Topic: Een foto naar 3d print  (gelezen 13044 keer)


Offline edwinzelf

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 01 oktober 2014, 20:33:26 pm »
Hoi, ik zou graag een foto willen omzetten in 3D print met behulp van Blender.

Inmiddels ben ik al een heel eind gekomen, maar krijg hem nog niet mooi genoeg.
Ik importeer de foto als image as planes, daarna voeg ik de modifier subdivision surface toe en stel deze in op simple mode en subdivision op 8. Daarna voeg ik de modifier Displace toe en selecteer de foto als texture en texture coordinates als UV. S stel ik in op 0,05. Daarna selecteer ik de Edit mode en selecteer Face. Selecteer de foto helemaal als wireframe en solid en kies daarna met extrude region de dikte.

Alleen is dit niet hoe ik de foto uiteindelijk zou willen printen. Ik zou het liefst het onderwerp eruit laten komen. Iemand enig idee of dat kan en hoe je dat doet?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2014, 21:51:38 pm »
Kun je misschien een image posten van het eindresultaat dat je nu hebt? Dan is het wat makkelijker om te beoordelen wat je moet doen om het juiste eindresultaat te krijgen.

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2014, 07:43:09 am »
Leuk idee!
Ik zal (binnen kort) proberen je werkwijze (met mijn ...) na te bootsen
Misschien moet men ergens bij de texture 'bol' dingen activeren en een halve bol nemen? en die dan een beetje meer een (halve) hoofd laten worden?
Doei
       Peter

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2014, 09:40:31 am »
Ik heb een redelijk resultaat, als je op de image as plane een vertex groep maak van bijvoorbeeld alleen het hoofd en dit assign  dan heb je een vertex groep.
Kies nu Multiresolution en de Displace modifier.
Bij de Displace modifier selecteer je jou vertex groep en probeer nu maar wat instellingen bij de Multiresolution en de Displace modifier.

Ik hoop dat je dit effect bedoeld.
Succes. ;)

Offline edwinzelf

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2014, 21:55:46 pm »
Excuses voor de late reactie. Ik was even op vakantie  8)
Ik heb een redelijk resultaat, als je op de image as plane een vertex groep maak van bijvoorbeeld alleen het hoofd en dit assign  dan heb je een vertex groep.
Kies nu Multiresolution en de Displace modifier.
Bij de Displace modifier selecteer je jou vertex groep en probeer nu maar wat instellingen bij de Multiresolution en de Displace modifier.

Ik hoop dat je dit effect bedoeld.
Succes. ;)
Ik heb serieus geen idee hoe je een vertex groep maakt, ik ga zo eens googlen.
Ik zag wel zonder de vertex groep dat ik met de modifier Multiresolution een tof effect krijgt.

Kun je misschien een image posten van het eindresultaat dat je nu hebt? Dan is het wat makkelijker om te beoordelen wat je moet doen om het juiste eindresultaat te krijgen.
Ik heb twee foto's toegevoegd. De originele foto en de foto na het printen. Voor de duidelijkheid heb ik er een lampje achter gezet. Het formaat is 4 x 5 cm.






Offline edwinzelf

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:07:46 pm »
Overigens dit is een foto van een model wat ik gekocht heb op een website. Dit zou ik graag zelf van een foto maken...... Maar hoe he. Ik heb hem op een steen geplakt, anders valt hij om


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:20:36 pm »
Welkom thuis ;)
Je hebt inderdaad al een leuk effect gemaakt.

Hier een kleine tutorial om een vertex groep te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=w1EZZIsiIUA

Offline edwinzelf

  • Member
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:53:22 pm »
Welkom thuis ;)
Je hebt inderdaad al een leuk effect gemaakt.

Hier een kleine tutorial om een vertex groep te maken.

Hoi Ijp, bedankt voor de snelle totorial! Het selecteren in de foto vn bijvoorbeeld het hele dier is niet mogelijk volgens mij. Je kunt zijden van een figuur wel eenvoudig selecteren, maar niet met een platte foto. Ik ga morgenochtend nog eens kijken, maar wilde niet zo lang wachten deze keer met een antwoord :-)

Offline RDL

  • Member
  • *
  • Berichten: 314
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2014, 22:55:19 pm »
daar is andere software voor deze ...

http://www.123dapp.com/catch

werkt heel goed


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2014, 23:07:54 pm »
Als je de plane waar de foto op staat goed subdivide dan kun je de vertex van de hond redelijk selecteren en er vertex groep van maken.
Unwrap de geselecteerde vertex en selecteer deze in de dispace modifier daarna voeg je in de modifier je image of tex toe als je tex gebruik moet je wel een textuur bijvoorbeeld voronoi bij textuur maken.
Hier een voorbeeld.


« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2014, 10:46:26 am door ijp »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2014, 23:18:22 pm »
Ik denk dat het effect dat jij wilt maken niet alleen met behulp van modifiers te maken is. Je kan wel een heel eind komen maar er zullen altijd platte vlakken of juist uitstulpingen zitten op plaatsen waar je dit niet wilt. Of het wordt gewoon niet rond genoeg. Je zult altijd zelf aan het sculpten of modelleren moeten om het helemaal goed te krijgen.

Als je in de gelegenheid bent om zelf het onderwerp te fotograferen dan is de optie van RDL een hele goede (zelf ook al eens gedaan). Je kunt het model dat je er mee maakt eventueel ook nog in blender importeren en het bewerken om het uit een plane te laten komen.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2014, 11:21:35 am »
Hier nog een voorbeeld met een andere textuur.



Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2014, 11:46:46 am »
Hallo Jacco je zegt dat je het systeem dat RDL voorstelt ook al eens geprobeerd hebt. Hoe was de kwaliteit als je het vergelijkt met de kwaliteit van de 3D scanner die je op de Ipad moet monteren? Je weet hopelijk wat ik bedoel, enige tijd geleden had ik je een proefmodel gemaild.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2014, 12:18:41 pm »
Ja, ik weet welke app je bedoelt. De kwaliteit van de meshes die beiden opleveren is ongeveer vergelijkbaar. Teveel vertices en een (te) slechte topologie voor animaties.
In beide gevallen moet je zelf nog relatief veel werk verzetten voordat de modellen animatiegereed zijn.
Voor statische objecten zijn ze natuurlijk wel uitermate geschikt al zul je voor de werkbaarheid in Blender de polycount nog wel moeten verlagen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2014, 12:24:10 pm »
Ik ga het ook eens proberen. (Als het niet te duur is ik heb nog niet naar de prijs gekeken.)