderdaad heb ik een plaatje gebruikt waarbij de wolken onder aan de horizon staan. Dit is wel eenvoudig aan te passen.

Ik zal nog eens wat knutselen om te zien of ik een oplossing voor je tips kan vinden. Wordt dus vervolgd!

groet,

Koen
Titel: Re: Spiegeling in raam van alpha channel
Bericht door: blenderbrammetje op 23 april 2013, 23:58:09 pm
Knap gedaan, dat wel.

- als dat schaduw is dan hoort het niet alleen op het glas te zitten maar ook op de omlijsting.

- Het jongetje is nogal groot, dan moet de schaduw ook groter. Misschien allebei kleiner maken...

Mark heeft de meeste punten al opgenoemd. ;)