Topic: [Cycles] Hoe gerenderde layers als een render maken ?  (gelezen 3611 keer)


superjamie

« Gepost op: 14 maart 2017, 20:51:42 pm »
Hoi medeblenders...

Ik wil binnenkort een heel nieuw serieus project starten in cycles...
maar het heeft te maken met zoveel mogelijk een foto simuleren.

Maar hoe kan ik verschillende gerenderde layers effecten zoals
motionblure, depth of field, HDR, lichtflares creeren in verschillende
lagen en nog belangrijker... alle layers bij elkaar doen als een render ?...

Moet dat in gimp of kan dat in blender ?...

Kan dat in blender ?... zoja... hoe dan ?...

Alvast bedankt voor jullie uitleg !...

Jamie.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2017, 16:20:11 pm »
Motion blur, dept of field  is van je camera flare is in compositiemodus ,  lagen renderen er is genoeg te vinden op youtube ,zit je ergens mee in de praktijk kom dan hier maar niet op de voorhand dat heeft weinig nut.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2017, 17:28:52 pm »
Hier zijn zat tutorials over te vinden jongen...kom op, iets meer initiatief.

superjamie

« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2017, 10:53:01 am »
Hier zijn zat tutorials over te vinden jongen...kom op, iets meer initiatief.

Soms ben ik ook initiatief, ik bedoel... ik heb gisteren ook twee tutorials hiervan
op mijn favorieten gezet... dit zijn ze:


Cycles Render Tutorials:
Realistic Materials
Underground Subway Scene



Maar ik vraag mezelf af of dit ook kan met animaties, dus ik wil dit misschien alleen
gebruiken om resources (plaatjes) te kunnen renderen, om te kunnen gebruiken voor
cycles animaties... maar eerst wil ik oefenen met modelleren... dan misschien pas
dat gene waar deze topic over gaat...

Jamie.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2017, 09:54:46 am »
Zoals de rest al weet aan te halen: tutorials, tutorials, tutorials.

Maar om je wegwijs te helpen, zodat je weet waar te zoeken:

- motion blur: in cycles kan dit in de camera instellingen, in Blender Internal (of eventueel in cycles als je de camera met rust wil laten), is het in de compositie fase.
- depth of field: idem. In cycles is de een instelling van de camera, anders moet je het in de compositie doen.
- HDR: dat is de achtergrond, dat moet je dus in je scene doen en meer bepaald moet je die toewijzen in de 'world settings'. Dit moet je doen voor het renderen, want HDR zal ook je licht inval bepalen.
- licht flares: dit is ook een onderdeel van het compositie werk. Om dit netjes te doen moet je met filters of render layers werken.

Aangezien animaties in Blender hetzelfde zijn als een serie still frames, is er niets dat je met animaties niet kan, wat je stilstaand wel kan. Dingen als Gimp heb je maar voor 2 dingen nodig: 1)het maken van ingewikkelde textures en masks, 2) sommigen gaan hun finale still framen ook nog na bewerken in gimp, of dingen als lensflares en zo toevoegen. Maar eigenlijk kan Blender bijna alles van puntje 2 (en het merendeel van puntje 1 ook).

Nog een laatste ding om je op weg te helpen in blender: je volgt vaak de volgende pijplijn:
- voor still frames: -> concept tekening of idee -> modelleren van de objecten -> camera & belichting -> texturen -> speciale effecten -> render layers -> renderen -> compositing en finale touches.

- voor animaties: -> idee -> story reel (met tekeningetjes) -> eerste versie geluid en dialogen -> timing helemaal afwerken -> modelleren scene en objecten -> riggen van beweegbare objecten waar nodig -> animeren van objecten -> camera & belichting -> texturen -> speciale effecten -> geluid afwerken -> compositie van individuele frames -> individuele scenes en camera's renderen naar afbeeldingen -> alles samen voegen tot een animatie met bijhorende geluiden en overgangen.
Bij animeren lopen er vaak een aantal dingen door elkaar, omdat dit zelden door 1 persoon gedaan wordt.

Als je echt met animaties wilt beginnen, dan raad ik je het boek https://www.amazon.com/Blender-Production-Creating-Animations-Finish/dp/0240821459 aan.