Topic: Blender education: Library  (gelezen 16052 keer)


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Gepost op: 29 september 2014, 11:02:35 am »
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje en ik zou graag jullie mening horen.

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met het volgende onderdeel van de Blender Education website te coderen. Dit gaat een grote bibliotheek van tutorials en dergelijke zijn. Het gaat een open, peer-reviewd, zoekbare lijst van infofiches worden met links naar de echte websites waar de tutorials op te vinden zijn.

De bedoeling is dat de infofiche een hele hoop informatie gaat bevatten waarop je kan zoeken. o.a. de auteur zodat je die kan volgen en meer tutorials van dezelfde auteur kan vinden. Verder gaat de lijst peer-reviewed zijn, wat wil zeggen dat elke geregistreerde gebruiker een score aan de tutorial kan geven en er een korte review over kan schrijven (vooral nuttig voor betaalde items).

Maar ik wil de bibliotheek ook open houden. Dat wil zeggen dat enerzijds iedereen er toegang toe heeft. Maar ook anderzijds dat iedereen items kan toevoegen, ook als die niet van hemzelf zijn (kwestie van niet alle verantwoordelijkheid bij de auteurs te leggen). De auteur kan dan later de tutorial claimen en aan zijn profiel linken.

Ik zit dan echter met de vraag hoe ik best het bewerken van zo'n infofiche organiseer. Ideaal zou zijn om een systeem zoals wikipedia op te zetten, maar ten eerste vind ik dat een beetje overkill en ten tweede ben ik alles zelf aan het programmeren en dat zou wel heeel veel werk zijn.
Een andere optie die ik bedacht was  enkel de gebruiker die het item heeft toegevoegd en de auteur die het geclaimd heeft te laten veranderen (en ikzelf natuurlijk). Maar dat is dan weer wat  te beperkt. Niet?
Maar om het nu helemaal open te trekken en iedereen dingen te laten veranderen is ook niet ideaal. Wat als er 1 slecht gezinde gebruiker een infofiche om zeep helpt? Moet ik versies gaan bijhouden? En hoe voorkom ik dat twee tegengestelde meningen een oorlog van veranderingen beginnen. De inhoud is natuurlijk wel iets objectiever dan sommige dingen op wikipedia, maar toch.

Bedenk ook dat ik niet in staat zal zijn om zelf alles te modereren. Er zijn ontelbaar veel tutorials online en waarschijnlijk nog veel meer in talen die ik totaal niet begrijp. Ik kan misschien met moderators werken, maar dan moet ik die ook weer vinden. En zelfs dan blijft de vraag staan wie ik toelaat om veranderingen te suggereren?

Dus, wat is jullie kijk hierop? Hou zouden jullie het graag georganiseerd zien. Zowel idealistische als realistische oplossingen zijn welkom.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2014, 16:55:09 pm »
Nick,
Hi, ik zou je aanraden om de PmWiki.org te bekijken.
Dat is een wiki, die geen gebruik maakt van een database maar alleen gewone tekst-files.
Voordeel: men kan aan elke bladzijde verschillende rechten toekennen, men kan gebruikers groepen met EEN inlognaam en wachtwoord aanmaken ...
Uploaden kan van ... kan ook ingesteld worden ...
Men kan aan verschillende, die willen op instelbare tijdstippen, een email over gewijzigde paginas van het systeem laten sturen ...
Het lijkt op een wikipedia maar is toch in veel opzichten 'anders', alle websites, die ik in de laatste jaren heb gemaakt zijn PmWiki's ;-) ...

Daar zijn een aantal mensen, die ook bij speciale wensen helpen ...

Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2014, 19:02:13 pm »
Een bibliotheek van tutorials zou heel handig zijn en dan hoef ik alleen maar jou website in mijn favorieten te hebben staan ;)
Mijn favorieten staat namelijk helemaal vol met tutorials en daardoor start internet explorer niet zo snel meer op ;)
Het is jammer dat ik kan je niet helpen met een Wikipedia systeem maar heel veel succes met je website.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2014, 20:27:39 pm »
Alvast bedankt voor de antwoorden, maar laat met het even verduidelijken:

ik hoef niet echt hulp met het systeem. Het coderen en zo lukt prima. Ik zit eerder met de vraag: wat wil ik dat het doet.

Je zou me dus kunnen helpen door eenvoudig uit te leggen wat je zelf zou verwachten van zo'n bibliotheek.

  • Stel dat je een fout tegen komt? Zou je die zelf willen rechtzetten?
  • Stel dat je zelf een tutorial toevoegt (dus niet per sé eentje die je zelf gemaakt hebt) Zou je dan verantwoordelijkheid dragen over de inhoud en die up to date houden? Of verwacht je dat de webmaster dat doet? Of een team van moderators?
  • Wat vind je dat zo'n website moet doen om misbruik tegen te gaan? Stel dat iemand verkeerde informatie begint in te voeren? Verwacht je dat er iemand continu alles checkt om dat na te gaan, of kan je accepteren dat de community zelf dit moet onderhouden? (en dus je steentje bijdragen?) Wat moet er gebeuren er als iemand tutorials toe-eigent die niet van hem zijn?

Leg me uit wat jij zou willen van zo'n bibliotheek. Het coderen doe ik wel.(traag maar zeker)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2014, 20:51:48 pm »
Dat is best lastig omdat er zoveel mogelijkheden zijn maar ik zal mijn best doen.

- Het plaatsen en claimen van tutorials lijkt mij vrij duidelijk dus dat behoeft geen toelichting denk ik.

- Het rechtzetten van fouten door iedereen lijkt mij niet handig in verband met wildgroei. En misschien vindt iemand wel iets fout terwijl het dat niet is, er zijn tenslotte meerdere   manieren om hetzelfde doel te bereiken. Misschien is de mogelijkheid om een fout of misbruik te rapporteren een betere optie?
Daarnaast kun je ook de mogelijkheid bieden voor gebruikers om een reactie of een review onder de tutorial te plaatsen.

- Om de kwaliteit van tutorials in kaart te brengen zou je misschien ratingsystem kunnen gebruiken, eventueel gekoppeld aan de persoon die ze plaatst.

- De tutorials met de hoogste rating automatisch bovenaan plaatsen bij zoekopdrachten.

- Als het bovenstaande lukt dan denk ik dat deze mensen ook zelf wel alles up to date zullen houden al zijn moderators ook geen overbodige luxe om een bepaalde kwaliteit te waarborgen.


Zomaar een paar ideetjes Als er mij nog meer te binnen schiet zal ik het posten.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2014, 21:31:38 pm »
Hey Nick,

Cool dat je dit doet, had zelf dit idee al eens gehad, maar dit past perfect bij jou site.

Ik zal morgen even uitgebreid reageren. Ik vind het namelijk een interessant onderwerp, en had ook wel mijn ideeën er over.
Nu had ik nog 1 opmerking: Heb je ook iets bedacht tegen dubbel posten? Ik kan een youtube filmpje linken, maar JvL kan dezelfde natuurlijk linken maar dan in een andere node (is volgens mij de officiele term voor de term fiche die jij gebruikt).

Morgen de rest!
MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2014, 22:46:40 pm »
Wat ik verwachten van zo'n bibliotheek

Vraag 1: Stel dat je een fout tegen komt? Zou je die zelf willen rechtzetten?   
              Nee maar wel de mogelijkheid om het te melden.

Vraag 2: Stel dat je zelf een tutorial toevoegt (dus niet per sé eentje die je zelf gemaakt hebt) Zou je dan verantwoordelijkheid
              dragen over de inhoud en die up to date houden? Of verwacht je dat de webmaster dat doet? Of een team van
              moderators?
              Als je zelf tutorials kunt toevoegen krijg je volgens mij veel tutorials met dezelfde inhoud dus een tutorial alleen
              toelaten als deze op inhoud is getoetst.

 
Vraag 3: Wat vind je dat zo'n website moet doen om misbruik tegen te gaan? Stel dat iemand verkeerde informatie begint in
              te voeren? Verwacht je dat er iemand continu alles checkt om dat na te gaan, of kan je accepteren dat de community
              zelf dit moet onderhouden? (en dus je steentje bijdragen?) Wat moet er gebeuren er als iemand tutorials toe-eigent
              die niet van hem zijn?
              Verkeerde informatie kan een community zelf wel oplossen maar volgens mij moet er wel een webmaster of
              een moderator zijn om bij grove taal en scheldpartijen dit weer in goede banen lijden en het weer gezellig te
              maken. :) 
              Als het echt duidelijk is dat iemand met een tutorial van een ander zit te pronken dan zou deze persoon geblokeerd
              moeten worden.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2014, 09:09:52 am »
Hallo allemaal,

ik heb een vraagje en ik zou graag jullie mening horen.

Zoals jullie misschien weten ben ik bezig met het volgende onderdeel van de Blender Education website te coderen. Dit gaat een grote bibliotheek van tutorials en dergelijke zijn. Het gaat een open, peer-reviewd, zoekbare lijst van infofiches worden met links naar de echte websites waar de tutorials op te vinden zijn.

De bedoeling is dat de infofiche een hele hoop informatie gaat bevatten waarop je kan zoeken. o.a. de auteur zodat je die kan volgen en meer tutorials van dezelfde auteur kan vinden. Verder gaat de lijst peer-reviewed zijn, wat wil zeggen dat elke geregistreerde gebruiker een score aan de tutorial kan geven en er een korte review over kan schrijven (vooral nuttig voor betaalde items).

Maar ik wil de bibliotheek ook open houden. Dat wil zeggen dat enerzijds iedereen er toegang toe heeft. Maar ook anderzijds dat iedereen items kan toevoegen, ook als die niet van hemzelf zijn (kwestie van niet alle verantwoordelijkheid bij de auteurs te leggen). De auteur kan dan later de tutorial claimen en aan zijn profiel linken.

Ik zit dan echter met de vraag hoe ik best het bewerken van zo'n infofiche organiseer. Ideaal zou zijn om een systeem zoals wikipedia op te zetten, maar ten eerste vind ik dat een beetje overkill en ten tweede ben ik alles zelf aan het programmeren en dat zou wel heeel veel werk zijn.
Een andere optie die ik bedacht was  enkel de gebruiker die het item heeft toegevoegd en de auteur die het geclaimd heeft te laten veranderen (en ikzelf natuurlijk). Maar dat is dan weer wat  te beperkt. Niet?
Maar om het nu helemaal open te trekken en iedereen dingen te laten veranderen is ook niet ideaal. Wat als er 1 slecht gezinde gebruiker een infofiche om zeep helpt? Moet ik versies gaan bijhouden? En hoe voorkom ik dat twee tegengestelde meningen een oorlog van veranderingen beginnen. De inhoud is natuurlijk wel iets objectiever dan sommige dingen op wikipedia, maar toch.

Bedenk ook dat ik niet in staat zal zijn om zelf alles te modereren. Er zijn ontelbaar veel tutorials online en waarschijnlijk nog veel meer in talen die ik totaal niet begrijp. Ik kan misschien met moderators werken, maar dan moet ik die ook weer vinden. En zelfs dan blijft de vraag staan wie ik toelaat om veranderingen te suggereren?

Dus, wat is jullie kijk hierop? Hou zouden jullie het graag georganiseerd zien. Zowel idealistische als realistische oplossingen zijn welkom.

Zo, zit in de trein, dus kan even op mn toetsenbord rammelen.

Eerste wat ik me afvroeg: embed je de youtube/vimeo/etc ook op de site? of alleen de link naar het fimpje/tutorial. Ik zou video tut's direct op je site willen zien. Dus als ik zoek op "photorealistic" dan wil ik een lijst zien met embedded youtube fimpjes zodat ik in 1 klap kan zien hoe of wat. Ik ben visueel ingesteld en knap altijd af op een lijst met linkjes. (ook al kan dat wel nuttig zijn).

Ik zou wel registratie afdwingen voor het posten/linken en bewerken van referenties naar filmpjes. Anders heb je in no-time een shitload aan spam op je site staan.

Wat betreft bewerken: hoeveel valt er eigenlijk te bewerken? Titel, referentie, tags, taal, auteur, uploader, datum van upload, (datum van filmpje? lijkt me erg belangrijk als je op zoek bent naar iets actueels). Van al deze velden zou in principe maar 2 velden bewerkbaar moeten zijn. tags en datum van filmpje. Datum valt geen ruzie over te krijgen, dat staat op youtube. wat betreft tags kun je inderdaad verschillende dingen doen. een idee kan zijn om te werken met weighted tags. Laat iedereen tags kunnen toevoegen, ook tags die al bestaan. Hoe vaker een tag toegewezen wordt aan een referentie, hoe meer gewicht die tag krijgt ten opzichte van de andere meegegeven tags. Hiermee kun je rekening houden binnen zoekresultaten. stel ik zoek op "plane", dan krijg ik een overzicht met tut's met bovenaan de referentie waarvan de tag plane heel zwaar is tov de andere tags van die referentie, daaronder degene die iets minder gewicht heeft tov van de andere tags van die referentie, en zo verder. Mooie is dat werkt voor zowel nieuwe als oudere tut's. en als 1 keer iemand een foutieve tag meegeeft, dan zal die automatisch een heel laag gewicht krijgen, waardoor hij niet hoog in de zoekresultaten komt.

Je krijgt dan verschil in sortering. Ik zou dan willen kunnen sorteren op relevantie, maar ook op score willen kunnen sorteren. En als ik op relevantie zoek, de scores natuurlijk ook te zien krijgen.

Verder zou ik de overige velden niet editable maken en zou ik een optie bij elke node beschikbaar maken om te melden dat er iets niet klopt. Ik zou het net als claimen wat ingewikkeld maken, zodat niet iemand met een rotbui een keer overal op gaat zitten klikken en jou een hoop werkt bezorgt.

Oh en zorg dat je iemand vind die in zijn spare-time moderator wil spelen op je site. scheelt jou een bak werk, en vinden anderen erg leuk om te doen. Oh, lees nu dat je dat aan het eind van het verhaal al had staan. Ik denk dat mods die engels kunnen voldoende zijn. de andere taal heb je alleen nodig als je wilt weten wat er in de tut staat, en dat wordt bepaald door de tags die door gebruikers gegeven worden. En mods zou ik niet direct aan het begin aantrekken. vaak loop je wel tegen gebruikers aan waarvan je naar verloop van tijd weet dat ze mod zouden willen zijn, en je echt geen loer zullen draaien. Je kunt mods dan wat extra velden laten editen. Je zou ook een overzicht kunnen maken met de laatste 20 comments die alleen beschikbaar is voor jou en de mods. Dan is censuur uitoefenen vrij makkelijk. Tenzij je meerdere talen toestaat op het forum. :-)

Ik denk dat je je ten aanzien van inhoud op dit gedeelte jezelf moet beschouwen als provider van een platform. De inhoudt en de correctheid hiervan is afhankelijk van de gebruikers zelf. Meestal gaat dat gewoon goed. Blender gebruikers zijn niet zulke hele moeilijke mensen is mijn ervaring, meestal heel begripvol en behulpzaam.

wauw, ik heb ook echt zitten rammelen. sorry. Maar hopelijk heb je er wat aan.
ben er bijna, dus smeer em nu.

Succes!
MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2014, 07:48:46 am »
Mijn idee over tutorials (addons?) ...

De maker van een iets zal (ergens) moeten aangeven welke copyright er op zit.
DAT altijd "gehoozamen" ;-)

Wat doen met iets ZONDER copyright? De auteur er om vragen het alsnog te doen.
Zo niet mogelijk, dan of niet opnemen of iemand anders moet auteur worden maar dan WEL met een copyright van zijn gading (liefst met vermelding van de 'basis').

Fouten: in elk geval met voorbeelden WAT fout is laten melden ...
Afhankelijk van de copyright mag men een verbeterde NIEUWE versie toevoegen, niet in een oude knoien ... Helpers laten bepalen of de NiEUWE versie alles kan wat de 'foutieve' kan en de fout echt weg is ... dan pas accepteren.
Doei
       Peter

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #9 Gepost op: 03 november 2014, 14:25:44 pm »
Hoi Nick,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de voortgang is?

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2014, 16:09:50 pm »
Dag Mark,

bedankt voor de interesse, maar voortgang is zeer traag. Ik heb het zo druk dat ik amper tijd vind om te werken aan de website.

Het formulier om nieuwe items toe te voegen is al in orde. Mijn aandacht gaat nu naar de pagina voor het aanpassen van items. Allemaal nog zonder javascript, want je weet dat een website in eerste instantie ook zonder scripts toch bruikbaar moet zijn.

Eigenlijk ben ik dus nog niet zover, wat vooral komt door de enorme hoeveelheid checks op de invoer pagina. allemaal met het oog op gebruiksvriendelijkheid natuurlijk.

Ik ben ook nog aan het nadenken over de vormgeving van de overzichtspagina. Hoe kan ik de lijst van (gevonden) tutorials mooi weergeven?

Pff, nog veel werk voor de boeg en zo weinig tijd om het te doen.

Groetjes Nick

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2014, 19:59:07 pm »

Ik ben ook nog aan het nadenken over de vormgeving van de overzichtspagina. Hoe kan ik de lijst van (gevonden) tutorials mooi weergeven?

Youtube style?  8)
Het ligt er aan hoeveel informatie je op de overzichtspagina wilt weergeven denk ik. De meest voorkomende manieren zijn volgens mij wel de gewone lijst (kun je redelijk veel info in kwijt) of de thumbnail style (vrij weinig info). Youtube gebruikt beide stylen.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2014, 23:57:22 pm »
Bedankt voor de tip,

ik ben inderdaad bij youtube  gaan kijken en ik heb er wel iets moois uit kunnen puren. Thumbs zijn mooi, maar veel informatie maakt de website dan weer praktischer. Ik heb nu iets tussenin. Zodra ik alles (ooit) in elkaar gepuzzeld heb zal ik wel eens een werkende versie in een afgesloten omgeving online gooien en dan mogen jullie er als eerste naar kijken en je mening spuien.

Tot dan ga ik alvast nog eens naar meningen polsen:

Mijn huidige plan, gebaseerd op MAD zijn tips, is om elke (geregistreerde) bezoeker toe te staan om relevante tags aan te duiden. Op die manier krijgt elke tag van een tutorial een soort score (met name, hoeveel bezoekers vonden deze tag relevant). Binnen een tutorial is dit logisch en krijg je dan een orde voor de relevantie van de tags voor de tutorial.

Maar ik kan dit nu ook gebruiken om in zoekopdrachten de meest relevante tutorials bovenaan te zetten. Er zijn echter twee manieren waarop ik deze relevantie kan gebruiken: absolute of relatief. Beiden hebben voor en nadelen, vandaar dus dat ik even pols naar de meningen.

Naar mijn mening heeft absoluut het voordeel dat als veel mensen de tutorial bekijken en erop stemmen, die ook heel hoog komt te staan. Dat is op zich logisch. Nadeel zal echter zijn dat oudere tutorials, die al langer meedraaien en dus al meer stemmen vergaard hebben dan lang bovenaan blijven staan. Nieuwe tutorials gaan het heel moeilijk krijgen om zich omhoog te murwen. Gezien de snelle evolutie van Blender is dit misschien niet ideaal.

Gebruik ik relatieve sortering, waarbij de relevantie wordt bepaald door: aantal stemmen op de tag/totaal aantal stemmen voor die tutorial. Dan krijg je juist een heel ander verhaal. Een gloednieuwe tutorial heeft dan automatisch relevantie 1 en komt bovenaan te staan. Maar het systeem is dan ook heel gevoelig. Een tweede stem kan de relevantie immers ineens naar 0.5 doen zakken. Als veel mensen stemmen op tags, dan convergeert het geheel snel en krijg je wel een eerlijke situatie waarin jonge en oude tutorials inderdaad een eerlijke vergelijking krijgen.

Dus, wat denken jullie?

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2014, 10:01:18 am »
Relatieve sortering lijkt mij beter.
Ik zie graag nieuwe Tutorials 8)

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2014, 10:47:17 am »
Ja, ben ook voor relatieve. Vooral gezien de snelheid waarmee Blender zich ontwikkeld.