Topic: NOOB vraag ivm positioneren object op object  (gelezen 125 keer)


Offline blenderdummy

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 november 2017, 14:05:20 pm »
Graag had ik geweten hoe je gemakkelijk een object op een ander object kunt plaatsten met exacte positie

Bv op een kubus een kleinere kubus plaatsen exact 15mm van de boven rand en 10mm van de linker rand....

Het is vooral hoe je dit exact moet doen, ik weet dat je de positie kunt ingeven vanaf het middelpunt van je grid..

Maar dat werkt niet zo handig

Misschien is er een eenvoudige manier (moet haast)


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 539
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2017, 15:14:19 pm »
Een van de vertices selecteren, de 3D-cursor daarnaartoe verplaatsen, en daarna het tweede object ten opzichte van de 3D-cursor positioneren?

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2017, 10:28:49 am »


Zoals in deze korte tutorial.
Als je het opject hebt geplaatst snab je opject naar een zijkant en type daar vandaan g y 0.15 enter
 De g staat voor grab  de y  is voor de as waarin je beweegt dat kan dus ook zijn x en z
type je een - voor de 0.15 dan gaat hij de andere kant op.

Misschien kun je er wat mee.
Succes.

Offline blenderdummy

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2017, 11:42:54 am »
Hi,

Bedankt voor info, maar hoe snap je object naar zijkant?
Ik slaag er niet echt in om dit te doen... :-(

Excuses voor mijn domme vragen misschien '

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 539
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2017, 11:50:01 am »
Alles wat je nodig hebt zit in die video - gewoon even wat uitproberen dan ontdek je vanzelf wat werkt voor jou!

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2017, 11:54:50 am »
Nee hoor er zijn geen domme vragen ;)
In de tutorial  wordt bij de magneet Face mode aangezet  maar kies daar nu Edge om naar de zijkant snapen.

Offline blenderdummy

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2017, 13:02:58 pm »
Wow, heb het gevonden :-)

Thnx.. beetje omslachtig soms om te weten wat je moet doen.

Dus ik snap naar de zijkanten, kies dan zo'n dimension pijil (x-as, y-as) en geef daar aan de linker kant bij transform telkens (in mijn geval dan) -15mm in , dan staat de kubus 15mm van boven en rechter rand :-)

En ook dat snappen vind ik raar (ofwel doe ik iets verkeerd) want het snapt niet echt, het is niet dat het automatisch naar de rand wordt geklikt , maar er verschijnt precies wel een indicatie wanneer je de rand hebt bereikt (zoiets )
Dus had eerder verwacht dat je daartussen in geen beweging kon maken, dat het verspringt van de ene rand naar de andere

Soit, denk dat ik nu de juiste positie heb .. op naar volgende 'uitdaging' :-)

Dank u voor de reacties

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2017, 19:07:24 pm »
Als het opject naar de kant is gesnapt dan typ je gewoon met je toetsenbord.
Je typt dan eerst G dan de X- Y of Z as daarna sluiten met enter.