Dutch Blender Community

Creaties => Onderhanden werk => Topic gestart door: wimblen op 21 november 2015, 11:01:42 am

Titel: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 21 november 2015, 11:01:42 am
Zo ga vandaag beginnen met het eerste Polly Pocket huisje te bouwen. Mijn vrouw heeft een hele verzameling van dat speelgoed van vroeger.
Hier van wil ik een stad bouwen met alles er op en er aan.

groet wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 21 november 2015, 15:11:56 pm
Dat is een leuk project.
Succes en laat tussendoor wat zien creaties.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: rozz op 21 november 2015, 16:18:37 pm
klinkt goed, ga ik volgen... :)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 22 november 2015, 11:18:35 am
Het begin van het eerste huisje. De kleuren horen echt zo hoor. Het is oorspronkelijk meisjesspeelgoed.

(http://s15.postimg.org/f2o0tzh5j/Screen_Shot_11_22_15_at_11_15_AM.jpg) (http://postimg.org/image/f2o0tzh5j/)

groet wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 22 november 2015, 12:46:17 pm
Goed bezig en je kunt je lol nog op er is heel veel van Polly Pocket. ;-)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 22 november 2015, 12:50:47 pm
Dat klopt Wil.
Mijn vrouw heeft 3 kasten vol.
Dus ik hoef maar even naar boven te lopen voor een ander huis.

Ik ga eerst maar een paar huizen maken die kunnen dan een straat vormen. Daarna zie ik wel verder.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 23 november 2015, 07:55:38 am
Zo het huis is iets verder af. Vandaag met het dak beginnen en zien hoe ik de pannen er op krijg.
Is voor mij ook weer een uitdaging.

(http://s12.postimg.org/kg95pds9l/Screen_Shot_11_23_15_at_07_51_AM.jpg) (http://postimg.org/image/kg95pds9l/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 23 november 2015, 11:28:23 am
Zo te zien komt dat wel goed.
wel even een vraagje, krijgen de objecten ook nog een textuur mee?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 23 november 2015, 12:11:21 pm
Nee niet zoals je normaal in Blender zou doen. Ik maak ze zoals ze en werkelijkheid zijn. Bij de volgende update zal ik het model en het echte huisje er bij plaatsen dan kun je zien hoe het moet worden. Het blijft een plastic onooglijk ding maar ja zo zijn ze nu eenmaal.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 24 november 2015, 08:47:03 am
Het digitale huisje is klaar. Hier ook 2 foto's van het echte huisje

(http://s10.postimg.org/txi2vj7it/Screen_Shot_11_23_15_at_08_21_PM.jpg) (http://postimg.org/image/txi2vj7it/)

(http://s14.postimg.org/oq56aqkn1/IMG_0183.jpg) (http://postimg.org/image/oq56aqkn1/)

(http://s14.postimg.org/d3l29lxbx/IMG_0184.jpg) (http://postimg.org/image/d3l29lxbx/)

Nu op naar de volgende.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 24 november 2015, 10:52:09 am
Mooi gedaan. Moet je nu ook niet proberen de plasiclook aan het materiaal te geven, of wil je dat juist niet?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 24 november 2015, 10:55:31 am
Hallo koos2

Plasticlook, ja dat wil ik wel. Heb je daar ook een voorbeeld van hoe ik dat zou moeten doen. Want daar heb ik geen kaas van gegeten.

groetjes wim

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 24 november 2015, 11:25:32 am
Ik weet niet of je met Cycles of met Blender internal render wilt gaan werken. Zelf werk ik nooit met Cycles. Met de internal is het eenvoudig. Ga nar de material tab (het cirkeltje naast het dambord icontje) en speel daar met de specular settings.

Je kunt je heel ver in verdiepen materialen. Zelf heb ik dit nog niet zo intensief gedaan. Ik kan je geen tutorial adviseren, het zijn er zo veel. Wel is mijn advies; hou het voorlopig bij de internal render voordat je aan cycles begint. Dit is redelijk eenvoudig. Wil je meer duik dan in het Cycles gebeuren.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Nick Van den Broeck op 24 november 2015, 22:39:33 pm
Persoonlijk vind ik Cycles leuker omdat het mooiere resultaten geeft. Het is echter niet altijd eenvoudig om over te stappen van BI op Cycles, ze hebben nogal een ander opbouw kwestie van materialen.

Hoewel BI best zijn mannetje staat, is Cycles moderner en naar mijn gevoel dichter bij de standaard van de industrie. Ik denk dus dat binnenkort Cycles de default engine gaat worden. Het is maar dat je het weet. Ik denk niet de BI ooit weg gaat, want daar draait de game engine nog op en daar zou cycles te traag voor zijn.

Iets van plastic heeft best harde reflecties. Niet exact zoals in een spiegel, maar ook niet helemaal uitgesmeerd zoals bij rubber.
In BI is speculariteit een nabootsen van zulk een uitgesmeerde reflecties. Je kan dus inderdaad al een aardig resultaat bereiken door de hardheid van de speculariteit wat op te voeren en de intensiteit aan te passen naar wens.
In cycles gebruik je een mix shader om een diffuse shader met de kleur van je object te mixen met een glossy shader. De roughness van de glossy heeft dan een gelijkaardig effect als de speculariteit van de BI (maar in omgekeerde richting, 0 is een perfecte spiegel). Je kan ook de kleur van de reflectie grijzer maken om die minder te laten opvallen. Zet ook de factor van de mix shader meer naar de kant van de diffuse om de kleur beter te laten uitkomen.

Wist je dat je zowel in cycles als in BI via shift + Z in de 3d viewport een gerenderd voorbeeld krijgt? Kan je gebruiken om real time de veranderingen aan je materiaal te zien en zo te finetunen.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 25 november 2015, 09:07:14 am
Ben een tijdje aan het stoeien geweest met glossy om dat plastic effect te krijgen. Bij de ene kleur krijg ik dat effect goed maar bij andere weer helemaal niet. Misschien omdat het eigenlijk allemaal rechte vlakken zijn waaruit het huis is opgebouwd. Na een paar uur stoeien heb ik toch besloten om het te laten als het nu is.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 25 november 2015, 15:56:31 pm
Toch weer een kleingeitje ontdekt waar ik niet mee overweg kan.

Met CTRL+G maak ik een groep van mijn huisje.  Dat gaat goed want ik kan het in zijn geheel verplaatsen.

Nu klik ik het dak aan doe ALT+G. Het dak komt los van de groep maar vliegt gelijk een eind verder. Het is dan wel duidelijk dat hij is losgekoppeld dat is waar.

Maar nu wil ik hem op dezelfde plaatst laten staan en daar er iets aan veranderen bv de kleur.
Ik moet het dan weer met CTRL+Z terugzetten.

Kan het niet zo dat hij losgekoppeld is maar gewoon op de plek blijft zitten.

------------------------------------
Nu ik toch bezig ben. wat is verstandiger.
Ik wil bv het huisje 5x op de grondplaat zetten. Nu kan ik er 1 binnenhalen met append en die dan nog 4 x kopieren.
Maar ik kan hem ook 5x met append binnenhalen.
wat is beter.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 25 november 2015, 16:27:34 pm
De group die je hebt gemaakt van je huis zijn toch losse onderdelen dus selecteer je dak in opject mode en je dak is geselecteerd alleen heeft hij een groene rand in plaats van geel.
Je kunt hem gewoon een materiaal geven of in editmode gaan en je object bewerken.

Als je de stad gaat maken dan zou ik de tip van Robwesseling gaan gebruiken.
Group Instances opjecten.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 10:59:18 am
Hier alvast een foto van het begin van de stad.


(http://s27.postimg.org/ldyz6kijz/Screen_Shot_11_26_15_at_10_54_AM.jpg) (http://postimg.org/image/ldyz6kijz/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Nick Van den Broeck op 26 november 2015, 11:28:04 am
Even voor de absolute duidelijkheid:

Alt + G is NIET de manier om objecten uit een groep te halen. Deze shortcut is bedoeld als tegengestelde van G zelf. En zoals jullie weten is G (kort voor GRAB) de manier om de positie van objecten te veranderen. M.a.w. Als je Alg+G gebruikt, dan reset je de positie van een object naar de (0,0,0) (aka de oorsprong). Maar je object gaat niet uit de groep! (wat te zien is aan de groene rand wanneer je het selecteert).

Wanneer gebruik je nu best een groep in Blender? Als je enkel modelleert heeft een groep eigenlijk weinig nut. Objecten in een groep zijn nog altijd individueel te selecteren en als je ze verplaatst zal niet de hele groep zich mee verplaatsen. Het enige nut dat je mogelijk kan hebben is dat je via de shift + G combo kan kiezen om ineens de hele groep te selecteren. Als je veel verschillende objecten hebt kan dat handig zijn. Als je wel wilt dat twee objecten altijd dezelfde positie van elkaar hebben, dan moet je aan parenting denken.

Een groep is wel handig als je gaat appenden of als je wilt instanciëren of wanneer je ze door particles wilt laten controleren.

PS: de shortcut om objecten uit alle groepen te halen is shift + ctrl + alt + G.

----

Als je eenzelfde huisje vaker wilt gebruiken is dupliceren niet de ideale oplossing. Dupliceren (shift + D) maakt immers een kopie waardoor alles dubbel in het geheugen staat. Een betere optie is om te dupliceren met alt + D. Dit maakt een nieuw object, maar gebruikt dezelfde mesh data. hierdoor gaat je geheugen gebruik omlaag (je renders worden niet sneller, want de individuele verteces moeten nog steeds overal geplaatst worden, maar je basis bestand blijft wel kleiner).
Nog een andere optie is dupliverts of duplifaces te gebruiken. Je plaatst bijvoorbeeld een empty (of een vlak of een vertex of zoiets), en gaat dat in de properties editor, in het de Object tab (waar je de naam van je empty kan veranderen) en onderaan zie je ergens 'Duplicaton' staan met 5 knopjes (none, Frames, Verts, Faces en Group). Kies voor het laatste en selecteer  de groep van je huisje (zie, hier zijn de groepen handig). Voila, daar waar de empty staat wordt nu je huisje geprojecteerd. Dupliceer de empty en je krijgt een tweede huisje, ... En dat allemaal met minimale impact op je geheugen. Door de empty te schalen en te roteren zal je ook het huisje schalen en roteren.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 11:32:35 am
Dankje Nick voor de info.

Ik snap het nog niet helemaal maar ga het allemaal uitproberen.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 26 november 2015, 12:39:06 pm
Als je meerdere malen hetzelfde huisje nodig hebt in je bestand dan kun je beter met Linked Files werken. Dit is verreweg de meest geheugenvriendelijke oplossing voor je pc.

Over het linken van blenderfiles zijn zat tutorials te vinden.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 26 november 2015, 12:56:59 pm
Jvl,
Ik had zoiets toen ik Group Instances opjecten zag, dit ga ik nu altijd gebruiken maar zo te horen zijn er meer wegen naar Rome.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 26 november 2015, 13:02:05 pm
Er zijn inderdaad meerdere wegen maar ze hebben allemaal zo hun eigen voor- en nadelen. Je moet van tevoren altijd even kijken welke methode het best bij jouw doel past.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 14:59:07 pm
Ben bezig met de linkoptie.

Als ik met append het huisje binnen haal dan kan ik het met de muis verschuiven.
Maar met link kan ik hem niet verschuiven, ook niet als ik ctrl+alt+P doe dan heb ik niet de mogelijkheid om het huisje in zijn totaliteit te verschuiven.

groet wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 16:51:52 pm
Yess ik heb de oplossing.

Als ik het huisje met link binnengehaald heb dan heeft het de positie van de site waar ik hem vandaan gehaald heb. Dus kan ik hem niet verplaatsen.
Maar maak ik hem locaal dan kan ik hem wel verplaatsen.

Zo nu kan ik weer verder.

groetjes wim

--------------
EDIT

Nu zijn de huisje weer zonder kleur. grrrrr.

---------------
HOERA

Mijn moeder zei het altijd al. De aanhouder wint.

Hij stond op Blender Render  en nu weer op Cycles Render en het is weer oke met kleur en al.

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 26 november 2015, 17:27:01 pm
Je moet het gelinkte huisje (object) selecteren en vervolgens Ctrl+Alt+P om er een proxy van te maken. Hierna kun je er alles mee doen zoals je gewend bent (verplaatsen, roteren, schalen, etc.)

Ben bezig met de linkoptie.

Als ik met append het huisje binnen haal dan kan ik het met de muis verschuiven.
Maar met link kan ik hem niet verschuiven, ook niet als ik ctrl+alt+P doe dan heb ik niet de mogelijkheid om het huisje in zijn totaliteit te verschuiven.

groet wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 26 november 2015, 19:20:07 pm
Duidelijke tutorial Rob.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 20:02:22 pm
Rob

Daar heb ik wat aan. En eindelijk een tutorial in het Nederlands.

Ik wil idd een grote stad maken dus geheugen gaat een grote rol spelen.

Bedankt.

groetjes wim

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 26 november 2015, 21:33:36 pm
Hier de eerst loop door het stadje, moet nog wel even oefenen met het traject uitzetten.

https://www.youtube.com/embed/Go2P-qPA37E

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 10:48:50 am
Als proef heb ik een mini dorpje gebouwd met straten tussen de huizen door.

Nu wil ik de camera daar door heen laten lopen. Zodat het lijkt of je door de straten wandelt
Alleen kom ik bij de hoeken vast te zitten omdat een path of bezier  ronde hoeken maakt en ik wil haakse hoeken hebben.
Zie tekening. De rode lijn is de lijn die je krijgt met curves. Maakt niet uit welke je neemt.
De gele lijn is zoals ik het wil hebben.

(http://s30.postimg.org/kz90kw159/Screen_Shot_11_27_15_at_10_36_AM.jpg) (http://postimg.org/image/kz90kw159/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Ezra op 27 november 2015, 11:10:55 am
Je kunt een path of curve een scherpere bocht laten maken door de dichtstbijzijnde punten van de curve die bij de hoek zitten nog dichter naar de hoek te verplaatsen.
(https://snapr.pw/i/030c4b909b.png)
(https://snapr.pw/i/67270abde9.png)
Wat een rechte hoek betreft, ik heb geen idee hoe dat moet, maar het hoeft ook helemaal niet. Niemand gaat een bocht om door in een keer 90 graden te draaien, het gaat altijd met een vloeiende beweging.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Nick Van den Broeck op 27 november 2015, 11:21:48 am
Wil je een echte scherpe hoek krijgen, dan moet je geen pad, maar het gelijkaardige Bezier gebruiken. Dan heb je ook toegang tot de handles (die geven de raaklijn aan de curve). Schaal je die naar 0, dan krijg je een echte hoek.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 12:39:27 pm
Ja Nick dat was hem.
De camera gaat nu prachtig de hoek om.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 15:05:24 pm
Helaas is het filmpje net niet de hoek om gegaan. Maar is toch wel aardig om te zien.

https://youtu.be/9gq7Hz_ImZQ

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 27 november 2015, 15:19:06 pm
Ho Ho wel remmen voor rechts. ;-)
Ziet er al goed uit kan alleen nog maar mooier worden.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 15:21:35 pm
Ja ijp remmen is wel een goeie tip.

Maar ik wist niet hoe ik hem langzamer kon laten gaan.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 27 november 2015, 20:49:15 pm
Zo bezig met het 2e huisje voor de stad.


(http://s13.postimg.org/5lmjqygsz/Screen_Shot_11_27_15_at_08_44_PM.jpg) (http://postimg.org/image/5lmjqygsz/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 10:40:51 am
Weer een stukje verder, het lijkt nu op een huis. De pannen zijn nog niet helemaal naar mijn zin, en verder moet de tuin met vijver en speelspul er nog bij. Ook de versieringen op het dak en een trap in de deuropening aan de zijkant.


(http://s17.postimg.org/ttfuxmg9n/Screen_Shot_11_28_15_at_10_37_AM.jpg) (http://postimg.org/image/ttfuxmg9n/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 11:58:53 am
Super Wim,
Het ziet er erg mooi uit maar toch is er wel een ding dat ik toch mis en dat is de plastic look.
Misschien kun je met de plastic look nog wat winst behalen verder is het top.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 12:12:37 pm
Dankje IJP voor de mooie woorden.

De echte huisjes zijn ook mat, vandaar dat ik niet voor de plastic look heb  gekozen.

groetjes wim


Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 15:55:11 pm
Ik heb al wat huisjes op internet voorbij zien komen en ik zal even een voorbeeld plaatsen dan kun je zien wat ik mis in jou huisjes.


(http://s11.postimg.org/5eog7a573/Huisje.jpg) (http://postimg.org/image/5eog7a573/)

Zie je de glans op dit huisje dat is wat ik mis. ;-)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 16:16:12 pm
Oke Wil, is idd mooier. Ook al zie ik het bij onze huisje niet en we hebben er zo'n dikke 300.

Maar het effect is mooier dus daar zal ik eens naar kijken.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 17:30:28 pm
Hier een test om het meer op plastic te laten lijken.


(http://s15.postimg.org/65ak7x8k7/Screen_Shot_11_28_15_at_05_28_PM.jpg) (http://postimg.org/image/65ak7x8k7/)


Groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Ezra op 28 november 2015, 18:36:31 pm
Als je het echt op plastic wilt laten lijken zul je over moeten stappen van blender internal naar cycles. Hier kun je wat cycles platic materials downloaden, dan ben je snel klaar:
http://store.chocofur.com/all_shaders/shad-pvc-solid
Houd wel rekening met een vele malen langere rendertijd.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 19:48:24 pm
Als je met Blender render bezig bent kun je wat met spelen met :
Diffuse
Specular/Hardnes
Mirror.

Te zien op deze render.
(http://s30.postimg.org/9gdy6iupp/screen.jpg) (http://postimg.org/image/9gdy6iupp/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 november 2015, 19:54:28 pm
Ik werk met Cycles Render

groetjes wim

ps. Waarom heb ik geen knop LEUK onder mijn berichten.?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 28 november 2015, 21:04:52 pm
Dat vindt ik niet Leuk.
Geen idee.

Hier voor Cycles een node setup met de Toon node.

(http://s22.postimg.org/72tucz6j1/Poly1_blend.jpg) (http://postimg.org/image/72tucz6j1/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 29 november 2015, 08:02:34 am
Hoi Wil

Ik doe echt mijn best hoor met de plastic look maar het blijft lastig. Nu eerst maar eens een poosje bouwen aan mijn nieuwe huis.

Groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 29 november 2015, 12:03:35 pm
Zo weer een stukje verder. Ik ben er nog lang niet, er komen nog een hoop kleine dingetjes bij.


(http://s11.postimg.org/4n12y2gb3/Screen_Shot_11_29_15_at_12_01_PM.jpg) (http://postimg.org/image/4n12y2gb3/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 29 november 2015, 13:28:09 pm
Ziet er toch gaaf en geëtaleerd uit top.
Dat gaat een toffe stad worden.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: swets op 29 november 2015, 14:33:28 pm
leuk smurfen huisje ook...  ;D

(gasten op me werk denken ook dat ik gek geworden ben....   wat moet je nu met die gekke smurfen?....  ;D Die snappen de lol van Blender niet....)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 29 november 2015, 14:45:11 pm
Swets, ja is zeker leuk om te doen.

Meestal maakte ik dingen waar ik zelf de invulling aan gaf. Kwam ik dan iets tegen wat ik niet snapte dan verzon ik een andere oplossing.

Maar nu wil ik het exact na maken dus moet ik een probleem oplossen.

Maar goed mocht je huisjes willen gebruiken voor je smurf, dan zeg het maar.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 30 november 2015, 09:51:56 am
Als je het echt op plastic wilt laten lijken zul je over moeten stappen van blender internal naar cycles. Hier kun je wat cycles platic materials downloaden, dan ben je snel klaar:
http://store.chocofur.com/all_shaders/shad-pvc-solid

Dit heb ik gedaan. "Chocofur PVC Solid 10" heb ik gedownload. Deze via de "user preferencis" geïmporteerd.
Alleen kan ik hem nergens terugvinden bij de adons.

Moet ik hem ergens anders zoeken of moet ik het op een andere manier doen.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 30 november 2015, 12:42:26 pm
Volgens mij is het een blendfile die je hebt gedownload.
Als dat zo is kun je in de blendfile van je huisje met append zoeken in de file die je hebt gedownload.
Dan bij NodeTree of Group zoeken naar naar je Pvc Shader.

Als je dit met append hebt gedaan ga dan in de Compositing view en in de herder kies je Add / Group hierin staat dan de shader die je met append hebt geimporteerd.
En zo kun je die in je node editor gebruiken.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 30 november 2015, 15:41:39 pm
Tja ijp het zal maar eens goed gaan bij mij.

Ik open mijn huis.blend. dan ga ik met append zoeken naar de file die ik gedownload heb die vind ik, zover alles prima.

Maar dan kan ik hem niet terugvinden in de add /group

ben al een paar uur bezig heb ook verschillende andere gedownload en met append toegevoegd maar dan zijn ze niet te ontdekken.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 30 november 2015, 19:07:27 pm
Kun je de gedowlode blendfile op dropbox zetten dan zal ik het eens proberen.

Het kan ook nog zijn als je in de compositor zit dat je in de herder nu het matriaal icoon hebt aan staan maar dat je voor deze shader b.v.b het render icoon moet aan zetten.
Probeer dat maar eens en kijk dan in de add /group
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Maria op 30 november 2015, 20:12:17 pm
Heb je in je workspace rechtsboven gekeken in het menu onder 'all scenes' of het daar in de 'boomstructuur' terug te vinden is?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 30 november 2015, 22:56:00 pm
Eerst het materiaal met Append binnen halen in je eigen bestand. Daarna eerst het of een materiaal toekennen aan je object op de Material Tab. Hierna kun je wel alle Node Groups zien onder Groups


Tja ijp het zal maar eens goed gaan bij mij.

Ik open mijn huis.blend. dan ga ik met append zoeken naar de file die ik gedownload heb die vind ik, zover alles prima.

Maar dan kan ik hem niet terugvinden in de add /group

ben al een paar uur bezig heb ook verschillende andere gedownload en met append toegevoegd maar dan zijn ze niet te ontdekken.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 10:20:45 am
Fijn dat jullie meedenken. Wat ik ook doe ik krijg de het in de node niet te zien.

Hier een plaatje waar ik de uitgepakte files heb staan ook de file van mij staat er gewoon niet bij, kan ik dus ook niet binnenhalen in mijn huisje blend.


(http://s2.postimg.org/4l09tk53p/Screen_Shot_12_01_15_at_10_12_AM.jpg) (http://postimg.org/image/4l09tk53p/)

groetjes wim

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 01 december 2015, 10:54:04 am
Wanneer je append gebruikt moet je niet naar het mapje "node tree" gaan maar naar het mapje "material". Daar zie je het pvc materiaal staan en als je deze binnenhaalt in jouw bestand dan komen de juiste shaders mee.

De shaders die in jouw printscreen te zien zijn zijn waarschijnlijk de afzonderlijke "bouwstenen" waaruit de pvc shader is opgebouwd.

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 11:11:33 am
Selecteer een van deze bestanden en druk rechts op append from libary.
Dan in de herder van de Compositor kies je Add / Group hierin staat dan het bestandje wat je hebt geselecteerd en die kun als nodes in je node editor gebruiken.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 11:33:12 am
Wat is of wat bedoel met de composter.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 11:46:32 am
In Blender boven in de balk zie je Default zet deze op Compositig dit is een scherm met daar in de node editor.
en zo kun je ook weer terug naar default en andere handige schermen.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 11:51:48 am
Ik vreesde al dat je dat bedoelde ijp.

Maar daar kan ik het ook niet vinden.

Gelukkig heb ik tijd genoeg om het uit te zoeken. Maar nu al een volle dag bezig met iets wat eigenlijk heel simpel moet zijn als ik de opmerkingen van jullie zo lees.

Maar ook al volg ik de tips dan is die verrekte pvc er nog steeds niet.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 01 december 2015, 12:02:04 pm
Probeer dan om het object uit het chocofur bestand (mapje objects) binnen te halen met append. Dan komen het materiaal en de bijbehorende shaders ook mee.
Het object in dat bestand is dat bolvormige ding dat je ook in de previews van de materialen ziet).
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 12:10:53 pm
als je in de compositor (Node editor) dan zie je in de herder(Midden balk) het matriaal icoon maar voor het bestandje wat je hebt geimporteerd met append moet je misschien wel het render icoon aan zetten om het bestandje in de add /group te zien.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 12:30:56 pm
Nee ik doen wat ik wil. Maar er komen geen nieuwe shaders bij.

Vanmiddag maar eens wat andere dingen doen, dit is niet leuk meer.

groetjes wim

ps
ik bewonder jullie geduld.

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 12:53:13 pm
Ik heb de shader gedownload.
In de compositor (Node editor) import met append je file kies de map Nodetree en kies je shader.
In de Midden balk  ga je naar add en ga op group staan in deze group zie je de shaders en nodes die je hebt geïmporteerd.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 13:08:16 pm
Ik kan de shader niet kiezen in de nodetree, want hij staat er niet. Daar loopt het steeds op stuk.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 13:13:20 pm
Kies een van de bestanden die daar wel staan.

(http://s2.postimg.org/4l09tk53p/Screen_Shot_12_01_15_at_10_12_AM.jpg) (http://postimg.org/image/4l09tk53p/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 13:20:03 pm
Dat is geen probleem, uit de lijst kan ik kiezen wat er staat. Dat gaat allemaal goed. Alleen wat er niet staat is een probleem
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 13:23:12 pm
Dat zijn de bestanden selecteer er een b.v. Chocofur Glossy Shader
en onder neem de stappen die ik al eerder heb aangegeven
Dan staat in add  /group de naam Chocofur Glossy Shader die klik je aan en walla hij staat in de node editor.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 13:25:50 pm
Ja dat zijn de schaders en nog wat andere nodes en die moet je aansluiten in de node editor.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 13:57:34 pm
Mannen ik stop voor nu mee. Kort gezegd ik begrijp er niets van.

Hou het voorlopig wel in de kleuren die me wel lukken.

Ik ga het stadje opnieuw opbouwen met 3 verschillend huisjes. Daarna gaat er een busje door heen rijden waar ik nu mee bezig ben.

Later ga ik met de shaders wel weer verder.

Bedankt zover voor de tijd en de moeite.

De waardering van mijn kant is zeer groot.

Nu eerst maar eens kerstspullen halen.
Hierbij nog een foto van de kerstboom zoals die nu bij mij in de kamer staat.



(http://s13.postimg.org/v6ju37ewj/IMG_0315.jpg) (http://postimg.org/image/v6ju37ewj/)

EDIT
Ik krijg de foto niet anders, dus dan het hoofd maar even horizontaal houden  ::)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 01 december 2015, 14:00:13 pm
Maar dan zal hij toch moeten weten welke shaders en hoe om de pvc shader te krijgen.  ;)

Zie je als je met append in het andere bestand gaat kijken geen mapje Material?
(Als hij gelijk naar de node tree map gaat moet terug gaan)
Als je nu het materiaal append dan is je probleem zo goed als opgelost.

Het probleem is dat ze van de pvc shader geen node group gemaakt hebben. Je ziet dus alleen andere shaders staan die zij gebruiken. Je kunt in het gedownloade ook zelf de pvc nodegroup aanmaken en opslaan. Daarna kun je hem wel uit de node tree map halen.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Ezra op 01 december 2015, 15:51:35 pm
Hoe gebruik je een chocofur shader:
(antwoord in stackexchange stijl)

Je download de shader, en slaat de inhoud van het zip-bestand ergens op waar je het makkelijk terug kunt vinden.
(https://snapr.pw/i/2248cdb2b3.png)

Open blender, zorg dat je in cycles zit, klik file -> append, en navigeer naar de locatie van het .blend bestand dat je zojuist gedownload hebt.
(https://snapr.pw/i/b595d2c953.png)

Klik op het bestand, en vervolgens op Material.
(https://snapr.pw/i/f54be34ce7.png)

(https://snapr.pw/i/33b34f79a3.png)

Klik nu op de goede shader, in dit geval dus "Chocofur_PVC_Solid_01".
(https://snapr.pw/i/dbcdfadfc5.png)

Klik vervolgens Append from Library aan de rechterkant van het scherm.
(https://snapr.pw/i/e0515b510f.png)

Selecteer het voorwerp waarop je de shader wilt gebruiken, en ga naar de materials tab.
(https://snapr.pw/i/f4cd0f07ef.png)

Klik op het knopje naast "Material", en klik op "Chocofur_PVC_Solid_01".
(https://snapr.pw/i/66d60ec3fa.png)

(https://snapr.pw/i/71c4957d1e.png)

Nu ben je in principe klaar, en kun je het renderen.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 01 december 2015, 16:00:11 pm
JvL en Ezra hebben gelijk dat is de simpelste manier.
Ezra je hebt het super uitgelegd maar ik heb net mijn filmpje kaar dus toch maar gepost.

https://youtu.be/ClUbiMPouRQ
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 01 december 2015, 19:17:38 pm
Zo dat is wel een heel bijzonder service.

Maar ik ben nu wel op de goede weg geholpen.

Hier een prentje, hij is nog niet helemaal goed maar het begin is er nu.

(http://s10.postimg.org/qqzfu52rp/Screen_Shot_12_01_15_at_07_14_PM.jpg) (http://postimg.org/image/qqzfu52rp/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Ezra op 01 december 2015, 19:28:44 pm
Nog een heel belangrijk detail, de shaders maken gebruik van een texture, dus je voorwerp moet ge-uvmapped worden. Het simpelste is om je voorwerp te selecteren, naar edit mode te gaan, alles te selecteren met "A", op "U" te drukken en vervolgens te klikken op Smart UV Project.

Deze stap maakt het verschil uit tussen dit:
(https://snapr.pw/i/6f018a181d.png)
en dit:
(https://snapr.pw/i/1135e76887.png)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 03 december 2015, 09:59:04 am
Even een tussendoortje van het nieuwe huisje in de stad.


(http://s22.postimg.org/byqemai8d/Screen_Shot_12_03_15_at_09_56_AM.jpg) (http://postimg.org/image/byqemai8d/)

groetjes wim


Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 03 december 2015, 16:31:39 pm
Echt een leuk en kleurrijk gezicht die huisjes.
Dat zal er indrukwekkend uit zien als je straks je stad helemaal klaar hebt en als je er dan nog een camera move overheen laat gaan is het helemaal gaaf.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 03 december 2015, 16:44:37 pm
De camera's moet ik nog even flink mee stoeien, voor ik het helemaal snap. Maar dat komt wel. Ben nu met een bus bezig zodat die door de stad kan rijden.
Daarna ga ik me bezig houden met de poppetjes. Werk genoeg dus.

Leuk trouwens jullie reacties.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 05 december 2015, 15:50:01 pm
Mag ik jullie voorstellen James. De eerste bewoner van de Polly Pocket stad.


(http://s27.postimg.org/fl6lpwr8v/Screen_Shot_12_05_15_at_02_17_PM.jpg) (http://postimg.org/image/fl6lpwr8v/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 05 december 2015, 16:51:14 pm
Pleasure to meet you James. Heel goed gedaanWim. Heb je hem ook gerigd?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 05 december 2015, 16:59:20 pm
Dankje Koos2, je woorden worden door James op prijs gesteld.

Nee ik heb hem niet gerigd. Er komen nog een groot aantaal mensen die bij de huisjes horen en dan daar gewoon in de tuin zitten, staan of liggen. Verder komen er een hoop stilstaande mensjes die staan te praten of ergens naar staan te kijken. Uiteindelijk komen er ook mensjes die door de stad lopen, maar daar gaat wel een tijdje overheen. Eerst maar een de stad vullen.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 05 december 2015, 17:50:38 pm
Welkom James,
Hopelijk krijg je van Wim een mooie staan of lig plaats in de stad.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 06 december 2015, 12:39:03 pm
James en Polly. Gelukkig is hij niet langer alleen.


(http://s28.postimg.org/4egi9clq1/Screen_Shot_12_06_15_at_12_37_PM.jpg) (http://postimg.org/image/4egi9clq1/)


groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 06 december 2015, 12:57:18 pm
Dat heb je mooi gemaakt en ik ben blij dat James zijn roze schoentjes heeft uitgedaan. ;-)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 06 december 2015, 13:18:34 pm
Dit is een broertje van James. Dus James heeft zijn roze schoentjes nog aan hoor. Maar dat moet ook wel want hij is de bruidegom en de bruid heeft een roze jurk aan. Het is allemaal zoals het orgineel.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 07 december 2015, 13:17:49 pm
De voorgevel van het volgende huisje is bijna klaar, alleen de schuine kanten voor het dak moeten nog maar dat doe ik pas als ik met het dak ga beginnen.


(http://s12.postimg.org/6nvau842h/Screen_Shot_12_07_15_at_01_15_PM.jpg) (http://postimg.org/image/6nvau842h/)

Ook hier zijn de kleuren weer als het orgineel.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 07 december 2015, 16:21:11 pm
Mooi gemodelleerd Wim.
En met de kleur moet je maar gewoon los laten als dit het voor jou is dan is het goed.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 07 december 2015, 21:27:20 pm
Renderen ben ik slecht in dat is waar. Maar dit zijn ook heel snelle overzichten. Ik ga aan een vaste pagina werken, waar mijn modellen in staan en die vul ik steeds aan met de nieuwe objecten.
Wat ik doe is niet zo bijzonder in hoofdzaak gebruik ik de E toets om vakken in te drukken en uit te trekken.

Maar goed nu ik aan een vaste pagina ga werken kan ik ook naar de verbetering kijken om er iets moois van te maken.

Het kan zijn dat ik nog wel eens een berichtje naar je stuur als ik er niet uit kom.

groet

ps toch bedankt voor je vriendelijke woorden.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 08 december 2015, 10:19:39 am
De volgende kant is klaar
(http://s15.postimg.org/vo9drhzyv/Screen_Shot_12_08_15_at_10_13_AM.jpg) (http://postimg.org/image/vo9drhzyv/)

en hier nog een fotootje van het orginele Polly Pocket huisje.

(http://s11.postimg.org/4l7kllwxr/IMG_0523.jpg) (http://postimg.org/image/4l7kllwxr/)

Zo je ziet zit er nog een beetje werk aan.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 08 december 2015, 19:29:25 pm
Het hoofdgebouw is bijna klaar nog een aantal dingen op het dak en in het dakterras.
Daarna het bijgebouwtje en alles op en in de tuin.


(http://s4.postimg.org/kz8a5leux/Screen_Shot_12_08_15_at_07_13_PM.jpg) (http://postimg.org/image/kz8a5leux/)

(http://s4.postimg.org/ek998x855/Screen_Shot_12_08_15_at_07_25_PM.jpg) (http://postimg.org/image/ek998x855/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 08 december 2015, 23:03:00 pm
Ik val steeds in herhaling maar dat ziet er echt goed uit.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: swets op 09 december 2015, 00:31:48 am
ik vind het echt mooi....   meet je ze ook echt op?
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 09 december 2015, 07:06:42 am
Ja zeker meet ik ze op. Doe ik trouwens met de duimstok waar ik vele jaren in de bouw mee gewerkt heb.
Daarom kost het ook meer tijd. Met meten wordt de meeste tijd versleten.
Maar.
Het past naderhand wel.

Het is gewoon heel leuk om te bouwen naar een model en dan de nodige stappen te nemen ook al heb je die nog niet eerder gedaan.

Ga intussen ook werken aan het dorpje, waar ik steeds objecten bij plaats. Maar dat is moeilijker dan het bouwen van de modellen.

Moet dus nu ook echt gaan renderen, is zeker een van mijn slechtste kanten.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 09 december 2015, 09:22:02 am
Zoals ik hier boven al heb gezegd, ben ik bezig met het opbouwen van mijn dorp. Hier alvast een paar huisjes met de mensen die inmiddels klaar zijn. Als eerste wil ik de lucht er bij hebben. Dan de belichting beter maken. Natuurlijk ook aan het hotel verder werken.


(http://s27.postimg.org/d3k3jcpn3/Screen_Shot_12_09_15_at_09_15_AM.jpg) (http://postimg.org/image/d3k3jcpn3/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Ezra op 09 december 2015, 11:48:02 am
Zoals ik hier boven al heb gezegd, ben ik bezig met het opbouwen van mijn dorp. Hier alvast een paar huisjes met de mensen die inmiddels klaar zijn. Als eerste wil ik de lucht er bij hebben. Dan de belichting beter maken. Natuurlijk ook aan het hotel verder werken.
Voor de belichting is het het makkelijkst om een HDRI te gebruiken.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 09 december 2015, 14:15:04 pm
Zo hier een verbeterde versie.

Laat maar horen wat en vooral hoe ik het beter kan maken.

groetjes wim
(http://s28.postimg.org/ncs219h95/Screen_Shot_12_09_15_at_02_13_PM.jpg) (http://postimg.org/image/ncs219h95/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 09 december 2015, 20:14:05 pm
Zo een gedeelte van het dak gesloopt en daardoor is er ruimte voor een dakterras.
De bank staat er al.

Het probleem is alleen dat er een enorme spiegeling in zit. Dus daar moet ik nog naar kijken.

Morgen een hekwerk plaatsen zodat de mensjes niet naar beneden vallen.

(http://s28.postimg.org/hugps5cm1/Screen_Shot_12_09_15_at_08_09_PM.jpg) (http://postimg.org/image/hugps5cm1/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 09 december 2015, 22:40:00 pm
Met of zonder spiegeling goed bezig Wim.

Misschien is dit iets voor je lucht met wolken.
https://www.youtube.com/watch?v=Tr6wTyfAO04
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 10 december 2015, 07:10:40 am
Mooi hoor! Ik zou zelf voor een lucht met wat meer een cartoon uitstraling gaan geloof ik.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 10 december 2015, 07:12:35 am
Dankje ijp.

Ik zal met toch eens meer met de nodes gaan bezighouden. Ziet er allemaal goed uit en hoef geen plaatjes van anderen te gebruiken.

Hier ga ik vandaag maar eens mee stoeien.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 10 december 2015, 07:15:21 am
JvL, de lucht die ik gebruikt heb is gewoon een plaatje van internet.

Cartoon uitstraling ja dat zou helemaal mooi zijn maar eerst maar eens kijken of ik de lucht zelf kan maken in Blender.
Dat is voor mij alweer een hele stap.

Maar cartoon hou ik in gedachten.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 10 december 2015, 11:52:52 am
Wim vergeet dat ik de vorige tutorial heb geplaatst.

JvL heeft helemaal gelijk, bij jou poly pocket stad passen cartoon achtige wolken veel beter.

Dus hier een andere optie
https://www.youtube.com/watch?v=KIfdm8jL1po
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 10 december 2015, 14:21:24 pm
Met de cartoon wolken bezig geweest. Valt wel tegen om er iets goeds van te maken. Een wolk heeft een botsing gehad denk ik. :)

Ga nog wat voorbeelden opzoeken op het net.

Maar het idee is werkbaar.

groetjes wim
(http://s18.postimg.org/kktj7wq1h/Screen_Shot_12_10_15_at_02_16_PM.jpg) (http://postimg.org/image/kktj7wq1h/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: JvL op 10 december 2015, 16:40:52 pm
Past er inderdaad mooi bij. Ben benieuwd naar het vervolg.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 10 december 2015, 17:31:16 pm
Vreselijk. Het einde van het Polly Pocketdorp.
De aliens zijn gekomen om de inwoners mee te nemen naar verweggistan.


(http://s4.postimg.org/dd9jnyxyx/Screen_Shot_12_10_15_at_05_29_PM.jpg) (http://postimg.org/image/dd9jnyxyx/)

Bange groeten wim.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 10 december 2015, 18:22:26 pm
Lol,
Nu nog een muziekje erbij van Jeff wayne.
War of the worlds.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 11 december 2015, 09:45:16 am
Toch weer wat tijd gevonden voor het huisje, een groot deel van het bijgebouw is klaar, nog wat details en dan kan ik aan de tuin gaan beginnen.


(http://s7.postimg.org/c3vbebuyf/Screen_Shot_12_11_15_at_09_41_AM.jpg) (http://postimg.org/image/c3vbebuyf/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 12 december 2015, 13:09:26 pm
Ziet er goed uit.
Ben heel benieuwd als straks de hele stad klaar is.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 12 december 2015, 17:04:58 pm
Ja ik ook ijp. Een ding is zeker ik zal een hoop geleerd hebben van Blender en van jullie.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 13 december 2015, 09:28:59 am
De wolken beginnen nu te lijken. Wel stom dat de ruiten van de bus nu ineens de kleur van de auto hebben. Is gekomen nadat ik er een nieuwe voorruit ingezet heb. Vreemde zaak maar ja een barst in de ruit is ook niet alles. De wielkassen van de bus zijn ook nog niet helemaal goed zie ik. Nu eerst maar eens met het huis verder zodat ik het dorp uit kan breiden.

(http://s13.postimg.org/8kass6htf/Screen_Shot_12_13_15_at_09_22_AM.jpg) (http://postimg.org/image/8kass6htf/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: rozz op 13 december 2015, 12:25:37 pm
very nice...
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 13 december 2015, 12:53:19 pm
De bus heeft inderdaad nog wat modeleer werk nodig maar verder ziet het er heel goed uit, dit wordt wel wat.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 13 december 2015, 20:45:11 pm
Zo het huis is klaar, nu de tuin nog.


(http://s27.postimg.org/5retzqg6n/Screen_Shot_12_13_15_at_08_43_PM.jpg) (http://postimg.org/image/5retzqg6n/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 07:28:18 am
Volgende probleempje. Ik ga straks weer met de auto verder, maar wil nu de wielkast goed maken. Daarvoor wil ik een tweede lijn van de wielkast hebben. Op de foto de gele lijn. Hoe kan ik die maken. Met de letter I kan ik lijnen in een vak maken die naar binnen zijn gericht. Is er ook zoiets voor de wielkast om die gele lijn te maken. Met het mes kan ik die natuurlijk wel maken maar dan krijg ik hem meestal niet precies evenwijdig.



(http://s11.postimg.org/aqnr2yx7j/Screen_Shot_12_14_15_at_07_19_AM.jpg) (http://postimg.org/image/aqnr2yx7j/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Nick Van den Broeck op 14 december 2015, 10:35:21 am
Dat is een moeilijke.

Ik weet niet hoe de hele mesh eruit ziet, maar wat ik zou doen is de huidige ronde rand groter schalen tot aan de gele lijn en dan via extrude een nieuwe boog toevoegen en die op de plek van de huidige rand zetten.

hoe ziet de mesh er eigenlijk uit? Misschien eens in edit mode of in wireframe tonen. Daar gaat namelijk veel van afhangen.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 10:42:47 am
Verwijder de 7 vertex van de wielkast.
Maak nu met Ctrl R  7 nieuwe loopcuts voor wielkast en modeleer je wielkast zoals je die nu al hebt.
Druk weer Ctrl R voor een nieuwe loopcuts en plaats deze horizontaal en sleep hem naar beneden richting wielkast.
klaar.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 11:39:17 am
Dat ga ik zo uit proberen ijp.

Maar hier is het huis en het is klaar. Die kan zometeen in het dorp een plekje krijgen.

Leuk detail vind ik wel de musjes op het dak.

Trouwens ik wil een bibliotheek aanleggen bv "Vogels" waar dus de mussen en de zwaan een plek kunnen krijgen.
Is er een mogelijkheid om een mus te selecteren en dan in de bibliotheek te plaatsen.
Hoe kan ik dat het beste doen.


(http://s1.postimg.org/kep8wd15n/Screen_Shot_12_14_15_at_11_31_AM.jpg) (http://postimg.org/image/kep8wd15n/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 11:55:13 am
Het ziet er allemaal heel mooi uit kan niet anders zeggen.

Voor een bibliotheek aan te leggen ben ik wel eens een addon tegengekomen maar dat vond ik toch ook maar een heel gedoe

Ik zou een blend file vogels maken.
Prepareer je dieren in de file waar je de dieren hebt gemaakt selecteer je dier en maak er een group van doe dit ook met je andere dieren in andere blend files.
Met append importeer je de dieren in je Blend file vogels.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 12:09:59 pm
Zal eens kijken of er een filmpje van is om een bibliotheek te maken.

Voor de wielkast heb ik het volgende gedaan. Als test heb ik een plane genomen op de plek van de wielkast een torus geplaats. De onderste helft heb ik er afgehaald en de achterste helft ook.

Voorlopig is dat voor mij wel een goede optie totdat ik wat beters tegenkom.


(http://s3.postimg.org/xr3d32q6n/Screen_Shot_12_14_15_at_12_05_PM.jpg) (http://postimg.org/image/xr3d32q6n/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 14:24:02 pm
Wielkap.
zo kun je een auto modeleren.
https://www.youtube.com/watch?v=J53_mcZCnj8
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 14:40:20 pm
Stoer hoor iip, daar ga ik zeker mee aan de gang maar eerst nog een huisje. Dat is wel zo leuk om te doen. Bij dit nieuwe huisje is zo'n beetje alles krom.
Dus weer een hele uitdaging.

(http://s18.postimg.org/ng4s963ed/IMG_0527.jpg) (http://postimg.org/image/ng4s963ed/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 15:00:28 pm
Zo weer werk zat zie ik wel.

Dit is nog wat ik ooit ben tegen gekomen hoe je met een addon een bibliotheek kunt maken in blender.
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?353404-Addon-Blend-Library-Asset-manager-for-materials-objects-and-nodes
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 15:25:37 pm
pff ijp, dat ziet er wel mooi uit. Maar wat ik met de broncode moet doen dat volg ik niet. Bij mij moet het downloaden zijn en instal en als er wat bij moet komen dan heb ik een probleem. Dus ik kijk wel of ik het op een andere manier op kan lossen.

iig bedankt voor de moeite.

groetjes wim

eddit

Eigenlijk zou ik bv de zwaan willen selecteren en move naar een lege pagina. Dan gewoon die pagina opslaan als zwaan.blend in de bibliotheek vogels.
Maar die mogelijkheid heb ik niet ontdekt.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 16:01:29 pm
Rob, die bibliotheek met boeken die zal er vast ook bij zitten dus die komt nog wel.
Nee zoals ik al zei wil ik makkelijk iets op kunnen zoeken en toevoegen in bv de Polly stad.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 16:11:29 pm
Het ziet er allemaal heel mooi uit kan niet anders zeggen.

Voor een bibliotheek aan te leggen ben ik wel eens een addon tegengekomen maar dat vond ik toch ook maar een heel gedoe

Ik zou een blend file vogels maken.
Prepareer je dieren in de file waar je de dieren hebt gemaakt selecteer je dier en maak er een group van doe dit ook met je andere dieren in andere blend files.
Met append importeer je de dieren in je Blend file vogels.

Dat is volgens mij de simpelste manier.

En nog even over de broncode van de bibliotheek die moet je kopiëren en plakken in een leeg tekst document  en deze saven als bibliotheek.py
Deze file importeren in Blender User preferences.


Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 16:43:08 pm
Gelukt, hij is zichtbaar in Blender.

Nu nog uitzoeken hoe het precies gaat.

bedankt maar weer ijp.

voor de zoveelste keer.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 20:33:51 pm
Volgens mij is het deze.
http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Import-Export/Blend_Library
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 14 december 2015, 21:13:32 pm
Dat klopt alleen ziet het er bij mij allemaal heel anders uit. Het tweede gedeelte met de plaatjes heb ik bv. helemaal niet.


(http://s11.postimg.org/v13o4fggv/Screen_Shot_12_14_15_at_08_55_PM.jpg) (http://postimg.org/image/v13o4fggv/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 14 december 2015, 23:41:01 pm
Volgens mij moet je eerst alles allemaal instellen.
Voor mij was dat al een heel gedoe dus ik ben al snel overgestapt naar zelf een blend file maken met je opjecten er in als group opject en deze met append invoeren in je blend file.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 15 december 2015, 07:37:07 am
Tja na een dag stoeien met de instellingen. Geef ik het ook maar op.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 15 december 2015, 17:43:39 pm
De computer dacht ik stop er maar mee. Dus van 2 computers weer 1 gemaakt en veel dingen weer opnieuw geïnstalleerd. Nu kan het weer verder gaan. Hier zie je al een gedeelte van de voorgeven van een Polly huisje.


(http://s22.postimg.org/i1pjts0q5/huis06_blend.jpg) (http://postimg.org/image/i1pjts0q5/)

De rondingen zijn nogal hoekig, maar als ik die smooth dan vervormd alles, nu is het niet echt nodig bij dit huisje maar het is wel netter als het wat meer afgerond is.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: Zaph op 16 december 2015, 00:22:09 am
^ Edge split modifier i.c.m. smooth gebruiken!
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 16 december 2015, 08:45:38 am
Dankje voor de tip Zaph.
Dat is wel het fijne op dit forum dat er altijd iemand klaar staat op te helpen.
Alleen zie ik bij mij weinig of geen verschil als ik
Edge split
of
Split by edge,  gebruik.

groetjes wim

-------------
EDIT

Nu moet ik dakpannen maken op het huisje, ik heb al zitten stunten of eigenlijk stuntelen.
Maar nog geen goed resultaat gekregen.


(http://s7.postimg.org/9o24x967r/Screen_Shot_12_16_15_at_10_44_AM.jpg) (http://postimg.org/image/9o24x967r/)

(http://s7.postimg.org/hfiuvtad3/Screen_Shot_12_16_15_at_10_45_AM.jpg) (http://postimg.org/image/hfiuvtad3/)

Maar zo moet het worden als op het onderstaande plaatje.
Ik kan er ook een textuur op leggen maar dat wil ik niet.



(http://s29.postimg.org/n0e2xrklv/IMG_0528.jpg) (http://postimg.org/image/n0e2xrklv/)

Hoe kan ik dat het beste doen.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 16 december 2015, 16:51:10 pm
Maak 2 dakpannen van een plane met in het midden van de 2 pannen 3 loops cuts, de middelste loop trek je een stukje naar beneden.
Gebruik nu de Array modifier en stel de hoeveelheid pannen in en apply.
Nu bij relative offset instellen dat je verticaal je pannen krijgt.

Daarna de Solidify modifier voor de dikte.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 17 december 2015, 09:58:44 am
Wil ik heb mijn best gedaan om het volgens jouw instructies te doen.
Het is honderd keer fout gegaan natuurlijk, maar dat maakt niet uit.
Het dakvlak heb ik nu wel voor elkaar. Alleen wil ik nu de zijkant recht maken zodat het straks op het dak van een huis past.
Alleen als ik dat doe dan haalt hij iets meer pannen weg als de bedoeling is. Dus ik doen nog iets niet helemaal goed.


(http://s15.postimg.org/ak23vvziv/Screen_Shot_12_17_15_at_09_46_AM.jpg) (http://postimg.org/image/ak23vvziv/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 17 december 2015, 11:59:07 am
1:Als je de eerste rij pannen hebt gemaakt Applay de array modifier.
2: Pas de Solidify modifier toe en stel de dikte in.
3: Stel nu weer de array modifier in zodat je de rijen dakpannen naar beneden krijgt.
(http://s17.postimg.org/72upy8bnv/Dakpan_test1.jpg) (http://postimg.org/image/72upy8bnv/)

Zo zijn je pannen recht.
Wil je er pannen afhalen applay dan eerst de Array modifier en daarna de Solidify.
in editmode gebruik je Knife druk K en daarna Z dan kun je door en door knippen handig voor schuine kanten.
 

(http://s16.postimg.org/aowzyshsx/Dakpan_test2.jpg) (http://postimg.org/image/aowzyshsx/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 17 december 2015, 14:28:25 pm
Kijk met heel veel hulp van hier lukt het toch. Nu kan ik weer verder tot het volgende probleem. :))


(http://s1.postimg.org/z7b0tyf23/Screen_Shot_12_17_15_at_02_23_PM.jpg) (http://postimg.org/image/z7b0tyf23/)


groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 17 december 2015, 14:29:01 pm
De "z"na de "k" kende ik nog niet. Goeie tip. Bedankt.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: rozz op 17 december 2015, 16:26:08 pm
`z` na de `k` inderdaad een goeie...ben er gelijk ff mee gaan stoeien en is zeer functioneel...
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 18 december 2015, 09:09:11 am
De eerste 2 wanden staan weer overeind.


(http://s29.postimg.org/eseckvjv7/Screen_Shot_12_18_15_at_09_07_AM.jpg) (http://postimg.org/image/eseckvjv7/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 18 december 2015, 19:58:21 pm
Ziet er goed uit maar ik zie dat je het probleem van de rondingen die nogal hoekig zijn nog niet hebt opgelost.

misschien heb je hier wat aan.
Zet je opject met de rondingen in opject mode op smooth en pas een subsurf modifier toe op je opject.
Selecteer bij de raam de randen die scherp moeten worden en stel in het N menu Meane Grease in op 1.00
Pas nu de Edge Split modifier toe en nu is je probleem opgelost.

(http://s7.postimg.org/fp3bj6lsn/Mean_Grease.jpg) (http://postimg.org/image/fp3bj6lsn/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 18 december 2015, 20:26:47 pm
Dat ga ik morgen eens bekijken Wil.

Nu eerst de vorderingen laten zien.
Het dak is best iets waar veel tijd in gaat zitten. Maar het gaat me steeds beter af.


(http://s21.postimg.org/tjofelhsj/Screen_Shot_12_18_15_at_07_57_PM.jpg) (http://postimg.org/image/tjofelhsj/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 19 december 2015, 08:14:46 am
De rondingen worden zo idd heel mooi. Maar is er bij de instellingen een mogelijkheid om subsmurf zichtbaar te maken. Nu heb ik hem wel gevonden met de behulp van de spatiebalk maar kan ik dat ook ergens instellen .

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 19 december 2015, 12:18:38 pm
Die begrijp ik niet ?
De Subsurf modifier is gelijk zichtbaar als je hem gebruikt.
(http://s27.postimg.org/cuotnyyxr/Mean_Grease1.jpg) (http://postimg.org/image/cuotnyyxr/)


Zie hier in opject mode is hij zichtbaar en vergeet de shading in het T menu van Flat op smooth te zetten.
(http://s21.postimg.org/zd25kb3sj/Mean_Grease2.jpg) (http://postimg.org/image/zd25kb3sj/)


Gebruik daarna de Edge Split modifier en het is helemaal strak.
(http://s30.postimg.org/w720tzkh9/Mean_Grease3.jpg) (http://postimg.org/image/w720tzkh9/)


Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 19 december 2015, 13:25:15 pm
oke, ik geloof dat ik het nu snap.

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 20 december 2015, 07:45:28 am
Het huisje schiet aardig op. Het pobleem waar ik nu tegen aan loop is. het kleine puntdakje boven het ronde raamkozijn.
Hoe krijg ik daar de gebogen pannen op.

(http://s27.postimg.org/cp4al4tvz/Screen_Shot_12_20_15_at_07_18_AM.jpg) (http://postimg.org/image/cp4al4tvz/)

(http://s1.postimg.org/pgtac57mz/IMG_0529.jpg) (http://postimg.org/image/pgtac57mz/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 20 december 2015, 08:45:55 am
Ik doe zoiets nagenoeg niet, huisjes bouwen, maar ik doe een poging. Ik denk met je mee.
Ik zie van boven naar beneden 5 rijen. De dakpannen op iedere rij zijn anders van vorm. Ik zou een kopie maken van jou kegel. deze verdelen in 5 rijen en dan maken dat ik in het totaal 5 kopieen van deze kegel heb. Op iedere kopie maak ik dmv van cuts de vorm en grootte een dakpan die op die rij hoort. Ik extrude het en verwijder dan de rest van de kegel zodat ik een kegel over heb. Nu heb ik dus 5 verschillende dakpannen die goed aansluiten. Dan dmv roteren en kopieren de kegel met dakpannen bekleden.

Zelf nooit gedaan maar het lijkt mij een manier. Wie weet kan het roteren ook met een array.

Als mensen een andere oplossing hebben ben ik daar ook erg benieuwd naar.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 20 december 2015, 11:27:57 am
Dank koos2 voor de tip.
Ik was inmiddels zelf ook al aan het stoeien. Ik heb een cylinder genomen en ben daarmee aan de gang gegaan.
Het eerste resultaat zie je hier op de foto.

Het zijn 4 rijen inplaats van 5 dus ik maak het nog een keer over en dan gelijk wat netter.


(http://s24.postimg.org/pj01jjfy9/Screen_Shot_12_20_15_at_11_22_AM.jpg) (http://postimg.org/image/pj01jjfy9/)

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 20 december 2015, 12:22:03 pm
Je kan het ook proberen om met je bestaande pannen de kegel vorm te maken.
Doe dat weer met een rij pannen en buig deze met propotional editing en volg de stappen zoals je bij de vorige pannen hebt gedaan.
Met propotional editing kun je daarna nog de pannen in model brengen en met Knife knip je het in een punt.

(http://s15.postimg.org/6szsk3xrb/Dakpangebogen_blend1.jpg) (http://postimg.org/image/6szsk3xrb/)

(http://s28.postimg.org/g1tumup6h/Dakpangebogen_blend3.jpg) (http://postimg.org/image/g1tumup6h/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 21 december 2015, 08:16:55 am
Wil, wat ik ook probeer. Ik krijg zon verrekte plane maar niet gebogen. Met de help kom ik ook niet verder. En natuurlijk zal het heel simpel zijn.
Maar het lukt niet.

Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 21 december 2015, 09:33:12 am
Nou het is me gelukt om de pan te buigen. Dus dat is al mooi, nu ben ik bezig om de serie pannen te buigen, dat lukt nog niet maar laat me nog maar even aanklooien. Wie weet lukt het.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 21 december 2015, 09:59:11 am
Ik heb nog een ander invalshoek. Zelf niet geprobeerd maar op de fiets onderweg naar mijn werk verzonnen. De originele dakpan zonder dikte plaatsen op de gladde kegel en dan een shrinkwrap modifier toepassen. Dan heb je de dakpan van een rij. die kun je kopiëren en roteren. Dit doe je voor iedere rij. Op deze manier heb  je precies de buiging die je nodig hebt.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 21 december 2015, 10:24:25 am
Tof dat jullie zo mee denken. Wel de aandacht bij het verkeer houden hoor.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 21 december 2015, 10:43:53 am
Koos de shrinkwrap modifier heb ik ook al uitgeprobeerd maar dan met 5 rijen dakpannen maar dat werkte niet.
Maar jou idee van een rij dakpannen kan misschien wel werken en als dat werkt is dat de beste manier om het te maken. 
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: koos2 op 21 december 2015, 11:10:16 am
Heb het net een snelle test gedaan. Het werkt. Per rij een dak pan maken. eerst plat met de shrink modifier. apply modifier. extrude. en dan in de object mode kopieren roteren. Gaat heel goed. Natuurlijk de eerste dakpan voor het kopiëren netjes strak maken met mean crease e.d..
(http://s18.postimg.org/854b50j1x/dakpan.jpg) (http://postimg.org/image/854b50j1x/)

Snel en slordig maar je krijgt zo toch een idee. Kan eventueel nog weer gejoint.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 23 december 2015, 12:05:14 pm
Dank voor de hulp.

Zo het huis is weer klaar om in het dorp te zetten.


(http://s15.postimg.org/wdnzm77xj/Screen_Shot_12_23_15_at_12_01_PM.jpg) (http://postimg.org/image/wdnzm77xj/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 23 december 2015, 13:28:52 pm
En hier staat het huis in de stad, nou ja klein stadje dan.


(http://s30.postimg.org/m4z3m96a5/Screen_Shot_12_23_15_at_01_25_PM.jpg) (http://postimg.org/image/m4z3m96a5/)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 23 december 2015, 14:33:05 pm
Dat is lekker kleurrijk wonen daar.

Ik hoop dat je het niet lastig vindt maar ik heb toch nog een opmerking over je laatste villa  ::)
De rondingen zijn nog steeds hoekig, heb je in opject mode wel Smooth gebruikt??
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 23 december 2015, 14:53:59 pm
Daar ga ik nogmaals naar kijken Wil.

Ik heb zelf ook nog een paar puntjes gezien.
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 december 2015, 07:33:31 am
Het zal de komende tijd wat rustiger worden in de Polly Pocket stad. Mijn tijd gaat voorlopig in een ander project zitten waar we mee bezig zijn. Namelijk de opzet van de http://treinendatabase.nl  (http://treinendatabase.nl).
Er zijn weer een paar programmeurs die mee willen gaan werken, dus daar gaat voorlopig al mijn aandacht naar uit.
Maar ongetwijfeld zal er af en toe tijd zijn voor ontspanning en zullen zo af en toe mijn vorderingen met de Polly Pocket stad hier nog wel langs komen.
Dus tot later.

groetjes wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 28 december 2015, 10:34:07 am
Wel jammer Wim maar als je dat ook leuk vindt moet je dat zeker doen.

Maar dat wil wel zeggen Wim dat er straks in Polly Pocket stad geen treinstation mag ontbreken.  ;D
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 december 2015, 10:56:51 am
Tja dat is zeker een idee om te onthouden. Pff er is altijd zoveel werk dat nog moet gebeuren. :))
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 28 december 2016, 11:53:18 am
Zo wat gaat de tijd hard. Het is al weer een jaar geleden dat ik hier gepost heb. Met ingang van 2017 ga ik toch weer verder met de polly pocket huisjes.
De treinendatabase ligt op zijn gat. De programmeur is ziek en kan er voorlopig niets meer aan doen. Dus ga ik weer aan de gang met Blender.

 Ik wens jullie voor nu leuke dagen en een goede veilige afsluiting met oud en nieuw.

groet wim
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: IJp op 29 december 2016, 11:54:44 am
Zo is dat lekker aan de gang met Blender Wimblen en je polly pocket dorp is zo een stad. ;)
Titel: Re: Polly pocket stad.
Bericht door: wimblen op 29 december 2016, 18:12:39 pm
Nog een paar daagjes ijp en dan ga ik weer beginnen. Gelukkig staan mijn vragen nog op het forum zodat ik het een en ander kan na kijken. Nu eerst maar zorgen dat ik er weer een paar kilootjes bij kan krijgen en dan kan ik er het volgend jaar weer spijt van hebben. Ach het leven is zo slecht nog niet.