Topic: Menu's aanpassen, zoo gemakkelijk ;-)  (gelezen 2473 keer)


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 februari 2016, 11:33:55 am »
Vechten met de layout van menu's en hoe men de operatoren er in zet, was ooit in 2.65 ok en nu in 2.7* is het iets anders.
Da heb ik in mijn herinnering een tutorial van VscopianC gezocht, zij had dus toch zoiets gedaan.
Teruggevonden : https://www.youtube.com/watch?v=WItCoAzA_XM&list=PL08F12EB42C5FC51B&index=36#t=3134.008831

Een uurtje besteed ... en het werkt inderdaad voortreffelijk!
Dus, wil je je menu's  b.v. de het standaard menu in View_3D naar je eigen wensen aanpassen is dat inderdaad zo gedaan!
Ik vat het tutorial kort samen:

1. open Blender en laat het standard menu zien!
2. schuif een tweede View_3D venster open (boven rechts de muis op dat driehoekige streepjesgedeelte zetten en slepen maar)
3. maak van View_3D een Tekst (beneden links klikken en juist kiezen)
4. nu b.v. met de rechter muis op Translate klikken en Edit Source kiezen! Dat levert het python script op in het tekstvenster dat je nu naar eigen wensen kunt aanpassen!
5. Voorbeeld: Translate gebruik je nooit, dan maar niet meer laten zien
5.1 met Ctrl-T open je in Tekst het Tekstmenu (aan de linker kant bij mij) en activeer je  Line Numbers (boven)
5.2 je gaat nu naar regel 62, aldaar staat: col.operator("transform.translate")
5.3 wijzig het zo: #col.operator("transform.translate") , oppassen dat de # op de zelfde kolom als daaronder de col van de 'rotate'! Dus gewoon cursor op de c en # invoegen!
5.4 laten werken (of via de button , onderste regel naar rechts schuiven) Run Script of gemakkelijk met Alt-P!

alles goed gegaan, dan is Translate button verdwenen!

Zolang je het bestand space... in D:\blender-2.76b-windows64\2.76\scripts\startup\bl_ui\ bij mij
niet overschrijft , is de wijziging slechts in DEZE Blender sessie aanwezig.
Voor de lol : ongedaan maken (dus # wissen en Alt-P) ....

Zij legt in het tutorial dicht bij het einde uit, hoe je met icons kunt 'knutselen'. Naar mijn weten zijn nieuwe icons alleen via Blender nieuw compileren moglijk, dus men zou aanezige moeten "misbruiken", zoals in de tutorial wordt voorgedaan.

De moeite waard om het te proberen!
En de tutorial ook, is wel een beetje lang en in het Engels. Maar ja, dat zou in Nederland toch niet meer moelijk zijn? ;-).

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 16:59:54 pm door PKHG »
Doei
       Peter