Topic: Probleem met Mirror Modifier  (gelezen 3692 keer)


Offline tomatito

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 september 2014, 08:58:46 am »
Ik ben bezig met deze tutorial:

http://cgi.tutsplus.com/tutorials/model-texture-and-render-a-photorealistic-kitchen-in-blender-and-yafaray--cg-473

Ik loop echter vast bij stap: 10 - 15

Als ik de Mirror modifier toepas dam krijg ik deze uitkomst:


Zonder onderstaande stap (stap 12: extrude) van de tutorial lukt het wel:


Iemand een idee wat ik fout doe/hoe dit te verhelpen? Bedankt alvast  :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2014, 10:14:48 am »
Je moet na het extruderen eerst de vertices selecteren en dan in x- en y-richting uit elkaar bewegen bewegen tot er een ruimte tussen zit.
Daarna zet je pas clipping aan in de mirror modifier. Daarna schuif je de vertices weer naar elkaar toe totdat ze elkaar raken op de x- en y-as.
Dan terug naar objectmode en apply de modifier.

Als ik naar je afbeelding kijk heb je de vertices te ver terug geschoven naar de assen of je hebt de buitenste vertices te ver geextrudeerd.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2014, 23:50:56 pm »
Het is al een oude tutorial en blender kan die wasbak veel simpeler maken.
Met een cube in het boven aanzicht selecteer de edges van de vier zijkanten die naar achteren lopen en ga in top view.
Druk in editmode Ctrl B voor bevel en maak hiermee de hoeken rond.
Druk daarna  E extrude + S scale en maak hiermee de boven rand.
Haal nu de middelste face weg en je hebt je wasbak. ;)

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2014, 07:59:26 am »
Wil, natuurlijk kan men een sink op tal van manieren maken maar ik denk het gaat meer over de werkwijze.

Tomatino:
Wat er in de tutorial (helaas heb ik die nooit eerder gezien, is vrij leuk!) niet helemaal is uit gelegd is denk ik dit:

Je moet de kwart circel met de laaste vertices naar in x en de andere in y richting extruderen, zie plaatje 12, en dan het geheel gewoon naar boven rechts schuiven dan zie je de anderen 3 keurig gespiegeld aan x en y as mee schuiven, maar net gepiegelD!! dus je hebt toch de Top Persp aan (de 7 op het num-pad) staan?!

Een uitdaging: GEEN yarafay gebruiken maar alle belichting etc gewoon in Blender doen 't is toch een heel erg leuke keuken aan het einde!

Ik denk dat ik eind volgende week maar de keuken zoals omschreven in 2.72 ga bouwen ;--)

Ik kon het toch maar niet laten om te beginnen:


Min of meer de stappen van de tutorial gevolg ... bij de sink ging het iets anders omdat de F een NGON toevoegd
OH, daar heb ik misschien make QUADS vergeten ...
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 08:50:00 am door PKHG »
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 22:24:46 pm »
De tutorial is al van 2009 en er is nu al veel veranderd en dan lijkt de werkwijze is een beetje omslachtig. ;)
Met bijvoorbeeld Bevel, extruud, scale of inset maak je nu snel een sink en waarom zou je deze hulp middelen dan niet gebruiken.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2014, 18:42:15 pm »
Natuurlijk, gaat men niuewe hulpmiddelen gebruiken ... maar ouderwetse werkwijzen leren gebruiken is toch niet fout? Het gaat niet om het resultaat maar om het hoe je wat waarvoor kunt gebruiken, of niet?
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 18 september 2014, 23:47:50 pm »
Ja daar heb je ook wel weer gelijk in.
De oude manier kan ook heel goed en handig zijn.
Voorbeeld, ik flip nu nog steeds een object door S  X,Y, of Z -1 en dat gaat goed. ;)