Topic: onderdelen van muur (wall)selecteren  (gelezen 3460 keer)


Offline hugo

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 februari 2018, 19:16:19 pm »
Goedenavond iedereen.
mijn naam is hugo, ik werk sinds kort als beginneling met blender 2.79.  Bij het tekenen van een muur, zowel met archimesh als met archipack krijg ik het volgende probleem. De muur wordt perfect weergegeven in de door mij opgegeven maten. Daarna een "vertex ,edge of face  "selecteren in "edit "mode lukt niet. Steeds wordt de gehele wand geselecteerd. Mijn bedoeling is binnenkant en buitenkant van de muur een verschillende kleur te geven. Met een gewoon lichaam( bvb. kubus) lukt het wel. Daar kan ik zelfs verschillende kleuren op één zijde van de kubus zetten na onderverdeling van het vlak. Wat doe ik niet goed of leent de keuze van het muurontwerp zich niet.( Archimes en Archipack)
vriendelijke groeten Hugo.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2018, 23:59:39 pm »
Ik denk dat je een dubbele mesh hebt remove doubles kan helpen.

Offline hugo

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2018, 00:32:28 am »
Beste Ruud,

Bedankt voor uw snelle reactie. Helaas brengt dat geen oplossing.  "0 vertices  removed " verschijnt bovenaan het scherm. Ik kan alleen de volledige muur selecteren.

vriendelijke groeten Hugo.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2018, 01:50:20 am »
Zet je modus in vertex modus,


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2018, 09:39:20 am »
Misschien wat erg voor de hand liggend, maar ben je wel in de edit mode?

Zo ja, maak dan een proefje met een nieuw Blenderbestand. Maak een muur en kijk dan of je in de edit stand een vertex kunt selecteren. Op die manier weet je dan dat het in ieder geval in een simpele opzet wel lukt. Je kunt dan kijken wat je anders gedaan hebt waardoor het niet lukt.

Offline hugo

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2018, 10:44:10 am »
beste koos2,
Dat heb ik inderdaad al gedaan .In edit mode in iedere selectiekeuze ( vertex, edge, of face) steeds wordt de gehele muur geselecteerd, en het vlak met het punt dat bepaald waar alles geplaatst wordt is dan fijn gearceerd en opgelicht (focus). Andere delen zijn niet selecteerbaar. Mag ik misschien aan iemand van jullie vragen te testen of dat bij jullie lukt?  Indien het lukt bij jullie heb ik misschien een add-on te weinig geselecteerd.
vriendelijke groeten en bedankt Hugo.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2018, 13:00:12 pm »
Hugo,
Als je de muur klaar hebt apply de Solidify Modifier dan kun je de vertex, edge, of face wel selecteren.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2018, 13:56:43 pm »
Als IJp's idee niet werkt wil ik wel even kijken, maar ik heb geen ervaring met Achimesh.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2018, 14:12:40 pm »
Koos het werkt de dikte van de muur in Archimesh wordt gemaakt met de solidify modifier en als je deze niet apply dan kun je geen vertex, edge, of face selecteren.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2018, 15:03:29 pm »
Het leek mij al een goede oplossing. Case closed!  ;)

Offline hugo

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2018, 22:58:12 pm »
hallo koos2,ijp en Ruud.

ik heb de uitvoering volgens ijp gevolgd en dat werkt. Mijn dank daarvoor. ik kan nu mijn binnenmuren een verschillend kleurtje geven. Ik heb ook een "archipack material librery" gedownload en geïnstalleerd. Dat werkt ook. Weliswaar onvoldoende voor mijn behoefte. Ik kan dan wel verschillende kleuren gebruiken voor binnen of buiten maar niet voor binnenmuren onderling. Dus pas ik de werkwijze van ijp toe.
Nogmaals aan allen hartelijk dank.
Hugo.