Topic: Vuurwerk  (gelezen 6487 keer)


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Gepost op: 02 oktober 2013, 22:15:30 pm »
Met hulp van Blender guru mijn eerste kleine vuurwerk.
Maar ik heb gelijk een vraag aan jullie kan je het vuurwerk kopiëren met het particle systeem om dit op verschillende manieren te bewerken.
Zodat ik daarna een hele lucht kan vullen met verschillende kleuren vuurwerk?
Ik ben al aan het proberen geweest maar het lukt me niet.  :(  
http://www.youtube.com/watch?v=9zn7vCC1Ttk&feature=youtu.be
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2013, 23:15:11 pm »
Ziet er leuk uit ijp. Lekker knallen!  :D

Volgens mij is dit wat je zoekt:

- kopieer je emitter, het particle system wordt nu ook meegenomen.

- ga nu naar particle systems panel en klik op het plusje naast particle settings.




- Je particle system van de nieuwe emitter heeft dezelfde instellingen als de eerste maar deze kun je nu aanpassen zonder dat de eerste mee verandert.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2013, 14:43:27 pm »
Bedank JvL dit heb ik nu uitgeprobeerd en het werkt maar aan het vuurwerk zit ook nog Physics Smoke en ik heb dus om elk vuurwerk een cube zitten.
Maar het probleem is nu als ik de animatie render zie ik de randen van die cube´s  :(
Dus dat moet ik nog even uitzoeken of jij moet hier al een oplossing voor weten ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2013, 17:10:54 pm »


klik op het fototoestelletje rechts zoals hier bij de sphere
met dit kan je bepalen welk object wel of niet gerenderd word
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2013, 18:54:27 pm »
Citaat van: "ijp"
Bedank JvL dit heb ik nu uitgeprobeerd en het werkt maar aan het vuurwerk zit ook nog Physics Smoke en ik heb dus om elk vuurwerk een cube zitten.
Maar het probleem is nu als ik de animatie render zie ik de randen van die cube´s  :(
Dus dat moet ik nog even uitzoeken of jij moet hier al een oplossing voor weten ;)


Mooi! Dan is alvast een deel van je probleem opgelost.  ;)

De vraag is nu alleen waarom je die cubes ziet. Aangezien jij het over de randen hebt ga ik er vanuit dat de cubes verder transparant zijn (heb je screens?).
Als je de cubes als wire ziet (die geel/groene randen) dan zou de oplossing van RDL kunnen werken maar normaal gesproken krijg je die niet in een render te zien.

In het andere geval zou het kunnen zijn dat de cubes te klein zijn waardoor de rook zich langs de randen gaat ophopen. Dit kun je op twee manieren oplossen:


- Zet Border Colission op open waardoor de rook langs de oplost wanneer deze het domain raakt.

- Zet je domain op Adaptive domain waardoor de grootte van je domain "meegroeit" met het volume van de rook.

Je hoeft ze dus niet allebei te kiezen maar dat was makkelijker dan twee plaatjes.  ;)

« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2013, 09:54:26 am »
RDL
Bedankt voor de snelle reactie, gelijk geprobeerd maar dat is het niet.

JvL
Natuurlijk ook bedankt maar dat is het ook niet als ik Adaptive domain aanpas dan ziet het er helemaal niet meer uit.
En Border Collisions staat in Blender al aan.
Bekijk het maar eens goed het zijn twee cube´s in elkaar en in het midden is het net of je een een cube ziet?
http://www.youtube.com/watch?v=g6W6KFvu2h8&feature=youtu.be

JvL jou uitleg is weer zeer heel handig dus heb er een maar Word document van gemaakt en dat is is weer handig voor de volgende keer als ik iets met rook maak ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2013, 10:08:05 am »
Jammer dat dat het niet is maar in je filmpje zie ik ook iets heel anders dan ik had verwacht. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen.

Lopen je domains misschien door elkaar heen? Want ik dacht mij te herinneren dat Blender daar ook niet altijd goed mee overweg kan.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2013, 10:27:03 am »
Ijp, het probleem zit hem in wat ik net hierboven zij. Het is een bekend probleem dat vaker voorkomt (stukje tekst weer gevonden).

Er zijn weer twee oplossingen:

- Je emitters in 1 (adaptive) domain plaatsen (Houd wel de maximale grootte van je domain in de gaten ivm rekencapaciteit)

- Je kunt ook elk domain op een ander renderlayer plaatsen en deze met de compositor weer samenvoegen.


Succes!  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2013, 12:03:16 pm »
Inderdaad de domains van de Smoke lopen door elkaar.
Op een ander renderlayer plaatsen heb ik al geprobeerd maar ik heb het nog niet met de compositor geprobeerd om ze samenvoegen.
Adaptive domain moet ik dan ook nog even opzoeken en dan gaat het zeker goedkomen ;)

Bedankt JvL
Waar kan ik op je stemmen voor een rang onder je forum naam! je verdient ook een lintje. :idea:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2013, 10:41:12 am »
Citaat van: "ijp"
Bedankt JvL
Waar kan ik op je stemmen voor een rang onder je forum naam! je verdient ook een lintje. :idea:

Hm, een voting systeem voor helpende antwoorden is geen gek idee voor het nieuwe forum. En hoe meer votes, hoe hoger je rang dan.
Ik zet em erbij.

MAD
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl