Topic: fluid simulatie met model uit sketchup  (gelezen 5305 keer)


Offline Hermie

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 april 2015, 13:37:58 pm »
Goedemiddag iedereen.

Voor mijn eindthesis ben ik bezig met een concept uit te denken om hemelwater te kunnen opslagen. Nu was mijn idee om een simulatie hiervan te maken in blender. Ik ben meteen aan de slag gegaan en heb de basis tutorial van fluid bekeken dit nagemaakt en het lukte verbazingwekkend genoeg goed.

Nu pas ik dezelfde techniek (domain, fluid e.d) toe op mijn geimporteerd skp model maar hier blijkt dat mijn fluid er gewoon door valt. Mijn skp model zou moeten dienen als een 'obstakel'. Het instellen als obstakel lukt me wel maar het fluid herkend dit niet  :(

Dan heb ik een kubus vanuit blender gemaakt en hierop de simulatie gedaan. Daarop reageerde het fluid wel normaal.

Wie kan mij helpen? Moet ik van mijn skp model een object maken of ligt de oorzaak ergens anders?

Ik zet in de namiddag enkele screens online om te laten zien wat ik bedoel.


Alvast bedankt

Grt Jeroen Herman

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2015, 16:08:43 pm »
Jeroen,

Kan je eventueel het skp model (of een vereenvoudigd voorbeeld) kunnen doorsturen? Dan wil ik ook wel eens testen.

Verder kan ik me niet inbeelden waarom dat geïmporteerd model het niet zou doen. Zeker je instellingen checken, misschien alles op dezelfde laag zetten. het kan misschien zijn dat je op het obstakel van 'volume' naar 'shell' of 'Both' moet overgaan. Anders werkt een eenvoudig 'vlak' niet.

Groetjes Nick

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2015, 17:56:31 pm »
Ik heb nog niets gemaakt met Fluid simulatie maar misschien kun je hier wat uithalen
Fluid Simulator Quicktips

https://www.youtube.com/watch?v=_HX4CkN_8S4

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #3 Gepost op: 29 april 2015, 11:37:30 am »
Dag Jeroen,

ik heb het bestand ontvangen en ik ben er al even mee aan de slag gegaan, maar ook bij mij detecteert hij de gaten niet. Mijn vermoeden is dat de gaten te klein zijn voor het water (Blender simuleert water door hydrodynamische vergelijkingen op een grid op te lossen. Maar als de grid te grof is, dan kan hij klein features (zoals je gaten) niet vinden). Je kan dit dus mogelijk oplossen door een hogere resolutie in te stellen, maar dat verhoogt ook drastisch de rekentijd voor de simulatie. (ik heb het met resolutie 256 gedaan, maar dat was nog niet genoeg, en bij een hogere resolutie is mijn laptop gewoon gecrasht).

Wat je dus misschien ook kan doen is de gaten vergroten (of verbreden). En misschien is het niet slecht om de mesh te herconstrueren in Blender in plaats van enkel te importeren. Je kan wel de geïmporteerde versie als hulp gebruiken, of misschien opkuisen. Wat men ook meestal doet is een vereenvoudigde versie van mesh maken voor de simulatie. Daarmee de simulatie doen en dan nadien die mesh verbergen en de oorspronkelijke tonen.
Zorg wel dat je de juiste afmetingen kiest. voor de Fluid simulatie is dat wel belangrijk.

Ik zoek nog verder, maar ik weet niet wanneer, drukke periode voor de boeg.

Offline Hermie

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2015, 11:11:06 am »
Hej Nick,

bedankt om het even te proberen nu weet ik inmiddels wat ik misschien toch kan proberen.
Hoe ik het voor elkaar ga krijgen weet ik nog niet vermits ik nu met andere deadlines bezig ben. Ik werk er aan door wanneer ik kan als ik de oplossing zou weten dan zet ik het hier op het forum.

Wat voor mij nog een raadsel blijft is dat los van het verhaal dat het gat te klein zou zijn voor het water te laten door komen is dat de bak zelf ook gevuld zou moeten kunnen worden met water. Zou de binnenbreedte van de bak dan ook te smal zijn?

Als ik een simulatie hier op uitvoer met daarnaast een kubus (beide ingesteld als obstakel) dan zie ik dat blender de kubus wel als obstakel ziet en mijn bak niet als obstakel ziet (wanneer het water het volume van de bak bereikt in de simulatie dan komt mijn domein weer te voorschijn zonder dat ik nog water zie vallen. Vervolgens verdwijnt het domein weer en zie ik een plasje onder de bak liggen... Heel bizar.
Ik probeer even jou tips! Alvast bedankt!

Beelden zeggen meer dan woorden:










Offline Hermie

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2015, 22:37:15 pm »
Niemand die hier iets meer over moest weten? :(
Ik heb inmiddels ook eens geprobeerd om het in 3ds max te maken maar ook hier herkend hij mijn sketchup model niet .. .

Mvg Jeroen

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2015, 00:10:00 am »
Zelf heb ik nog niet met Fluid Simulator gewerkt ::)
Maar volgens mij moet je wel over een zeer snelle computer beschikken en ik heb maar een laptop met een verkeerde grafisch kaart, dus dat weerhoud mij om de Fluid Simulator tot nu toe te gebruiken maar wie weet wordt ik door dit onderwerp wel gestimuleerd. ;)
Jammer dat ik je niet helpen maar misschien zijn er nog anderen die toch nog een oplossing weten.

Succes.

 




Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2015, 10:26:57 am »
Beste Jeroen,

ik heb vandaag nog eens wat met de fluid sim gespeeld en zelf een blokje gevormd, daar een badkuip van gemaakt en er een gat in gezet. Bij mij lukt dat zeer goed, zelfs bij een resolutie van 50.

Dus, ik weet niet wat het probleem is, maar hier een aantal opties om een oplossing te zoeken:
  • Zorg dat de gaten groot genoeg zijn. Probeer het misschien eerst eens met een kleine stuk van je mesh (maak bvb en bak met dezelfde breedte en gewoon 1 zo'n gat erin). Doet Blender dat wel? (gaat ook helpen met testen, fluid sim neemt inderdaad tijd in beslag). Anders kan je misschien de gaten wat groter maken.
  • Zet het object misschien op 'both' in plaats van op 'volume'. kwestie van er zeker van te zijn dat hij zoveel mogelijk informatie uit de mesh gaat meenemen. Op zich deed die instelling bij mij niet zoveel.
  • Zorg ervoor dat de dimensies juist zijn. Hoe groot is je object? Blender werkt standaard in Blender units, een betekenisloze eenheid, maar de fluid sim wil wel echte afstanden. In de instellingen van je domein staat ergens een grootte (ik denk standaard: 1blenderunit = 0.5 meter). Dat moet je juist instellen. (of je kan ook in de scene tab Blender helemaal naar metrisch stelsel converteren.
  • zet de slip/viscositeit van je object laag. Dan gaat de vloeistof makkelijker langs je object glijden en er minder aan plakken.
  • Lukt al dat hierboven nog niet, dan zou ik het model hermaken in Blender (of toch op zijn minst de delen die belangrijk zijn voor het water contact. Zo'n vereenvoudigd, maar intern model kan misschien de oplossing zijn. Als je dat zelf niet kan, is er vast wel iemand die even wil helpen denk ik. Als je wat kan modeleren in Blender is dat op 10 minuten gefixt.
  • Werkt dat ook nog niet, dan kan je misschien proberen de gaten naar boven open te zetten. Een soort sleuf dus. Dat is valsspelen, maar toont misschien toch nog het principe aan dat je wil aantonen?

Hopelijk kom je er met een van deze tips. Als het nog niet lukt, laat dan iets weten, stuur je meest recente Blend file op en dan wil ik er dit weekend nog wel eens naar kijken als ik tijd heb.