Topic: Extrude doet Raaaar.  (gelezen 4399 keer)


Offline theScavenger

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 januari 2015, 11:01:58 am »
Hallo, (voorstellen ga ik zsm een keer doen, aangezien ik hier nieuw ben)

Ik hoop dat iemand van jullie kan helpen met een probleem dat ik nu heb met de Extrude functie. Ik ga het proberen zo duidelijk/makkelijk mogelijk uit te leggen en hoop dat de oplossing snel voor handen is!

Normaliter selecteer ik een edge en waarna ik op "E" druk komt er een nieuwe edge (of plane oid) die ik zo groot kan maken als ik zelf wil. Logisch, niets moeilijk aan. Alleen wat mij nu ineens gebeurd als ik op "E" druk is het volgende. De geselecteerde edge maakt nog steeds een extrution maar maakt ook een nieuwe "inset" edge aan. Dus er komt een extra edge aan de binnenkant van mijn face.

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel en weet hoe ik dit ga oplossen.


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2015, 11:55:29 am »
Het probleem komt mij niet bekend voor maar is het geen combinatie van dubbele vertices/edges en proportinal editing?

Offline theScavenger

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2015, 12:06:58 pm »
Ik heb dit probleem ook nog nooit gehad. Het zijn iig geen dubbele edges/vertices. Proportinal editing heb ik uit staan.

Ik heb ook nog het volgende ontdekt. Als ik op "E" druk wordt mijn bestaande Edge de edge die ik kan verslepen. De nieuwe edge die er dus bij komt wordt mijn "draaipunt" (kan zo snel geen ander woord bedenken) Maw, deze edge beweegt dus ook mee als ik de buitenste rand beweeg. Dit was normaal ook niet zo.

Beetje moeilijk uitleggen dit...


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2015, 12:11:52 pm »
Heb je aan de linkerzijde in de toolshelf x-mirror aanstaan?

Offline theScavenger

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2015, 12:43:08 pm »
X-Mirror staat uit.

Even een screenshotje gemaakt. Hopelijk wordt het probleem dat iets duidelijker.

De Rode pijl is de bestaande edge die dus verschuift. De blauwe pijl is de Nieuwe edge die dus op de plaats van de oude edge zit.





Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2015, 13:00:29 pm »
Vreemd. Dan kan ik hier zo uit mijn hoofd nog 2 dingen voor verzinnen (ik heb hier geen Blender bij de hand) en dat is dat het een modifier probleem zou kunnen zijn en dat kun je ontdekken door ze uit te zetten en het dan nog eens te proberen.
Of je hebt toch ergens een instelling zitten die tegenwerkt en dan zou je kunnen proberen om het object met append binnen te halen in een nieuw bestand en dan daar te testen.

Als dat het niet is dan zijn mijn ideeen voor nu even op en dan weet iemand anders hopelijk de oplossing.

Offline theScavenger

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2015, 13:10:53 pm »
Het probleem komt kennelijk door mijn Subdivision Surface. Als ik de aanzet gaat het kennelijk mis. Wel vreemd, aangezien ik het hele project hier geen last van heb gehad.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2015, 15:24:29 pm »
Welkom,
Gelukkig is het opgelost.

Extrude gebruiken voor dit soort werk is heel goed maar ken je de F2 addon van blender
Zo niet dan moet je dit even bekijken ;)

http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Modeling/F2

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2015, 17:23:20 pm »
Welkom,
Gelukkig is het opgelost.

Extrude gebruiken voor dit soort werk is heel goed maar ken je de F2 addon van blender
Zo niet dan moet je dit even bekijken ;)

http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.6/Py/Scripts/Modeling/F2

In blender 2.73a wil de addon (nog) niet ;-(
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2015, 20:52:38 pm »
Ik heb blender 2.73a met de F2 addon en bij mij werkt hij gewoon goed.