Topic: gescande tekening  (gelezen 11526 keer)


Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 februari 2014, 11:44:41 am »
Kun je een gescande tekening in Blender importeren en deze in 3-omzetten?
Het gaat om scans van eenvoudige lijntekeningen (zie voorbeeld).

Lidwien  
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2014, 12:38:46 pm »
Het is niet zo dat je een geimporteerde image direct om kunt zetten naar 3D (voor zover ik weet). Wat je wel kunt doen is de image importeren en dan met de Grease Pencil de lijnen overtrekken. Hierdoor krijg je 2D lijnen maar die kun je converteren naar curves en dan heb je 3D lijnen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2014, 15:07:01 pm »
Lidwien dat kan met het programma Inscape dit is net als Blender free and open source.
Je hebt geluk dat ik heel wat tutorials bij elkaar heb gespaard dus hier de tutorials die je nodig hebt.
http://www.youtube.com/watch?v=ows2QTiMRPg
Als je de curves hebt geconverteerd naar mesh kun je ze het beste even opknappen omdat er heel wat onnuttige edges in zitten.
zie hiervoor deze tutorial is ook heel handig voor tekst.
http://www.youtube.com/watch?v=AG9pz1hMEXQ
Succes. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2014, 20:32:26 pm »
Lidwien, de methodes van de twee heren boven mij ga ik zeker eens even uitproberen...
Alles heeft voor en nadelen...

Ik neem altijd een plane, gooi in edit-mode driepunten weg, zodat ik alleen één punt overhou.
Die sleep ik naar de lijn en vervolgens extruden maar, zo teken je de mesh d.m.v. overtrekken, en aangezien de kunt in en uitzoomen,
kan dat zeer nauwkeurig... Is maar een tip.

Daarna in edit mode even alles selecteren (A), of als je iets geselecteerd had (A+A) , de hele selectie naar je Origin - punt slepen en dan met (TAB) weer terug naar
Object mode....

Wil je je vormen vullen, dan kun je beter curves gebruiken.
Add Curve - Bezier Curve , opletten wat voor handles je kiest... Zo krijg je een vector based plaatje, kun je ook gewoon extruden en overtrekken , als je de curve sluit,
word ie gevuld... Als je er een curve in tekent word dat weer een gat... enz...
Heel handig, Succes ermee ! :roll:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2014, 22:43:47 pm »
Bedankt voor jullie antwoorden. Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn vraag. Daarom stuur ik nog een keer twee tekeningen op, de eerste tekening is de gescande lijntekening, de twee is het effect dat we voor elkaar willen krijgen in Blender. Kan dit met een Grease pen of met Inscape daarna gecombineerd met Blender, of is hier een ander programma voor nodig?  
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2014, 22:56:52 pm »
In principe kan dit wel maar daar zijn wel meerdere handelingen voor nodig.
Je zult met 1 van de bovengenoemde methodes de tekening in een mesh moeten omzetten. Dit is dan in eerste instantie nog een plat vlak maar deze kun je dan bijvoorbeeld met behulp van proportional editing een bolling kunnen geven zoals in jouw tekening en als je daar een mirror modifier op los laat dan wordt de bolling in twee richtingen uitgevoerd zodat een volledig 3D object krijgt. Ik ga er nu vanuit dat de achterzijde van het object dezelfde vorm heeft als de voorzijde. Als de achterzijde plat is kun je de mirror modifier weg laten.
Daarna zou je ook met sculpting (boetseren) de vorm nog verder kunnen verfijnen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2014, 12:43:20 pm »
Leuk dat uit jullie antwoorden blijkt dat mogelijk is wat wij willen doen. Hier sturen we nog een tekening waarop een samengestelde vorm te zien is met verschillende voor- en achterkant. Kan zo'n vorm met de technieken die jullie beschreven hebben ook naar 3-D worden omgezet? We hebben de handleiding Basistechnieken voor Blender v2.37 van Bas van Dijk bekeken, maar hieruit is ons niet duidelijk geworden hoe je gescande tekeningen kunt importeren in Blender en bewerken. Bestaat er een duidelijke stapsgewijze beschrijving van de technieken die wij nodig hebben voor de bewerking van onze vormen, net zoiets als het basisboek van van Dijk?
 
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2014, 16:13:59 pm »
Ik denk dat je een tekening moet maken van een voor-/zij  aanzicht en deze in Blender invoeren als referentie image.
Zie tutorial.
http://www.youtube.com/watch?v=NXDSfYj0Tgc

Daarna je tekening modeleren zoals in deze tutorial.
http://www.youtube.com/watch?v=WOWTRuy7wCg

Succes. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2014, 12:13:43 pm »
Bedankt voor je tips. De tutorial waarnaar de eerste link verwijst laat inderdaad zien hoe je een gescande afbeelding moet importeren. Hiervoor zijn verschillende handelingen nodig. Het filmpje is voor mij duidelijk tot en met: klikken op de afbeelding om deze te laden ( in de tutorial een wijnglas). Daarna, zegt de stem, verschijnt de afbeelding nog steeds niet en moet je naar "Autographic view en op 1 en 5 drukken. Hoe kom ik bij Autographic view? En bestaat er een duidelijke handleiding voor beginners waarin dit soort dingen staan?
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2014, 12:58:55 pm »
Hij zegt Orthographic view en dat is een aanzicht zonder perspectief want anders kun je inderdaad de image niet zien. Je komt dus in de Orthographic view door op 1 en 5 te drukken op je numpad op je keyboard (als je de gewone cijfertoetsen boven de letters gebruikt ga je naar een andere layer).

De meest complete (online)handleiding wordt eigenlijk al in je startscherm aangegeven. De rest zul je toch uit tutorials moeten halen of door hier vragen te stellen. Maar dat hoeft op zich geen probleem te zijn want wij hebben het allemaal op deze manier geleerd en door zelf veel uit te proberen.


« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2014, 18:03:10 pm »
Dit kan in ieder geval al heel handig zijn ;)
Blender 3D Hotkeys, Shortcut Keys and Reference
http://blendertips.com/hotkeys.html

Dit is de tutorial die je verder helpt met Autographic view.
http://www.youtube.com/watch?v=N0vZWL393DM
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2014, 21:28:43 pm »
Het is me gelukt om een foto te importeren, maar de gescande afbeelding wil niet verschijnen. Eerst dacht ik dat het misschien aan de grootte van het bestand ligt, maar de foto is 505 kb en de gescande afbeelding maar 76kb.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2014, 22:38:51 pm »
Lidwien,
Het ligt niet aan de grote van het bestand ik laad een bestand in van 6.64 mb in met de afmeting van 1200 x 1450.
Bekijk deze tutorial hier wordt het haarfijn uitgelegd.

http://www.youtube.com/watch?v=IEKN40D64ag

Mocht je geen numpad op je toetsenbord hebben om op 5 te drukken dan kun je links onder in de balk bij View zoeken naar View perspOrtho
Dit is overigens ook te zien in de vorige tutorial.
Succes.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2014, 23:25:51 pm »
Heb je ook gekeken naar het bestandstype van de gescande afbeelding? Dit kan ook voor problemen zorgen.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Lidwien

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2014, 13:36:41 pm »
Het bestandstype van de scan is JPEG.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »