Topic: Simpel een polyline maken.  (gelezen 2910 keer)


Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 september 2018, 11:10:12 am »
Hallo,

Ik was op zoek naar een simpele methode om in Blender mbv. een polyline een CAD-figuur na te tekenen (zie bijlage).
Dankzij deze tutorial heb ik ontdekt hoe dat kan:

https://www.youtube.com/watch?v=8irDQ4CgasA

Misschien al bij jullie bekend, maar ik wilde dit graag met jullie delen.

Om kort te zijn, het werkt als volgt:
- Maak een vlak.
- Verwijder in edit modus drie vertexen (het is niet nodig om, zoals in tutorial aangegeven de vertex met 'p' te scheiden en daarna het vlak weg te gooien).
- Selecteer de overgebleven vertex (verplaats evt. in objectmodus de origin naar de vertex).
- Gebruik nu de overgebleven vertex om mbv. extrude te tekenen. In onderstaand voorbeeld kan dat gecontroleerd met de toetsaanslagen 'e,x,26' - 'e,y,26' - 'e,x,-5'. Selecteer nu de 'beginvertex' en toets 'f' om te sluiten.



Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 221
    • Bekijk profiel
    • Live Arts
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2018, 17:22:40 pm »
Leuke manier, maar hiervoor zou ik altijd een programma als Illustrator gebruiken,
en het path van daaruit weer importeren in Blender ;)

Offline Léon

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2018, 22:37:06 pm »
Daar heb je hélemaal gelijk in, maar ik ben voor mezelf gewoon geïnteresseerd in hoeverre CAD-technieken toepasbaar zijn in Blender.

Op mijn werk wordt veel gebruik gemaakt van de 3D-modelleer applicatie 3DS Max van AutoDesk om zaagmallen voor chirurgie te maken. Mijn directe collega, die uit de CAD-wereld komt, is nu daar nu ook al een tijdje mee bezig, maar dat kost hem veel moeite.
Op mijn advies heeft hij nu mallen opgebouwd in SolidWorks en ze daarna geïmporteerd in 3DS Max voor het laatste deel van het ontwerp, de fitting, iets waar SolidWorks moeite mee heeft, omdat die niet goed overweg kan met grote meshes. Dat werkt prima en hij is nu dan ook reuze blij!  ;D

Zelf heb ik geen CAD-achtergrond, maar ben er nu wel mee aan het experimenteren geslagen. Kijken of ik tot een goeie mix kan komen.