Topic: Beginner - Animeren van een fietser / fietsster  (gelezen 195 keer)


Offline Louispaulv

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 29 juli 2017, 12:14:01 pm »
Hoi!

Ik probeer in Blender een fietser / ster te animeren. Het eindresultaat zal nog even op zich moeten wachten, want ik ben pas bij de fiets.

Stap 1 is gelukt, het laten draaien van de wielen en trappers.

Bij stap 2 krijg ik de eerste moeilijkheid. De pedalen draaien mee met de trappers. Met alleen de fiets is dit misschien niet storend, maar als ik er straks een digitaal persoon op zet klopt dit natuurlijk niet. Zie:


Wie weet hoe ik de pedalen met de trappers mee kan laten draaien, terwijl de rotatie hiervan horizontaal blijft.


Bij voorbaat dank,

Louis

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 526
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2017, 12:36:44 pm »
De pedalen hebben hun eigen as, waar ze met exact dezelfde rotatie omheen moeten draaien als de trappers, maar dan negatief.

Offline Louispaulv

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2017, 13:46:10 pm »
Hartelijk dank voor je antwoord Zaph,

Ik denk dat je begrijpt dat een beginner als ik hier niet echt mee verder kan.
Zijn er gebruiksvriendelijke oplossingen, bijvoorbeeld met Constraints?

Groeten Louis

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,247
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2017, 14:58:22 pm »
Hi ,zoals ik zie heb je de animatie al gemaakt als je nu het pedaal loskoppelt van krenk(Alleen P ) kun je dit pedaal animeren om zijn eigen as heen de rotatie om de krenk as heb ja dan al dat moet lukken.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2017, 15:22:06 pm door Ruud »

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,247
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2017, 15:08:17 pm »
Hi ,zoals ik zie heb je de animatie al gemaakt als je nu het pedaal loskoppelt van krenk P ) kun je dit pedaal animeren om zijn eigen as heen de rotatie om de krenk as heb ja dan al dat moet lukken.
In edit mode het pedaal selecteren dan p en select by loose parts, vervolgens ga je uit editmode en klikt je pedaal aan.
nu kun je het een keyframe geven en nog 1 op de helft van de rotatie om de krenk en de rest weet je al van de andere animatie :)

Offline Louispaulv

  • Member
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2017, 15:31:30 pm »
Bedankt Ruud!

Ik ga er mee aan de slag.


Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 526
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2017, 16:33:38 pm »
Ik denk dat je begrijpt dat een beginner als ik hier niet echt mee verder kan.
Nee, niet echt - je hebt de trappers weten te animeren, en nu moet je voor de pedalen exact hetzelfde doen, alleen in tegengestelde richting. Ik snap niet waarom dat opeens ingewikkeld(er) zou zijn.  :)

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,376
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2017, 19:33:58 pm »
Als je met constraints wilt werken dan is dit wat je zoekt.




« Laatst bewerkt op: 29 juli 2017, 19:37:58 pm door JvL »