Dutch Blender Community

Hulp => Modelleren => Topic gestart door: Rolandt op 16 januari 2019, 01:16:59 am

Titel: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: Rolandt op 16 januari 2019, 01:16:59 am
In het rubriek “Evenvoorstellen” had ik het er over dat ik een simple (picknick / strand) kleed wilde maken en mij dit maar niet wil lukken, terwijl mij dit juist het makkelijkste leek. :(
Daar kreeg ik al diverse suggesties, zoals de tutorial “Blender Tutorial For Beginners: Cloth Napkin". Dit is zeker een leuke leerzame tutorial, Alleen ik bereik niet het doel wat ik voor ogen heb. :(

Dit is wat ik graag zou willen. Dit kleed lijkt zo op het gras gegooid te zijn zonder het verder mooi strak te trekken. De vouwen zijn mooi zichtbaar en juist doordat het er wat rommelig bij ligt geeft het een speciale sfeer. Het nodigt uit om er zo op te gaan zitten. Stokbrood en wijntje er bij …… haha. Kan er nu al zo bij weg fantaseren. Heerlijke gedachtes. :)

(https://i.postimg.cc/PCZPFjHP/towel.jpg) (https://postimg.cc/PCZPFjHP)

Als ik het kleedje van een hoogte op een vlakke ondergrond laat vallen, dan krijg ik er luchtbobbels onder, verder op in de animatie verdwijnen deze luchtbobbels wel maar dan ligt het kleedje er ook weer mooi strak bij. Nergens in de animatie is er ook maar sprake van een vouw.
Of ik nu een tutorial volg met een tafel en daar op een kleed, of bed met daarop een bedsprei. Ook in die tutorials komt het kleed op de tafel en bed zelf strak te liggen, en waar het over de rand heen gaat krijg je wel effect.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of vergis ik mij soms, dat dit wel makkelijk lijkt maar dit helemaal niet makkelijk is om te maken?

Titel: Re: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: Rezzy777 op 16 januari 2019, 09:15:16 am
Hoi Rolandt, dit is inderdaad niet altijd even makkelijk. Vooral omdat er gras onder ligt, waardoor het lastig valt te bepalen hoe 'diep' een vouw mag zakken / omhoog mag komen. Tussen grassprietjes zit veel lucht ;)
Herkenbaar, dat je denkt te starten met iets simpels wat later toch tegen blijkt te vallen - dat had ik ook hoor.

In jouw geval zou ik afstappen van het hele 'physics' gebeuren, of hooguit gebruiken als basis. Daarna zou ik het overnemen met sculpting en handmatig alle vouwen erin plaatsen.

Maar je hebt gelijk: dit zijn altijd lastige projecten. Ik ben er zelf na jaren 3D ervaring ook nog steeds niet dol op.
Titel: Re: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: Rezzy777 op 16 januari 2019, 09:16:50 am
Hoe je de bobbels erin kunt laten (zonder dat ze langzaam verdwijnen) weet ik zo niet, misschien weet ijp hier wel iets voor?
Titel: Re: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: IJp op 16 januari 2019, 11:00:26 am
Zoals Rezzy777 al zegt, zou ik ook maar voor sculpting gaan.
https://www.youtube.com/watch?v=UAHNnMBenIE
Titel: Re: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: koos2 op 17 januari 2019, 12:04:55 pm
Je kunt je cloth simulatie baken, bake cach. Je kunt dan naar de modifiers panel gaan en dan op de tijdlijn naar de vorm van je cloth het meest lijkt op wat je wilt. Op de modifiers paner klik je dan op de knop "apply as shapekey". Deze kun je dan gebruiken als basis om verder mee te skulpten.

Titel: Re: Gewoon een simple kleed. Of toch niet zo simpel ?
Bericht door: JamieVanCadsand op 21 januari 2019, 10:53:29 am
Je kunt je cloth simulatie baken, bake cach. Je kunt dan naar de modifiers panel gaan en dan op de tijdlijn naar de vorm van je cloth het meest lijkt op wat je wilt. Op de modifiers paner klik je dan op de knop "apply as shapekey". Deze kun je dan gebruiken als basis om verder mee te skulpten.

Het is geen skulpten, maar sculpten trouwens...

Maar soms heb ik ook eens dat ik op youtube een tutorial bekijk, dat het daar juist
heel simpel lijkt... dan probeer ik precies te doen wat ze in de tutorial doen, lukt het maar niet...

Ik had het in elk geval met de 'post process en compositie' over het composeren van een stoplicht
en het werken met verschillende lagen. Dat is dus nog een leerpuntje.

Op het moment ben ik ook niet veel met blender bezig, omdat ik tegenwoordig meer van het
programmeren ben. Omdat ik mijn hobby uiteindelijk wil richten op elektronica (arduino) en
het zelf schrijven van software applicaties en library's (DLL's)...

Blender komt wel weer aan de pas wanneer ik programmeer niveau drie ga doen. Maar dat kan
misschien nog wel twee jaar duren. In niveau drie ga ik als het goed is 3d programmeren.

Tegen die tijd zal ik me weer willen verdiepen in de 3d wereld. Met namen primitiven, data,
voxels, shaders, materials en grafische kaarten. Maar dat duurt nog wel even.

Ik weet al wel redelijk dat een '*.obj' file uit een hele reeks nummeringen bestaat... voor de
x, y en z coordinaten, normallen, colours enzo.

Maar ik kan je momenteel niet helpen met jouw idee... Houd mezelf momenteel niet veel bezig
met blender.

Jamie.