Dutch Blender Community
Hulp => Belichting en Rendering => Topic gestart door: wimblen op 13 augustus 2013, 15:47:00 pm
-
Waar kan ik de instellingen voor de rendering vinden.
Het begint er een beetje op te lijken maar het moet veel beter kunnen.
groetjes wim
(http://s8.postimg.org/duevadpsl/000069.jpg) (http://postimage.org/)
-
Op je foto heb je rechts Scene aan staan (icoon is blauw) het camera icoon staat 2 plaatsen ervoor en dat is voor render settings.
-
Al een stuk beter. Maar nog steeds niet goed.
Zie detail van rendering. Het zijn nog allemaal punten.
(http://s21.postimg.org/wqh5am1hz/000070.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s21.postimg.org/dmntu9onr/000071.jpg) (http://postimage.org/)
-
Heb je bij het icoon camera / Dimensions Resolution op 100% staan.
-
Is nu weer iets beter, maar nog geen scherpe lijnen.
(http://s10.postimg.org/myy6si0zd/000073.jpg) (http://postimage.org/)
-
Op welke resolutie render je?
Het is mij wel eens opgevallen dat als je render niet op ware grootte op je scherm toont, dat ie dan korreliger wordt. Dus een 1920x1080 render op een kleiner scherm kan korreliger worden, andersom werkt dat ook. een full hd render is het scherpst op een scherm met een full HD resolutie.
Maar check eens welke resolutie je gebruikt bij het renderen.
Groet,
MAD
-
Kom toch nog even terug op de rendering die maar niet echt mooi wil worden.
Heb nu precies de beeldscherm grootte ingesteld 1680 x 1050
Maar nog is het niet scherp.
(http://s2.postimg.org/nmcj0ixd5/000005.jpg) (http://postimg.org/image/bx8jck6ed/full/)
-
IK heb eigenlijk een hekel aan typen dus voor mij zijn tutorials een uitkomst. ;)
Maar misschien kun je Antialiasing op 16 zetten
http://www.youtube.com/watch?v=QzKOOocJ8lA (http://www.youtube.com/watch?v=QzKOOocJ8lA)
http://www.youtube.com/watch?v=PzSAX1nPnSU (http://www.youtube.com/watch?v=PzSAX1nPnSU)
-
Van de filmpjes ben ik niet veel wijzer geworden.
Het bouwen gaat verder prima. Maar de rendering is nog zwaar pet. Trouwens binnen 2 minuten is de rendering klaar. Mischien dat dat iets zegt over de instellingen.
(http://s22.postimg.org/8cev74aa9/000006.jpg) (http://postimg.org/image/c8s733v9p/full/)
-
Het bouwen gaat nu inderdaad best hard. Is de rendering slecht als je er op inzoomed of ook als je de rendering opslaat en op de echte afbeeldingsgrootte bekijkt.
Bij inzoomen gaat het er altijd beroerd uit zien. Wat je wel kunt doen is de resolutie veel groter zetten en de uiteindelijke afbeelding die je opslaat verkleinen dan wordt je eindresultaat altijd scherper.
Houdt er wel rekening mee dat je rendertijd ook toeneemt als je de resolutie groter maakt.
-
Even 2 voorbeelden. Beide plaatjes zijn even ver ingezoomed.
1. Jouw instellingen:
(http://s17.postimg.org/p7xon544f/image.jpg) (http://postimage.org/)
2. Hogere resolutie:
(http://s21.postimg.org/gubg8nafb/image.jpg) (http://postimage.org/)
Als je bij deze afbeelding verder inzoomed gaat hij ook op de eerste lijken.
-
Kijk daar heb ik nu iets aan. Ik heb de Resolutie verdubbeld. Hij staat nu op 3910 x 2160
Dit ziet er al veel beter uit. Nu moet ik nog uitzoeken hoe ik de schaduweffecten beter krijg.
(http://s22.postimg.org/ba3kc311t/000007.jpg) (http://postimg.org/image/etpi1w3rh/full/)
-
De schaduwen zijn erg afhankelijk van hoe je de uiteindelijke belichting op gaat zetten dus ik zou eerst het model afmaken en dan een goed belichtingsplan maken. Als dan de schaduwen nog niet zijn zoals jij wilt dan zijn er nog verschillende manieren om deze te verbeteren.
-
Dat ziet er heel goed uit prachtig gewoon en lekker scherp.
-
Ja het is al een heel stuk beter. Maar nog niet wat ik wil.
In cinema kon ik met "ambient occlusion" en "global illumination" veel mooiere en warmere effecten bereiken.
Hier in Blender moet ik nog uitzoeken hoe ik dat kan bereiken. Maar goed het bouwen is nu op dit moment van belang.
-
Dat kan je doen met compositing nodes.
Ik denk dat deze tutorials je wel verder kunnen helpen succes ;)
https://www.youtube.com/watch?v=XMJvZO-mZ7k (https://www.youtube.com/watch?v=XMJvZO-mZ7k)
https://www.youtube.com/watch?v=Hro1BIWFEDQ (https://www.youtube.com/watch?v=Hro1BIWFEDQ)
-
Is weer een hele studie om dat onder de knie te krijgen. Zover ik het nu kan bekijken kan ik er een foto er mee bewerken. Ziet er wel heel mooi uit.
Maar als ik het goed begrijp moet ik het kasteel renderen daar een plaatje van maken en die verder bewerken.
Wat ik zoek is instellingen in blender zelf, waardoor ik het kasteel direct mooier kan renderen.
-
Volgens mij kun je nodes koppelen aan verschillende onderdelen in blender. Zo kan bepaalde nodeoutput weer input zijn voor een texture. Je kan idd je eindresultaat ermee bewerken, maar dat zal niet zo nuttig zijn in dit geval.
Ik sluit me overigens aan bij JvL. Een goede belichting kan een hoop verbeteren. Zie hier een simpele tip om je zachte schaduwen voor elkaar te krijgen: http://www.blender3darchitect.com/2012/11/how-to-setup-external-sunlight-for-architecture-with-blender-cycles/
-
Die tip heb ik geprobeerd. Loop alleen tegen het probleem aan dat ik die opties helemaal niet heb.
zie de screenshots
Dit is uit het voorbeeld.
(http://s8.postimg.org/iwoj4hf9h/Screen_Shot002.jpg) (http://postimage.org/)
Deze zijn zoals ik die heb
(http://s22.postimg.org/kxah5ax4x/000010.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s22.postimg.org/s1saec4e9/000011.jpg) (http://postimg.org/image/9m7tgxq9p/full/)
-
Dat komt omdat jij met blender render werkt en het voorbeeld is met cycles render. Dit kun je bovenaan je scherm instellen (ongeveer in het midden). Ik weet alleen niet of het goed gaat met je textures want meestal maak je die keuze aan het begin van je project maar je kunt het altijd proberen natuurlijk.
Het opzetten van materialen en textures in cycles werkt wel wat anders t.o.v. wat je nu gewend bent maar je kunt er wel veel realischtere resultaten mee halen.
-
Oke dan ga ik daar mee verder.
Inderdaad de tectuur is wijlen. Maar dat kan ik er weer opbrengen.
De rendering is heel slecht dus zal ik nog wat aan de instellingen moeten doen.
(http://s2.postimg.org/rdchzqhm1/000012.jpg) (http://postimg.org/image/9natep411/full/)
(http://s2.postimg.org/yulpey755/000013.jpg) (http://postimg.org/image/qcc9am0md/full/)
-
Misschien kan dit je ook nog wat helpen.
http://cgcookie.com/blender/2012/02/29/ ... n-blender/ (http://cgcookie.com/blender/2012/02/29/introduction-texturing-cycles-in-blender/)
-
Het is zeker al een stuk beter.
Maar daar is dan ook alles mee gezegd.
(http://s17.postimg.org/eb53674tb/000014.jpg) (http://postimg.org/image/jzbdx395n/full/)
-
Misschien dat je een copy van je project kunt posten?
Dan kunnen andere leden kijken of ze een betere render kunnen krijgen en jou vertellen wat ze aangepast hebben.
Ikzelf heb daar geen tijd voor, maar misschien iemand van de andere leden die zo kan helpen?
Geen idee of dat gaat werken, 't is maar een idee.
MAD
-
Na 2 dagen stoeien met de diverse instellingen en de topics doorlezen op het forum is dit nu het resultaad
Dit is een render met "Cycles render" en blokjes.
(http://s8.postimg.org/93vktczid/000015.jpg) (http://postimg.org/image/jqpdys7nl/full/)
Dit is een render met "Cycles render" en ruis.
(http://s8.postimg.org/k4qpydrr9/000016.jpg) (http://postimg.org/image/hneyr47up/full/)
Met de ruis functie is hij volgens mij toch nog mooier.
Nu ga ik me richten op het aanbrengen van de textuur in cycles.