Topic: Noob-vraag: meerdere objecten met hetzelfde material maar verschillende alpha  (gelezen 239 keer)


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2017, 14:22:00 pm »
Ondertussen nog even verder gegoogled, en eigenlijk komt mijn vraag op het volgende neer:

Hoe kan ik meerdere materials voor één face gebruiken, waarbij ik bij het bovenste material met een alpha werk om het onderste material te laten zien?

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2017, 14:23:27 pm »
2 materialen klopt de texture en de achtergrond gemengd in 1 materiaal want je moet de mix node gebruiken op 1 materiaal.
Je hebt nu de beker onderverdeeld in 2 vlakken met elk een ander materiaal.
Zet de kleur gelijk. Kan met het pipet of met kleuren code hsv.
Maar dit is lastiger en onoverzichtelijk ,beter is 1 materiaal te gebruiken.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2017, 14:27:24 pm »
Ondertussen nog even verder gegoogled, en eigenlijk komt mijn vraag op het volgende neer:

Hoe kan ik meerdere materials voor één face gebruiken, waarbij ik bij het bovenste material met een alpha werk om het onderste material te laten zien?
Dat kan niet 1 vlak kan 1 kleur bevatten.
Of je maakt een UV layout met texturepaint van diverse UV mappen zodat je deze in de foto met de kleuren mengt als aanzicht..
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 14:30:41 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2017, 14:29:16 pm »
Mijn eerste antwoord is dus wat je wilt.
Kijk uit voor deze valkuil waar je in zit, je maakt het te complex.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 14:31:57 pm door Ruud »

Offline ijp

  • *
  • *
  • Berichten: 3,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2017, 14:36:28 pm »
Ik denk dat je toch even snel door deze heen moet kijken ik kan het je anders niet uitleggen.
Zo moet het lukken.


Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2017, 14:38:55 pm »
Je hebt nu de beker onderverdeeld in 2 vlakken met elk een ander materiaal.
Zet de kleur gelijk. Kan met het pipet of met kleuren code hsv.
Maar dit is lastiger en onoverzichtelijk ,beter is 1 materiaal te gebruiken.
;D ;D ;D
Ik vond het juist overzichtelijk om meerdere materials te hebben, met steeds kleine brokjes 'nodes' per material in plaats van grote aantallen nodes en lijnen, gepropt in één material.
Maar ik begrijp nu dat dit tegen de werkwijze van Blender ingaat  ;)

Toch bedankt!

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2017, 14:42:39 pm »
Het is just overzichtelijk, als je bijvoorbeeld 100 objecten hebt dan zijn er  met de eerste methode 100 materialen te zien ,bij jouw wens dubbel driedubbel?
Dan raak je het overzicht kwijt, 10 boeken drukken voor elk hoofdstuk of 1 boek met 10 hoofdstukken, de hiërarchie van een pc is toch ook zo opgebouwd.
Een diffuse node en een output zijn de standaard nodes en nu voeg je een texture node er bij plus een mix ,niet echt complex.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2017, 14:46:10 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,278
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2017, 14:47:10 pm »
en wat je zegt kan ook maar ik ga geen boekwerk schrijven :P

Offline Rezzy777

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2017, 15:42:07 pm »
 ;D ;D ;D
Het is inderdaad net wat je gewend bent: veel materials met weinig nodes, of weinig materials met veel nodes. Ik moet nog even aan Blender wennen.

Nogmaals bedankt voor je (jullie) hulp en geduld!