Topic: Belichting  (gelezen 4021 keer)


Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 januari 2015, 16:41:36 pm »
ik zat een beetje met de belichting te stoeien en kwam op het idee om een contrastkaart tijdelijk toe te voegen aan mijn objecten.
Dit is een techniek die ik ook altijd gebruikte voor mijn schilderijen te fotograferen.
De bedoeling van de contrastkaart is dat je daarop ieder vakje kan zien van licht naar donker.
Deze techniek werkt in blender ook zeer goed.

Afbeelding 1 is onderbelicht je kunt de laatste donkere gedeeltes niet meer onderscheiden.
Afbeelding 2 is goed belicht hier kun je alle vakken onderscheiden.
Afbeelding 3 kun je de lichte vlakken niet allemaal onderscheiden

Voor belangstellenden heb ik de contrastkaart toegevoegd.




« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 17:47:57 pm door P D »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2015, 16:54:38 pm »
Interessant dit. Kun je stellen dat als alle vakjes goed zichtbaar is de belichting optimaal is en je de mooiste render krijgt?
Of betekent het alleen dat alle objecten het duidelijkst weergegeven worden zonder rekening te houden met sfeer?

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2015, 17:04:54 pm »
Dat is de belichting die optimaal is om alle details te kunnen zien.
Je hoeft natuurlijk niet altijd alles in optimale belichting weer te geven. Een te donkere instelling kan heel sfeervol zijn.

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2015, 17:34:47 pm »
Deze techniek wordt veel gebruikt om voorwerpen die je fotografeerd  met exact dezelfde contrast te kunnen afdrukken.
Als bij de afdruk ook alle vakken zichtbaar zijn zijn ze met het goede contrast afgedrukt.
Zo heb je ook een kaart met alle basiskleuren .
Fotografeer je b.v. een vlak met puur magenta dan moet dat na de afdruk dus ook puur magenta zijn.
Je kunt ook zien of het witte vlak op die kaart geen kleurenzweem te zien is dat vlak moet ook altijd wit blijven.
Je kunt deze kaarten ook gebruiken om je printer, scanner  en zelfs je beelscherm te calibreren
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2015, 17:57:56 pm door P D »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2015, 17:45:01 pm »
Bedankt voor je uitleg want is leerzame materie.
Alleen bij de afbeeldingen lijken afbeelding 1 en 3 hetzelfde te zijn of komt dat door mijn tefoon?

Offline P D

  • Member
  • *
  • Berichten: 535
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2015, 17:49:34 pm »
Bedankt voor je uitleg want is leerzame materie.
Alleen bij de afbeeldingen lijken afbeelding 1 en 3 hetzelfde te zijn of komt dat door mijn tefoon?
Heb ik inmiddels gecorrigeerd, ik had de verkeerde afbeelding geplaatst

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2015, 23:36:53 pm »
zeer leerzaam...2015 gaat gewoon verder waar we gebleven waren..meer van jullie leren.. 8)

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2015, 23:50:52 pm »
Wat cool is in blender dat je rasters kunt maken van een plane die is gesubdivided en voor een lamp plaatsen   zoals een onderwater belichting, blender heeft veel mogelijkheden met belichting zowel wetenschappelijk als ideeën die het toe laten. :)  Deze techniek met de contrast kaart is perfect voor hdr.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2015, 00:00:02 am door Ruud »

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2015, 11:04:29 am »
Het is zeer interessant maar ik bekijk alles op het oog. 8)
Maar bedankt P D ik ga de kaart toch maar eens gebruiken en hoop dat mijn Blender images er beter uit gaan zien.