Topic: Serie van frames renderen  (gelezen 5945 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 november 2014, 18:05:21 pm »
Ik ben bezig een animatie te renderen. Alleen zijn sommige afbeeldingen mislukt en moeten dus opnieuw.

Ik kan dat 1 voor 1 doen (handmatig).... maar is er niet  een mogelijkheid om de frame nummers op te geven.

Dat Blender bijvoorbeeld frame: 2, 6, 30, 120, 135, etc... in 1 keer renderd. Kan dat?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2014, 18:29:51 pm »
Voor zover ik weet niet. Volgens mij kan dat alleen met behulp van een pythonscript.
Eigenlijk hoop ik dat iemand een andere manier weet, lijkt mij wel handig.

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2014, 19:52:55 pm »
maak er keyframes van ..en render enkel die key frames

of  lees dit eens door ik denk dat daar uw oplossing zit een batch file
http://www.blenderist.com/b/?tag=render   
« Laatst bewerkt op: 05 november 2014, 20:00:27 pm door RDL »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2014, 21:09:17 pm »
Interessante shit dit :)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2014, 08:10:50 am »
Ik ben bezig een animatie te renderen. Alleen zijn sommige afbeeldingen mislukt en moeten dus opnieuw.

Ik kan dat 1 voor 1 doen (handmatig).... maar is er niet  een mogelijkheid om de frame nummers op te geven.

Dat Blender bijvoorbeeld frame: 2, 6, 30, 120, 135, etc... in 1 keer renderd. Kan dat?

Je wens is mij niet helemaal duidelijk
Je hebt dus een annimatie ... hoe gexporteerd? Als *.png (is het beste, kann men later met Blender in een Film omzetten!).
Hoe kan dan een 'plaatje' zijn mislukt?
OK het zij zo.
Wat wil je van de (zie boven) frames? Een plaatje van maken en alleen die, die je boven hebt aangegeven?
Ik denk het is vrij eenvoudig om via een script de index van de timeline via een run script aan te passen maar wat wil je dan? Zelf ... of dan DAT automatisch laten renderen en(? ja of nee) afdrukken als plaatje?


EDIT:
Gebruik b.v. dit script
import bpy
def schrijf_lijst(lijst):
    print("te schrijven", lijst)
    f = open("lijst_numbers","w")
    f.write(str(lijst))
    f.close()

 #zet initializeren op True
 #en wijzig in lijst = ... de getallen
 #run deze script, die maakt een bestand
 #lijst_number (waar blender.exe leeft bij mij)
 #nu initializeren op 0 zetten
 #script runnen en de timeline wordt elke keer
 #dat je run uitvoer op het volgende frame gezet
 
initializeren = True
frame = None
if initializeren:
    #pas aan!
    lijst = [2, 6, 30, 120, 135]
    lijst.reverse() # om via pop te kunnen werken
    schrijf_lijst(lijst)
else:
    f = open("lijst_numbers","r")
    res = f.readlines()
    print(res)
    f.close()
    #print(res)
    lijst = eval(res[0])
    frame = lijst.pop()
    bpy.context.scene.frame_current = frame

    print("frame om mee te werken =", frame)
    lijst.insert(0, frame)
    #print(lijst[:])
    schrijf_lijst(lijst)
   


In Blender SCRIPTING kiezen om de code
in een tekst venster te kunnen zetten (New klikken!)
Script uitvoeren om de gewenste frames in een bestand te hebben (Dat bestand kun je later ook aanpassen als je totaal ander frames wilt hebben)
Dan initializering uitschakelen! (zet op 0 of False  of ...)
Script runnen zet het frame nummer
en nog een keer
en nog een keer
;-)

« Laatst bewerkt op: 06 november 2014, 09:07:27 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2014, 09:45:06 am »
Deze ga ik vanavond even bekijken. Bedankt!

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2014, 15:25:45 pm »
Citaat
maak er keyframes van ..en render enkel die key frames
Kan dat? Ik heb er even opgezocht maar ik kon niks vinden.

Citaat
Hoe kan dan een 'plaatje' zijn mislukt?
Ik heb geen enkel idee. Sommige zijn mislukt maar de meeste zijn in orde.

Citaat
Ik denk het is vrij eenvoudig om via een script de index van de timeline via een run script aan te passen maar wat wil je dan? Zelf ... of dan DAT automatisch laten renderen en(? ja of nee) afdrukken als plaatje?
Erg interessant. Maar ik verdiep mij hier (scripts) nog maar niet in. Komt t.z.t. wel.

Inmiddels heb ik een snelle methode gevonden met Gimp om de fouten te herstellen. 


Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2014, 16:47:22 pm »
Graag toch nog even melden wat je 'precies' hebt gedaan met slechte plaatjes erbij!

Bug in Blender? Daarom belangrijk!

Klopt dit:
je hebt een animatie gemaakt met meer dan 100 frames, OK?
je hebt de Blender Render gebruikt, niet Cycles, OK?
Je hebt plaatjes als uitvoer naar ... gekozen (met overschrijven?) en wel PNG genomen, OK?
Dan op Render Animatie geklikt met als resultaat sommige plaatjes (waar? Begin, Midden Einde of her en der) , OK?

Peter

Heb je een mogelijkheid ons de *.blend te laten downloaden?

Plaatjes met Gimp herstellen kan natuurlijk, maar als het meer dan 3 zijn??? grrrrr.
Of met ScriptFU in Gimp alles gerepareerd?
Doei
       Peter

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2014, 17:02:10 pm »
Het is deze tutorial (LittleWebHut): https://www.youtube.com/watch?v=jnAsjyRq854

Renderen doe je in deze tutorial op 2 layers.

Laag 1: de geblurde laag
Laag 2: de lens zonder achtergrond

In de node editor voeg je deze 2 lagen samen. 

De foute afbeeldingen heb ik niet meer. Inmiddels allemaal hersteld met Gimp. De achtergrond was in sommige plaatjes enigzins doorschijnend. Ik heb dit opgelost in Gimp door de laag/afbeeldingen te verdubbelen en deze samen te voegen tot 1 afbeelding.

Ik heb wel een filmpje met daarin de foute afbeeldingen. Resultaat: de achtergrond verschiet wat van kleur. Of beter gezegd... omdat ik een backdrop gebruik het kleurverloop veranderd ietsje.

Citaat
je hebt een animatie gemaakt met meer dan 100 frames, OK?
je hebt de Blender Render gebruikt, niet Cycles, OK?
Je hebt plaatjes als uitvoer naar ... gekozen (met overschrijven?) en wel PNG genomen, OK?

1. 120 frames
2. Blender Cycles
3. png als uitvoer zonder overschrijven

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2014, 17:16:32 pm »
Bedankt, duidelijk ...

Raar, ik heb geen probleem gehad ... na ja, laten wij het hierbij?!
Doei
       Peter

Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2014, 18:35:11 pm »
Hier is een linkje naar de video met  daarin de foute afbeeldingen:

https://vimeo.com/111122997

Ik heb wat eigen inbreng gedaan met de materialen en belichting (Hdri). De reflectie van de Hdri is te zien in de lens/vergrootglas. Vond ik wel leuk staan  :)

Citaat
ik heb geen probleem gehad ... na ja, laten wij het hierbij?!
Doe maar  ;)