Topic: [Animatie] Drivers, het lukt mij niet !  (gelezen 5081 keer)


superjamie

« Gepost op: 05 juli 2016, 14:24:05 pm »
Hoi medeblenders...

Ik had een keer geprobeerd om met drivers te gaan werken voor het animeren,
maar ik weet niet hoe het werkt... ik zal graag drivers willen leren gebruiken om
menselijke bewegingen van mensen te kunnen maken, maar ik krijg niets in de
drivers zoals shapekeys en armeture-bewegingen... Heeft iemand enig idee hoe
je menselijke bewegingen in drivers krijgt ?, alvast bedankt,

Groetjes Jamie.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2016, 14:46:31 pm »
Menselijke bewegingen in drivers krijgen is niet iets waar je op dit moment mee bezig moet zijn. Ik denk dat je bedoelt dat je bijvoorbeeld een gezichtsanimatie wilt maken mbv drivers (van boos kijken naar blij kijken), of een correctie bij de elleboog als de arm buigt. Dat zijn zaken die je al gauw kunt leren. Maar heb je al een mens figuur gemaakt die je dmv bones hebt laten bewegen? Dat is al moeilijk genoeg. Probeer dat eerst eens. Als je dit een beetje kunt heft het pas zin om dit te verbetern dmv drivers.

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2016, 20:03:16 pm »
Drivers zijn zo moeilijk niet hoor. als je deze tutorial hebt bekeken begrijp je er alles van :

https://youtu.be/BJJJpWcxp0o

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2016, 20:44:09 pm »
Het idee achter drivers is leuk, het werkt alleen (nog) niet goed. Afgezien van het feit dat het lastig genoeg is om ook maar de goede variabelen te vinden, geven drivers vaak ook nog eens verkeerde resultaten. Ik zou aanraden er ver vandaan te blijven, tenzij je niet anders kan. En als je niet anders kan is het waarschijnlijk makkelijker een python script te schrijven dan met drivers te werken.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2016, 23:56:09 pm »
Deze interessante meningen maken nieuwsgierig. Wie kan uitleggen waarom het wél makkelijk is en wie, waarom het níet makkelijk is, om drivers te gebruiken?

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2016, 09:55:22 am »
Het principe, de basis van het werken met drivers is niet zo heel ingewikkeld. Bij mij gaat het erom dat Superjamie nog nooit een figuurtje heeft laten zien die goed gerigd is of die goed beweegt. Dus als hij nu al een beweging wil aansturen met drivers lijkt mij dat hij te hard van stapel loopt en in de problemen komt. Je moet Blender stap voor stap leren. Kennis hebben van drivers, en een simpele toepassing zoals het bovenstaande filmpje is altijd goed. OOk voor Jamie. Maar om een character te animeren lijkt het mij verstandiger de pijlen eerst te richten op goede topologie, riggen en werken met de action editor. Hoewel dit laatste ook nadat het modeleren en riggen onder de knie is.

Zelf weet ik nog niet hoe je direct een characteranimatie kunt aansturen met script. Wel heb ik met een driver eens een script aangeroepen voor een wat complexere zaak. Ik heb verder te weining met drivers gewerkt om te kunnen zeggen dat het verkeerde resultaten geeft.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2016, 11:12:00 am »
Ik denk er hetzelfde over als Koos. Eerst leren kruipen voordat je leert lopen...

Verder zelf nooit problemen met drivers gehad zolang je maar goed op alle instellingen let.

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2016, 13:34:45 pm »
Drivers zijn wel leuk maar je kan ze idd niet voor alles gebruiken.

In de rig van mijn jet gebruik ik een driver om van de X-Locatie van de 'Gear Steering' over te gaan naar de Y-Rotatie van het neuswiel.  Ik had natuurlijk net zo goed de 'Gear Steering Bone' kunnen laten rond draaien rond zijn Lokale Y-As of de bone van het neuswiel rechtstreeks kunnen aansturen dan had ik geen driver nodig gehad natuurlijk. Maar ja, ik heb het dus op deze manier gedaan. Mijn jet heeft maar één neuswiel. Ik heb ook nog een auto en die heeft twee voorwielen, dan heb je wel een gemeenschappelijke bone nodig om ze beiden aan te sturen en dan wordt een driver wel handig.


« Laatst bewerkt op: 06 juli 2016, 13:39:45 pm door Dolores 74 »

Offline Dolores 74

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 juli 2016, 07:53:34 am »
Als ik op deze site een afbeelding post en je klikt erop om te vergoten dan komt mijn afbeelding tss de ronde borsten terecht. Als Dolores 74 heb ik maar een handje vol hoor.  >:(
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2016, 07:56:10 am door Dolores 74 »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 07 juli 2016, 10:19:33 am »
Ik laat me er niet door storen blijf daardoor langer kijken naar de geposte image.  ;D ;D ;D ;D ;)

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2016, 12:03:29 pm »
Als ik op deze site een afbeelding post en je klikt erop om te vergoten dan komt mijn afbeelding tss de ronde borsten terecht. Als Dolores 74 heb ik maar een handje vol hoor.  >:(
Ik zou daarom aanraden gebruik te maken van imgur in plaats van de ingebouwde upload functie.