Topic: Help  (gelezen 4837 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 februari 2019, 10:56:42 am »
Ik heb een brush texture, stitches/hechtingen maar krijg hem niet `aan de praat`.
In front view ziet ie er redelijk uit.



Maar vanuit een andere hoek totaal niet.




Zal met height informatie te maken hebben maar blender trekt de touwtjes te ver omhoog zullen we maar zeggen…

Wat doe ik verkeerd?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2019, 11:18:36 am »
Misschien de Shrinkwrap modifier
https://www.youtube.com/watch?v=obNa9rF1Bsc

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2019, 11:59:39 am »
Nee ijp, gebruik de texture als brush, wil hem uit de losse pols over mijn model painten als je snapt wat ik bedoel...bijvoorbeeld oren op een model en dan deze stitches eromheen zodat ze erop genaaid lijken.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2019, 19:26:43 pm »
Ik weet het niet, ik werk nooit met een texture brush, maar ik heb het idee dat het volgende aan de hand is. Volgens mij moet je zo'n brush vergelijken met een stempel op een bal van was. Je krijgt alleen een goed afdruk als je loodrecht drukt, dus precies naar het middelpunt, anders gezegd precies volgens de normals. Als je dat niet doet. dan krijg je natuurlijk vertekeningen.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2019, 19:34:55 pm »
Maar dat doe ik juist, loodrecht stempelen maar onder een hoek ziet het er niet uit

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2019, 21:55:39 pm »
Doe je het op de volgende manier? Je hebt bijvoorbeeld de front aanzicht en je zet vanuit dit aanzicht meerdere hechtingen? Dan doe je het verkeerd. In dat geval is alleen degene die je in het midden zet goed. Daar is de normal precies naar voren gericht. Als je naast het midden zit staat de normal on der een hoek en zal de afdruk een vertekening hebben.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2019, 10:02:02 am »
dit is de brush




maar begin het te begrijpen, de zwart en wit waardes zijn zijn 2d kunnen dus niet `om de hoek` kijken. Zal nooit een mooi draadje kunnen stempelen, alleen het bovenaanzicht.
Wit is omhoog, zwart naar beneden, zal alles te maken hebben met het gebogen oppervlak denk ik, ga eens op een plane proberen.

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2019, 10:07:07 am »
dit is de brush




maar begin het te begrijpen, de zwart en wit waardes zijn zijn 2d kunnen dus niet `om de hoek` kijken. Zal nooit een mooi draadje kunnen stempelen, alleen het bovenaanzicht.
Wit is omhoog, zwart naar beneden, zal alles te maken hebben met het gebogen oppervlak denk ik, ga eens op een plane proberen.

Precies wat je zegt! Dat is het principe van een Bump Map. Wat Koos2 zegt; je kunt het beste stempelen op een vlak en dat vlak later pas buigen. Nog beter dan een Bump Map is een Normal Map!

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2019, 11:47:54 am »
Bij een bolvorm moet je dus iedere keer precies in het midden klikken. Als het een grote bol is tov de brush zal je bijna geen vertekening zien. Als je een serie hechtingen op een rij wilt hebben op een bol dan roteer je de view dmv de pijlen op de numpad. en zet dan iedere keer precies in het midden van de getoonde "cirkel" een stempel.

Ik weet niet of er een optie is die er voor zorgt dat je automatisch volgens de normal kunt klikken. Als dat er is zou je dat kunnen proberen. (ik vrees dat het er niet is)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2019, 17:12:36 pm »
dacht een makkelijke manier van hechten gevonden te hebben maar dat valt nog niet mee…. ;D