Topic: 3D scans texture map corrigeren  (gelezen 2689 keer)


Offline dsturm@3dlink.nl

  • Member
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 juli 2017, 13:24:18 pm »
Beste Blender collega's,

Met mijn 3D scanner kan ik keurige scans maken, opslaan in .OBJ en openen in Blender inclusief de texture. Nu wil ik graag een nette texture map maken zodat deze duidelijk afgebakende eilanden heeft. Hoe doe ik dat? Al veel tutorials bekeken, maar kom er niet uit. Onderstaand de map zoals die uit de 3D scanner komt



In Meshlab had ik het al beter voor elkaar, alleen is het een preview en kun je er niets mee. In Blender wil ik graag hetzelfde resultaat hebben. De huidskleur wil ik dan een standaard kleur geven, even als het haar. Onderstaand de map zoals deze uit MeshLab komt.




Wie kan mij vertellen hoe dit werkt of weet hier een geschikte tutorial voor. Het uiteindelijke doel is een beeldje te 3D printen met een wijziging op de huid -en haarkleur.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2017, 15:19:48 pm »
De afmeting van je foto wijzigen en opnieuw unwrappen lijkt me.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2017, 14:35:24 pm »
Het lijkt mij zeer lastig. een scan levert en vrij complexe en onlogische topology en is moeilijk om goed te unwrappen. Als dat dan met veel moeite is gelukt probeer dan nog maar weer eens met behulp van getoond texture map een nieuwe texture te maken. Theoretisch kan het, maar praktisch moet je wel veel ervaring hebben met Blender om het voor elkaar te krijgen.

Ik weet helaas geen eenvoudige manier.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2017, 12:52:48 pm »
Zet je file anders hier neer misschien dat iemand er naar kan kijken.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2017, 14:01:10 pm »
Het helpt misschien al, als je je textures eerst ' naadloose' maakt (dat kan b.v. ook open-source in Gimp) en die dan vervolgens gebruikt zoals jij het wil? Resultaten zien er dan unwrapped misschien eerder uit zoals je wenst?