Topic: GPU of CPU, of MEMORY  (gelezen 7368 keer)


Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 januari 2016, 18:43:50 pm »
Beste allemaal,

als ik de in rood omcirkelde melding krijg ligt dat dan aan mijn cpu, gpu, geheugen op cpu, geheugen op gpu, onboard geheugen???
Moederbord: asrock Z77
Geheugen: 4 gig.ddr3
Videokaart: MSI Geforce GTX 680 met 4 Gb.

Misschien eis ik te veel van mijn systeem...maar wil wel alles eruit halen wat erin zit.





Voor de verduidelijking, probeer gewoon een cube met 1 miljoen hair particles te renderen.

geen material, geen kleur, geen lights behalve de standard point lamp.



Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2016, 18:46:55 pm »
Ben zelf ook aan het zoeken maar cuda error means....dikkere geforce kopen dus?

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2016, 19:33:44 pm »
Hoi Roz,

Krijg je deze melding terwijl je aan het renderen bent?
Zo ja, weigert hij dan te starten (of door te gaan) met renderen?

Wat staat er bij jou in het 'render' stukje onder bij 'device': staat daar CPU? Zo ja, kun je dan in het menu kiezen voor GPU Compute? En zo ja, hoe is dan de reactie?
Of sla ik nu de plank mis?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 19:38:28 pm door Maria »

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2016, 19:43:35 pm »
Dat betekent dat je videokaart niet genoeg geheugen heeft voor de scene.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2016, 20:06:07 pm »
Hoi Roz,

Krijg je deze melding terwijl je aan het renderen bent?
Zo ja, weigert hij dan te starten (of door te gaan) met renderen?

Wat staat er bij jou in het 'render' stukje onder bij 'device': staat daar CPU? Zo ja, kun je dan in het menu kiezen voor GPU Compute? En zo ja, hoe is dan de reactie?
Of sla ik nu de plank mis?

bedankt voor het meedenken maria maar die opties heb ik al een tijdje geleden met het kopen van een geforce kaart opgelost en dus voor het gpu renderen gegaan.

daarom wil ik weten wat nu het probleem is.

Dat betekent dat je videokaart niet genoeg geheugen heeft voor de scene.

ok zaph, duidelijk.
Dus het aantal gig. op de kaart is mede verantwoordelijk voor wat de cuda`s aan kunnen?
Misschien stomme vraag maar probeer het te begrijpen.

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2016, 20:25:21 pm »
Dus het aantal gig. op de kaart is mede verantwoordelijk voor wat de cuda`s aan kunnen?
Misschien stomme vraag maar probeer het te begrijpen.
Het is heel simpel, als je scene meer werkgeheugen nodig heeft dan wat je hebt rendert hij niet.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2016, 20:39:02 pm »
Dus het aantal gig. op de kaart is mede verantwoordelijk voor wat de cuda`s aan kunnen?
Misschien stomme vraag maar probeer het te begrijpen.
Het is heel simpel, als je scene meer werkgeheugen nodig heeft dan wat je hebt rendert hij niet.

maar hoe bereken ik dan hoeveel werkgeheugen ik voor een scene nodig heb?

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2016, 20:48:54 pm »
is er een formule die aangeeft hoeveel vertices, edges, faces, shaders, particele`s,  texture`s e.d. ik per frame, modifier, gig. kan renderen zodat ik van tevoren weet of ik wel of niet op F12 hoef te drukken?

Excuses voor de lastige vragen maar wil graag weten waar het fout gaat en tot hoever ik kan gaan, net als in het echte leven... ::)

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2016, 20:59:00 pm »
is er een formule die aangeeft hoeveel vertices, edges, faces, shaders, particele`s,  texture`s e.d. ik per frame, modifier, gig. kan renderen zodat ik van tevoren weet of ik wel of niet op F12 hoef te drukken?

Excuses voor de lastige vragen maar wil graag weten waar het fout gaat en tot hoever ik kan gaan, net als in het echte leven... ::)
Blender geeft standaard rechtsboven informatie over je scene, de hoeveelheid vertices, poly's en ook de grootte.

Bedenk wel dat dit getal tijdens het renderen nog met een factor vermenigvuldigd wordt, en dat GPU rendering nog meer geheugen gebruikt dan CPU rendering.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2016, 20:59:31 pm »
Excuses voor de lastige vragen maar wil graag weten waar het fout gaat en tot hoever ik kan gaan, net als in het echte leven... ::)

Met vallen en opstaan, net als in het echte leven...  ;)

Ook:
Citaat
Why does a scene that renders on the CPU not render on the GPU?

There maybe be multiple causes, but the most common is that there is not enough memory on your graphics card. We can currently only render scenes that fit in graphics card memory, and this is usually smaller than that of the CPU. Note that, for example, 8k, 4k, 2k and 1k image textures take up respectively 256MB, 64MB, 16MB and 4MB of memory.

https://www.blender.org/manual/render/cycles/gpu_rendering.html

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2016, 11:22:28 am »
Damn, niet goed gekeken, heb maar 2gig. op mijn videokaartje...
En het geheugen is het euvel weet ik nu na wat in de manuel op blender.org gesnuffeld te hebben.
Dus, rapapa, rapapa, op zoek naar een kaartje met 4 gig. ;D

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2016, 11:44:09 am »
Speltip!: NVIDIA GeForce GTX 980M (4 GB). ;)

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2016, 01:28:43 am »
Ik had juist ergens gelezen dat dat in cycles per tile gaat.
Dus als je in 256 x 256 rendert zoals ik omdat dat iets sneller gaat , zou je 64 x 64 kunnen proberen.

Volgens mij zijn 1.000.000 hairs , heel wat meer particles.... geen idee wat dat aan geheugen vraagt om te renderen  8) Succes !

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2016, 04:14:54 am »
Ik had juist ergens gelezen dat dat in cycles per tile gaat.

Nope - Blender weet van tevoren nog niet welke haren wel of niet zichtbaar zullen zijn in die tile, en al helemaal niet als er ergens glossy gebruikt wordt, want reflecties. Daarom moet de hele scene naar de grafische kaart.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2016, 22:12:23 pm »
Geld dat dan alleen voor haren ? Ik dacht van wel.
Maar goed , een miljoen haren... Tijd voor een TitanX :)