Topic: matriaal kleur.  (gelezen 5055 keer)


Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 mei 2014, 19:30:40 pm »
hey hallo ben nu 2 weken bezig met blender, en nu zoek ik het hele kleurenpalet, (ik bedoel dus zoals kleur voor water , chroom, koper, en ga zo maar door)
vroeger heb ik wel eens gebruik gemaakt van anim8or (3d progamma), maar omdat pc te traag was ben ik niet ver gekomen, nu anders ik wil het leren (blender 3d dus) voorbeeld bij anim8or was kleur voor chrome = ambient: 0.5 -- diffuse: -1 -- specular: 5 -- emissive: 1 -- rough: 15 -- brilliance: 3 -- trans: 1 --
R:154 G:148 B151// r:154 g:148 b:151// R:255 G:255 B:255// r:128 g:128 b:128 yep een hele boterham, maar ik had wel alle kleuren van materialen...  deze pagina van blender heb ik bezocht  http://matrep.parastudios.de/index.php maar niets gevonden, iemand die het hele paket heeft?? mag altijd sturen naar mijn e-mail... geertpauwels@telenet.be alvast bedankt

« Laatst bewerkt op: 10 mei 2014, 19:51:47 pm door Geertpauwels »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 mei 2014, 22:12:26 pm »
Hmm, zo werkt dat niet in Blender, maar je kunt bij de kleur van je diffuse en je specular gewoon op het kleurblokje klikken.
Daar kun je alle kleuren kiezen en ook Hexadecimale kleuren kiezen...

Verder kun je de juiste shader kiezen, en die instellen voor het gewenste meteriaal, en een texture toevoegen...
Blender is consequent en alle combinaties zijn mogelijk, vooral in de material node-system....

Veel hangt af van de keuze van je shader, zoals Oren-nayar of andere shaders, die bijvoorbeeld de keuze voor darkness of roughness hebben,
andere weer niet... zoals phong en Blinn-shaders...
Succes , ik zou een tutorial "shaders en lightning" volgen als ik jouw was... ::)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #2 Gepost op: 10 mei 2014, 23:17:42 pm »
Ik moet blenderbrammetje gelijk geven. Na zo´n tutorial ben je ook prima in staat om je materialen ´on the go` te maken. Wat ik wel kan aanraden is om een aparte .blend aan te maken en die als materialenbibliotheek dienst doet. Dus als je materialen maakt of ergens tegen komt dan sla je die daar op en kun je ze in het vervolg altijd met de `Append` functie vanuit je bibliotheek gebruiken in elk nieuw project.

Als je een bron zoekt om materialen van te lenen:

http://www.blendswap.com/category/materials

PS een andere optie is om veel gebruiktematerialen op te slaan in een .blend en hier een fake user aan te koppelen zodat ze niet verwijdert kunnen worden als ze niet in gebruik zijn. vervolgens kun je van deze file onder user preferences je start up file maken.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2014, 11:03:04 am door JvL »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2014, 12:34:03 pm »

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2014, 17:50:37 pm »
hey mensen thx voor reactie's, nee ik wou gewoon een palet van kleuren en tinten, zoals chrome bijvoorbeeld, welke kleur gebruik je welke tint om het te bekomen, die is toch anders dan een gummiebal bijvoorbeeld...ben die slingerbal aan het maken , die de dozen wegknalt, en wou de bal en ketting chrome maken, de dozen wou ik elk een foto geven (daar ben ik ook nog niet uit ) (denk doos per doos maken en foto inzetten, en zo stapelen) maar dat komt wel...

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2014, 17:55:57 pm »
belangrijkste vergeten, zoals ik het hier lees is het zoals hier is de pot verf gebruik hem, maar niet de verf bestaat uit wit met blauw en zwart (nummers), snap je, en tis dat wat ik wil weten hoe bekom je de kleur (nee kleur is niet het juiste woord).. maar thx anyway he mannen
 

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2014, 18:21:36 pm »
Voor de exacte kleur gebruik je gewoon de RGB en HEX codes maar de shaders gebruik je om het bepaalde materiaaleigenschappen te geven (dus het uiterlijk) in combinatie met specular en hardness. Deze eigenschappen en werkzijzen zijn in vrijwel alle 3D gelijk dus zou je er genoeg documentatie over kunnen vinden.
Je hoeft dus niet specifiek voor blender hoeven te zoeken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2014, 19:13:48 pm »
Hier moet je toch een matriaal mee kunnen maken in Blender render.
http://www.youtube.com/watch?v=uJ-1OhTmpT4

En deze in Cycles render
http://www.youtube.com/watch?v=UTwXG3K4l2g

Offline Geertpauwels

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2014, 11:08:37 am »
yep, dit is het zo wou ik weten hoe ze de kleur bekomen, thx...en met het zien ben ik beter dan het horen... en nu op zoek naar hoe ik zo de kleuren van blender open material repository moet overbrengen naar een bestaand ontwerp...

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2014, 12:41:18 pm »
Mooi dat je probleemopgelost is.
Het materiaal gebruik je dus op de manier die ik voorstelde, dus met het commando append.

How do I use this materials in blender?
 There are two ways.
 • The old way (this works every time):
 Download the Blendfile of the Material that you desire. Open your Blender-Project where you want to use the new material in.
 Click on File-->"Append or Link" or just hit SHIFT+F1 to open the Append-Dialoge.
 Then click on your downloaded Blendfile, click on Materials and then click on the material you want to append in Blender. Then click on "Load Library" and thats it.
 The material is now in your Materials-List of your Project.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2014, 21:13:41 pm »
En ter ondersteuning de append tutorial.
http://www.youtube.com/watch?v=KxD7FGeGR9Q