Topic: Cernunnos  (gelezen 18034 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Gepost op: 21 april 2015, 23:05:07 pm »
Dit is het projectje waar ik tussendoor aan werk voor een vriend en vriendin van mij. Ik had hun toegezegd een keer een afbeelding van hun keuze te maken op een groot formaat om op canvas te laten afdrukken.
Van te voren wist ik nog niet wat zij als onderwerp zouden kiezen dus dat was best wel even spannend. Wat nu als zij iets zouden kiezen waar ik niet echt een idee bij zou hebben en de inspiratie uit zou blijven....

Afgelopen weekend hebben zij tijdens een feestje bij hen thuis verteld wat ik voor ze moest gaan maken en het onderwerp was Cernunnos, de gehoornde god.
Dit is van oorsprong een Keltische god waarvan geen verhalen te vinden zijn. Gelukkig zijn er wel genoeg afbeeldingen te vinden om een beetje inspriratie op te doen en dit is mijn eerste basisopzet gemaakt in Blender (zonder materialen en textures). Er is nog genoeg te doen en er zal uiteindelijk ook nog genoeg Photoshop werk in gaan zitten want de afbeelding moet een extreem duistere uitstraling krijgen (een wens van hen).



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2015, 23:26:32 pm »
Mooi hoor hier hou ik wel van.
Ps,
Vergeet mystieke rook /mist niet. ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 april 2015, 07:27:11 am »
Wederom...WOW JvL.....heel gaaf...

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22 april 2015, 08:51:34 am »
Dit gaat weer heel mooi worden.

Volgens mij is het een god van de natuur, bos en vruchtbaarheid. Dus je begrijpt wel dat ik een lichaamsdeel mis. Geen valse kuisheid, of een broek aan (dit heeft hij in oude afbeeldingen) of dat ding er aan. Lijkt mij functioneel in dit geval. Verder neem ik aan dat er nog veel bomen/struiken in beeld komen. Gezien de sfeer dan wel in hun herfsttooi.

Petje af voor deze prachtige opzet.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2015, 09:47:28 am »
Bedankt heren!  ;)

De mystieke rook/mist komt er sowieso tussen de bomen van het woud op de achtergrond en verder moet ik nog even kijken.
Wat betreft het vruchtbaarheidsgedeelte wordt het waarschijnlijk een lendedoek of iets dergelijks.  ;)
Er komt inderdaad nog heel wat begroeiing in de afbeelding en zoals Koos al mooi zegt in herfsttooi omdat Cernunnos niet alleen de god van de natuur en vruchtbaarheid is maar ook van leven en dood in het algemeen en dan met name het begeleiden van de doden naar de andere wereld.  Dit is een taak die hij deelt met de maangodin.
Dat laatste is dus het deel wat ik probeer af te beelden.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 april 2015, 09:52:32 am »
Gaat helemaal lukken.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2015, 23:45:39 pm »
In mijn "Encyclopedie van de mythologie" (p. 112) staat

"CERNUNNOS was een Keltisch god die in Frankrijk en Brittaniƫ werd vereerd. Hij werd meestal afgebeeld in kleermakerszit met een mouwloos hemd en een kralenketting. Hij had een imposant gewei en zijn naam betekent 'de gehoorde', wat aangeeft dat hij een goed van het woud en de wilde dieren was, al beschouwde men hem ook als god van de overvloed. De Romeinen stelden hem gelijk aan hun boodschappengod Mercurius. In het middeleeuwse Ierland kreeg de duivel het gewei van Cernunnos."

Dit plaatje staat erbij (bijna dezelfde): https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/0f/93/74/0f937457b0b83813c6b4b5172c1ac9ce.jpg en bijschrift is  "Cernunnos, een Keltische jachtgod werd afgebeeld in lotushouding. De 'gehoornde' heerste over de dieren: hier wordt hij omringd door een hert, een zwijn en een leeuw. In zijn ene hand houdt hij een halsring, in de andere een slang, en teken van zijn macht. - Ketel van Gundestrup, verguld zilver, ca. 100 v. Chr. "

Misschien heb je hier nog wat inspiratie aan...
« Laatst bewerkt op: 24 april 2015, 23:47:13 pm door Ellajiw »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 24 april 2015, 23:58:34 pm »
Dank je! Hier thuis heb ik ook aardig wat boeken over de Kelten en hun goden. Die heb ik er dus nog wel even bij gepakt voor inspiratie.
Voor deze image zoek ik de wat duistere kant van Cernunnos op (op verzoek) en de inspiratie daarvoor komt weer uit een stripboek over de Kelten, Slaine.
Waanzinnige strip vond ik dat altijd (en nog steeds eigenlijk  ;)).

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2015, 14:40:05 pm »
Slain is top. Al heel lang niet meer gelezen.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2015, 14:48:29 pm »
Ah..nog een liefhebber! Ik verslond die dingen altijd en ik kon niet wachten tot er weer een nieuw deel verscheen. Heb hier nog een aardige stapel liggen. Misschien binnenkort maar weer eens een keer lezen....

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2015, 15:18:32 pm »
Even een testrender van 2 dagen terug bij wijze van update. Ik was hier bezig met texturing en het uitbreiden van de scene.
Kleuren, overige textures enzovoorts nog in bewerking....

Ik houd jullie op de hoogte.  ;)



Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2015, 08:26:13 am »
Mooi contrast tussen blauwpaarse achtergrond en voorgrond waar vervaagde licht oker en groen overheerst. En die runen breken de driehoekscompositie subtiel door, ook goed gevonden. Zou mooi zijn als je het maanlicht nog wat meer in stralen kan krijgen. Misschien met licht door smoke?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2015, 09:40:40 am »
Prachtig decor. Prachtige sfeer. Ik ben benieuwd. Heb je Cernunnos eerst in de Tstand gemodelleerd en met een rig in een houding gezet of heb je het direct in deze houding gemodelleerd? Is dit met de internal render of in cycles?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2015, 10:54:29 am »
Gaaf hoor.
Toch nog een tip, je zou de scherpe lijnen een beetje kunnen verzachten zodat ze niet zo scherp overkomen.
En het zou niet misstaan om wat rook op de voorgrond bij de schedels te maken zoals ik in mijn image heb gemaakt.



Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2015, 11:53:50 am »
Bedankt voor de complimenten allemaal.  ;)

Het maanlicht gaat zeker nog in strepen tussen de bomen door komen want dat geeft er zo'n lekker mystiek teintje aan.

Cernussos zelf is in een T-pose gemaakt en m.b.v. een rig in deze pose gezet zodat ik altijd nog wijzigingen kan maken.
En de scene is volledig Blender internal.

Zaken als rook/mist op de voorgrond moet ik nog toevoegen want ik ben nu nog bezig met het verder aankleden van de achtergrond en de huidtexture van Cernunnos.

Daarna ga ik met de compositor aan de slag.