Dutch Blender Community
Algemeen => Over Blender => Topic gestart door: reekje op 15 februari 2016, 11:59:46 am
-
hallo
ik ben met mijn eerste scene bezig en loop tegen enkele dingen aan .
1 hoe plaats ik de onderdelen op precies de juiste plaats?
zodat ik geen kieren of overlappingen krijg in de hoeken van de muren die uit losse planes bestaan krijg?
2 Bij importeren als planes heb ik de instellingen op gebruik transperantie en multyply staan
maar toch als ik mijn scene render worden de transperante delen zwart
Hoe moet ik de instellingen zetten bij het importeren?
Of moet ik de instellingen van mijn wereld / scene anderszetten?
reekje
-
Met Snap je onderdelen op precies de juiste plaats
Snap kun je instellen op Volume, Face, Edge, Vertex, Increment.
https://www.youtube.com/watch?v=a_TIY7QyeV8
-
2 Bij importeren als planes heb ik de instellingen op gebruik transperantie en multyply staan
maar toch als ik mijn scene render worden de transperante delen zwart
Hoe moet ik de instellingen zetten bij het importeren?
Of moet ik de instellingen van mijn wereld / scene anderszetten?
Werk je in Cycles of in Blender render ??
-
nee die waar hij standaard op staat
Ik had gewoon op f12 gedrukt om te zien hoe mijn scene er gerenderd uit zou zien maar had verder niets in gesteld
buiten wat ik heb gedaan bij het importeren van de png afbeeldingen
waar kan je zien of die op blender of circles rendere staat?
wat zijn de voor en tegens van de verschillende renderers en waar vind ik daar een overzicht over?
reekje
-
Je kan je plaats ook handmatig bepalen met de coördinaten, en als je plane zwart wordt is omdat het geen licht door laat door receive transparantie aan te klikken moet het opgelost zijn.
(http://s21.postimg.org/5nos5htpf/transp.jpg) (http://postimg.org/image/5nos5htpf/)
-
Ik ga het vanavond meteen proberen dan heb ik mijn goede blender computer tot mijn beschikking
dank je wel
-
Je moet het even proberen of het transparante object moet dit hebben of de andere objecten , probeer maar ik weet niet meer welke :P
-
wat bedoel je?
reekje
-
De vink recieve transparantie gebruiken bij het transparante object of bij de solid objecten, ik verwar je denk ik , probeer die optie maar gewoon uit als het niet gaat horen we het wel.
-
opes ik wil het proberen maar ineens is mijn hele scene roze
waar kan ik perongelijk op geklikt hebben? of is het een bug?
toen ik gisteravond nog een schermafdruk maakte zag alls er nog normaal uit in texture mode
en nu klik ik op het opgeslagen bestand in het spas screen en alles is roze ik zie alleen nog maar de contoeren en er zijn een aantal knoppen weg uit de onderste balk van mijn vieuwpoort
reekje
-
Ik denk dat je het object hebt bewerkt met een texture en de texture niet hebt opgeslagen , Bij UV image zie je een sterretje staan als je bezig bent en dit betekend dat het niet is gesaved.
Dit vergeet je snel om te doen.
-
het zijn allemaal imnages als planes die ik geimporteerd heb
en nu zie ik dat aan de linker kaNT A;;EMAAL TEKEN EN SCHILDER DINGEN VERSCHENEN ZIJN
en rechts boven in waar alle objecten van de scene staan stan gewoon de textures er bij als ik de plusjes aan klik
inmiddels ook gevolden waar je de renderers in kan stellen en de game ezine
als ik op circles klik zie ik alle maal grijze planes en andes is alls roze
ik denk dat ik hem perongelijk in texture paint moodes heb gezet
waar zet ik hem weer in de gewone modelling mode?
waar
-
(http://s8.postimg.org/pdixcj9td/object.jpg) (http://postimg.org/image/pdixcj9td/)
-
helaas ALLES BLIJFT ROZE WELKE MODE IK OOK KIES
ALLEEN BIJ DE3 EDIT MODE IS HET ACTIEBE PLANE GELIG
-
Je bent je werk kwijt, je bent vergeten de texture op te slaan :(
Als die roze uitpakt houd het in dat er geen texture aanwezig is.
-
Je werk saven en een texture saven zijn twee verschillende dingen , je denkt met saven het is klaar maar het werkt net even anders textures staan apart vanaf je werk saven.
Ook dit leer je door schade en schande , uithuilen en opnieuw beginnen en hier door vergeet je het niet meer :)
-
balen
metteen maar de settings zo gezet dat hij de laastste 8versies bewaard
en ook de laatste 8autosaves
-
Je kunt je textures zoeken door opject selecteren en bij file/External Data kies je Find missing files en zoek je file.
Tip:
Zorg dat je je blend file en textures op je harddisk niet verplaatst.
Tip:
Wil je overal je Blend file kunnen openen met al je textures en images zodat je dit nooit meer zal gebeuren.
Ga naar file/External Data en zet Automatically pack into.blend aan.
https://www.youtube.com/watch?v=jQEwx4qlEj4
-
als ik hem straks opnieuw maak of texureer en ik sla mijn scene op wat moet ik dan daar voor of gelijktijdig doen om ook mijn textures op te slaan?? en waar staat dat knopje of rondje wat ik daar voor moet aanklikken?
-
Dat heb ik je net aangegeven Links boven in de balk ga je naar file/External Data en zet Automatically pack into.blend aan.
Gewoon er op klikken.
-
waar kan ik dan de texture opslaan?
zodat als ik mijn scene opsla ook de texture opgeslagen is?
reekje
-
Dat heb ik je net aangegeven Links boven in de balk ga je naar file/External Data en zet Automatically pack into.blend aan.
Gewoon er op klikken.
Als je dat gedaan hebt dan zit alles in je Blend.file en je kunt overal je blend.file openen.
Met Append kun je die files weer importeren in een nieuw project.
Zelf heb ik op mijn harddisk wel mijn textures in een map staan dat vind ik wel zo handig.
-
sorry dat ik een paar keer het zelfde heb gevraagd maar zag het cijfertje niet om naar de volgende blazijde van het draatje te gaan
-
Leuke scene .. het valt me op dat je een bijzonder krachtig en vet computertje hebt...
Ben je professioneel bezig ? ::)
-
hoi blenderbrammetje
Ik wil mijn project wel zo professioneel mogelijk aan te pakken als voor een autodidact mogelijk is
te minste ik moet het helemaal nog leren
maar voor wat ik uiteindelijk wil heb ik wel veel geheugen en dergelijke nodig
ik wil namelijk gaan animeren
en tzt ook helemaal 3d
voorlopig wil ik op 2d lijkende cartoons maken
die wil ik later gaan animeren
en nog later overstappen op vol 3d
dit is grotendeels met blender en gimp
en soms wil ik ook poosters maken op behoorlijke resolutie
dit is grotendeels met gimp
reekje
-
Het is gelukt ik heb het gevonden en daar zal ik bij elk project op gaan letten
Ook heb ik gevonden hoe ik objecten uit moet beschilderen
dus die cubes die heb ik een verfje gegeven
reekje