Topic: CPU en gpu samen  (gelezen 8049 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 26 februari 2016, 09:49:53 am »
Zou het mogelijk zijn om je eigen systeem als renderfarm te gebruiken en dan bedoel ik de CPU en de gpu samen laten renderen.... of roep ik nou iets heel geks...

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2016, 13:49:47 pm »
Natuurlijk! Blender twee keer openen, de ene op CPU frame 1 t/m 10 laten renderen, en tegelijkertijd de andere op GPU frame 11 t/m 250!  :)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2016, 15:03:20 pm »
Soms is het zo simpel...thnx zaph...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2016, 16:03:02 pm »
Heb net trouwens een ticket gekocht voor een Tweakers meet up in Nijmegen over mobieltjes andere wearables in the future...Neus jij ook nog wel eens rond op Tweakers Zaph?

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2016, 17:00:26 pm »
Er is een betere (vergelijkbare) manier. Ik weet niet meer helemaal zeker of het zo werkt, dus je zult het moeten testen. Je begint hetzelfde met het twee keer openen van je scene, maar vervolgens moet je bij de render -> output tab (waar je ook de map waar het resultaat terecht komt selecteert) Overwrite uit- en Placeholders aanzetten. Vervolgens hoef je niks te veranderen aan welke frames worden gerenderd en kun je bij beide scenes op render animation klikken. Het idee is dat beide versies een lege afbeelding in de uiteindelijke map plaatsen zodra ze beginnen met een frame, en die vervolgens vervangen als het frame gerenderd is. De andere versie zal denken dat dat frame al gerenderd is doordat er al een (lege) afbeelding staat en zal verdergaan aan het volgende frame. Het enorme voordeel hieraan is dat je niet in hoeft te schatten hoelang je CPU en GPU er over doen, waardoor je niet hebt dat de een al lang klaar is terwijl de ander nog een hoop moet doen.

Nog wel een waarschuwing, GPU renderen werkt nog niet zo goed als CPU renderen, (wel sneller, maar er mist nog het een en ander) waardoor er kleine verschillen zijn tussen hetzelfde frame gerenderd door een CPU en een GPU. Het is daarom absoluut niet aan te raden CPU én GPU rendering te gebruiken in een animatie aangezien er dan constant gewisseld wordt tussen frames gerenderd door een CPU en een GPU.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 17:29:55 pm door Ezra »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2016, 17:01:33 pm »
Yep, zie de hint overaan deze pagina: https://www.blender.org/manual/render/output/output.html

Neus jij ook nog wel eens rond op Tweakers Zaph?

Ach...nauwelijks - een keer of 10 per dag, meer niet.  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 17:03:55 pm door Zaph »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2016, 20:33:57 pm »
En een mobotje met 2 xeon's....?

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2016, 21:39:49 pm »
Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2016, 21:55:17 pm »
en soms snap ik de tijds aanduiding van blender niet helemaal...misschien ligt het aan mij maar kijk naar het rood omkaderde en wat voor tijdsduur wilt blender mij laten zien?




uur:minuut:seconden....???  78 seconden zou dan toch als 00:01:18 weergegeven moeten worden...


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2016, 22:11:18 pm »
0,78 seconde...  ;)

Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite
"No frames rendered, skipped to not overwrite" - houdt in dat er wel frames overgeslagen zijn, maar niks gerendered. Ik denk dus dat je output map nog vol staat.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 22:16:20 pm door Zaph »

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2016, 22:43:35 pm »
0,78 seconde...  ;)

rijmt niet, heb niet zo`n supersysteem die 0.78 seconden over mijn animatie deed.snap je...probeerde te tellen en duurde echt anderhalve minuut...

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2016, 22:44:52 pm »
0,78 seconde...  ;)

Ben aan het testen maar bij de gpu krijg ik, als ik de placeholder i.p.v. overwrite aanvink de melding: no frames rendered skipped overwrite
"No frames rendered, skipped to not overwrite" - houdt in dat er wel frames overgeslagen zijn, maar niks gerendered. Ik denk dus dat je output map nog vol staat.

ga ik mee stoeien..thnx voor de input..

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2016, 23:09:00 pm »
Er is een betere (vergelijkbare) manier. Ik weet niet meer helemaal zeker of het zo werkt, dus je zult het moeten testen. Je begint hetzelfde met het twee keer openen van je scene, maar vervolgens moet je bij de render -> output tab (waar je ook de map waar het resultaat terecht komt selecteert) Overwrite uit- en Placeholders aanzetten. Vervolgens hoef je niks te veranderen aan welke frames worden gerenderd en kun je bij beide scenes op render animation klikken. Het idee is dat beide versies een lege afbeelding in de uiteindelijke map plaatsen zodra ze beginnen met een frame, en die vervolgens vervangen als het frame gerenderd is. De andere versie zal denken dat dat frame al gerenderd is doordat er al een (lege) afbeelding staat en zal verdergaan aan het volgende frame. Het enorme voordeel hieraan is dat je niet in hoeft te schatten hoelang je CPU en GPU er over doen, waardoor je niet hebt dat de een al lang klaar is terwijl de ander nog een hoop moet doen.

Nog wel een waarschuwing, GPU renderen werkt nog niet zo goed als CPU renderen, (wel sneller, maar er mist nog het een en ander) waardoor er kleine verschillen zijn tussen hetzelfde frame gerenderd door een CPU en een GPU. Het is daarom absoluut niet aan te raden CPU én GPU rendering te gebruiken in een animatie aangezien er dan constant gewisseld wordt tussen frames gerenderd door een CPU en een GPU.

ben ermee aan het stoeien...

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2016, 02:23:55 am »
rijmt niet, heb niet zo`n supersysteem die 0.78 seconden over mijn animatie deed.

Wat er in je screenshot te zien is heeft echt geen anderhalve minuut geduurd. De tijd die daar staat is van de laatst gerenderde renderlayer, misschien zit het daarin?

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2016, 15:19:38 pm »
Totaal nieuw wat hier staat en wat Ezra ook al aangeeft.
Probeer me er in te verdiepen. Echter nog hogere wiskunde voor mij..Wat ik er van begrijp nu.

Wel heb ik de verschillen inderdaad gemerkt, iets (bv animatie) gerenderd in CPU toont meer op het scherm als bij GPU (die inderdaad 'sneller' werkt , ook minder snel 'crasht' als GPU).