Topic: Hair  (gelezen 35303 keer)


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2016, 13:50:00 pm »
Het dichtbouwen is makkelijk.
Hier is de retopology nog niet aangepast.

« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 15:07:00 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2016, 14:36:02 pm »
Door het dichtbouwen kom je het teveel aan loopcuts vanzelf tegen(zie vorige foto) en dit betekent dat je de retopology moet aanpassen, ik had teveel lijnen over de y as in de kop van het beest en die moesten worden omgezet naar de z as, zodat je veel lijnen weg kunt halen over de ij as.

Retoplogy is soms lastig door merge en deleten van loopcuts kom je een heel eind en je moet het licht zien waar je mee bezig bent.

« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 21:33:14 pm door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2016, 18:09:35 pm »
Goed bezig Ruud.
Ruud volgens mij ben je nu bezig met modelleren en niet met retopology.
Volgens mij is retopology een lowpoly object over een highpoly object heen maken maar als ik het mis heb moet je het maar zeggen. ;-)

retopology
https://www.youtube.com/watch?v=iB7rUN1XGu8

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2016, 19:30:35 pm »
Retopology is het stuur van de looplijn welke kant hij uit gaat of besturing hoe je het noemen wilt., tijdens het modeleren had ik gewoon een start gemaakt wel retopology toegepast maar naar de verkeerde kant laten lopen , je kunt werken met beidde tegelijkertijd met modeleren.
Rond de ogen mond of wat je ook neemt is het makkelijker dat de looplijnen synchroon lopen met dit zodat je makkelijk kunt wijzigen.
Low poly is gewoon zo min mogelijk looplijnen gebruiken, Tenminste zo ervaar ik het.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2016, 22:28:24 pm »
Zover ik weet is dat Topology. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=im9XZf2C1s0


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2016, 22:55:50 pm »
Ja dat is het, ik snap topology nu eindelijk een beetje we praten over het zelfde.
Het aansturen van hoe je loopcuts lopen.
Dit beest heeft een ander topology nodig als een mens waar je de kin mee moet nemen en de boven lip, bij de koala zit het te ver weg van elkaar dus niet nodig de rest heb ik vanmiddag bewerkt om minder loopcuts over de y as te verkrijgen.

« Laatst bewerkt op: 14 februari 2016, 23:03:56 pm door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2016, 23:19:36 pm »
De topology ziet er goed uit Ruud.
Ik zelf maak ok wel eens een model in highres waar ik daarna zoveel mogelijk Loopcuts waar het kan verwijder.
Dit zal wel niet de juiste manier zijn maar dat werkt voor mij op dit moment goed.
Bij jou beest zie ik dat er zeker nog een loopcut bij zijn snoet en nek weg kan.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2016, 23:29:27 pm »
Ja klopt ik had hem opgezet en geen idee hoe ik het moest modeleren meestal als je bouwende heen gaat zie je plots het licht en wat je zegt wees niet bang om veel loopcuts te gebruiken ze zijn met x edge loops weer zo te verwijderen.
Je moet het wel handmatig toevoegen zodat je overzicht blijft houden en niet aan de gang gaan met subdivide :P.
Als het beest helemaal dicht is loop ik alles nog een keer na.
Ik wilde het ook een rig geven zodat het geanimeerd kan worden.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2016, 08:22:27 am »
Topology, een heerlijk puzzel.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2016, 17:33:30 pm »
De poten zijn gedaan , de voorpoten waren lastig dit beestje zit raar in elkaar, nu nog in de juiste vorm maken ,blij dat de aansluiting is gelukt.


Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2016, 21:40:20 pm »
Nog even over de retopolgy als ik het had laten staanzoals het gemodeleerd was  had het lichaam nu onwerkbaar veel loopcuts gehad om mee te werken (en verwijderen gaat dan ten koste van de kop), zo is repotology een uitkomst om de loop cuts van een ingewikkeld gedeelte om te zetten naar een simpele mesh.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 15:13:02 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 16 februari 2016, 14:21:39 pm »
Nu de tenen nog en het is dicht en dan nog flink in model brengen.


Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2016, 16:56:09 pm »
gaat helemaal de goede kant op.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 17 februari 2016, 14:48:10 pm »
Het model zonder subsurf.
De poten bevatten veel looplijnen , komt mooi uit met tenen maken het beestje is nu redelijk in model op de tenen klauw na en het oog gedeelte en binnen kant mond.
 De voorpoten hebben meer looplijnen en mazzel de Koala heeft 1 teen meer voor :)
De oogkassen  beschikken voldoende loops om het ooglid naar beneden te trekken , met animatie als het lukt.
Eerst de poten maar.



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #29 Gepost op: 17 februari 2016, 18:53:13 pm »
Ziet er al goed uit maar ik zie wel een topology probleem tussen de voor en achterpoot.
Het is de vertex waar de 6 edge op uitkomen, dit wil je niet in je topology, je ontkomt niet aan de vertex met 5 edge dit noemen ze poles.
Deze 5 edge poles ook zo min mogelijk gebruiken je kunt ze plaatsen in je model waar zo min mogelijk beweging plaats vind.

Is het een model wat niet wordt geanimeerd en het ziet er met die 6 poles niet gek uit dan is het geen probleem dan kun je lekker doorgaan.