Topic: Blender Education zoekt hulp  (gelezen 9186 keer)


Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Gepost op: 02 april 2015, 21:38:28 pm »
Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn vorige post op http://dbc-3d.nl/index.php?topic=739.0 gezegd heb, ga ik Blender Education over een heel andere boeg gooien. Niet kwestie van inhoud, maar wel kwestie van aanpak en daarvoor heb ik hulp nodig. Jullie hulp. Ik wil een team vrijwilligers samenstellen om deze website op te bouwen en te doen schitteren.

Ik ben op zoek naar iedereen die wil helpen bij het maken van de website en hun visie willen delen over wat de website zou kunnen zijn en hoe we dat gaan verwezenlijken. We gaan het dus wel degelijk samen doen. Ik breng het startidee en de webruimte in de groep, maar alles is bespreekbaar en kan aangepast worden aan de visie van de groep. Het is dus de bedoeling dat het onze website wordt.

Wat wordt er verwacht:
  • Enthousiasme en dat je er tijd in investeert
  • Een beetje kennis van webdesign: drupal, html, css, javascript, php of genoeg ambitie om het te leren.
  • We zoeken ook iemand die in staat is om grafische iconen te ontwikkelen en/of iemand die ervaring heeft met de layout van websites.

Wat wordt er niet verwacht:
  • Je voltijdse inzet. De bedoeling is wel dat je er tijd in steekt, maar het is op vrijwillige basis en wanneer het past.
  • Dat je spontaan professionele kwaliteit levert.

Het plan is als volgt: Ik zoek nog 1, liefst 2 mensen die best bedreven zijn met Drupal. Samen met hen stellen we een plan op en verdelen het geheel in hapklare todo items. Op deze todo's kan de rest zich dan stukbijten wanneer ze daar tijd voor hebben. Dit geeft overzicht en iedereen met minder ervaring een duidelijke omschrijving van elk stapje.
Voordat we echt beginnen met de todo's op te stellen gaan we eerst met iedereen die wil meedoen (virtueel) samenzitten zodat iedereen zijn kijk kan geven op het idee en we tot een website concept kunnen komen waar iedereen zich in kan vinden en waar iedereen tijd in wil steken. Aan het begin moeten we ook nog tijd steken in het formuleren van richtlijnen voor namen, layout, ...

Kwestie van timing: Dit is een project op lange termijn. We gaan de website niet in een paar maanden in elkaar gezet krijgen en dat is ook niet de bedoeling. Als we iets willen maken waar de Blender Community ook nut aan heeft, dan moeten we het wel serieus doen.
Ik wil echter niet te lang wachten om te beginnen. Laten we zeggen dat we binnen zo'n 2 a 3 weken toch zeker bezig moeten zijn om te praten over het concept met iedereen die nu of in de nabije toekomst wil meewerken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je later niet nog kan inspringen bij het daadwerkelijk bouwen van de website. Dus als je enige interesse hebt om mee te doen, ook al kan je pas vanaf de zomer, laat het dan toch nu al weten.

Even voor de duidelijkheid: op dit moment is het puur vrijwilligerswerk, geen loon of vergoeding. Maar ook geen investering behalve jullie tijd. Of dat ook zo blijft, bekijken we dan wel weer.

Dus als iemand hier interesse in heeft of deel wil uitmaken van dit prachtige initiatief, dan hoor ik het graag.

Alle vragen zijn ook van harte welkom.

 

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2015, 21:46:59 pm »
Heb zo goed als geen ervaring met websites bouwen...behalve dan met magix of van die kant en klare web bouw pakketjes maar het ontbreekt me niet aan creativiteit en de wil om te leren dus ik zou op wat voor manier dan ook mijn steentje wel willen bijdragen...
« Laatst bewerkt op: 02 april 2015, 21:49:13 pm door rozz »

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2015, 11:39:09 am »
Ok rozz, leuk om te horen.

Stuur even een mailtje naar info (at) blendereducation (dot) com zodat ik ook jou mailadres heb. Ik ben nu bezig een tekst te typen met al mijn ideeën voor de website in. Die stuur ik je dan binnenkort wel door.

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2015, 12:09:42 pm »
Done..... 8)

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2015, 20:31:13 pm »
Mark, niet iets voor jou? Jou kennis met Drupal zou zeker van pas komen. En je had ooit al laten vallen dat je zelf ook wel zo'n site in elkaar wou steken.

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2015, 21:26:37 pm »
je bent me net voor Nick,

Ik heb er afgelopen dagen over nagedacht. Dit is inderdaad iets wat mij wel ligt. Echter ben ik erg druk met van alles en nog wat. Dit zijn weliswaar niet allemaal zaken die 'moeten', soms hobbies, maar toch.

Ik wil op zich best mee doen, maar het kan voor komen dat ik ineens een poos niet veel van me zal laten horen. Ik zou het jammer vinden als ik je daardoor teleurstel, en dacht dat het dan misschien beter was om helemaal niet mee te doen. Voor vragen sta ik natuurlijk altijd open, daar hoef ik niet zo nodig voor mee te doen.

De site die ik in elkaar wilde steken was blenderhub.com, maar dan 3x beter.

MAD
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2015, 23:40:16 pm »
Ik had al zo'n vermoede dat een drukke agenda je ervan weerhield. Maar toch zou ik je graag bij in het team betrekken, ook al is het maar als adviserende functie. en ja, ik ken 'niet moeten', maar toch tijdslorpende dingen. Wat denk je dat die website de afgelopen 2 jaar al is geweest :)

Eigenlijk, als rozz en alle anderen die aan het project meedoen dat goed vinden, zou ik graag de website terug helemaal op nieuw beoordelen. Doelen bepalen, de structuur van de website herbekijken en ook de layout. Ikzelf ben nog niet zo ver op weg met Drupal en rozz ook niet, dus iets waar we een beetje hulp bij zouden kunnen gebruiken is iemand die toch iets meer weet van Drupal en bvb kan zeggen: ah, dat moet je zo doen, hier moet je een content type voor aanmaken en daar bestaat die module voor. Dat geeft op zijn minst houvast om eraan te beginnen.

Ik was eigenlijk aan het denken, en rozz, daar wil ik jou mening ook nog over, om ook op het drupal forum iemand te zoeken met ervaring om te helpen. Maar als ik en rozz er alleen aan moeten beginnen, dan denk ik niet dat we er op afzienbare tijd gaan raken.

Anderzijds, ik herhaal: ik verwacht van niemand dat ze er echt continu veel werk in steken. Zie het eerder als een gezamenlijk project waar iedereen aan werkt als die er tijd en zin voor heeft. Enkel af en toe, als er knelpunten besproken moeten worden, dan verwacht ik even input van iedereen (maar dat is dus zoveel als 'zet je mening even op mail').

Maar, ik denk ook dat dit forum niet per sé de plek is om deze zaken te bespreken. Mark, als je het nog ziet zitten om (adviserend of als je tijd hebt iets actiever) mee te doen, stuur me dan even een mailtje, dan kunnen we alles via mail bespreken.

Offline Zaph

  • Member
  • *
  • Berichten: 540
    • Bekijk profiel
    • Zaph webdevelopment
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2015, 01:15:41 am »
Ik had nog even niks gezegd, maar ik zit een beetje met dezelfde situatie als Mark. Ik wil best meedenken en meehelpen, maar ik kan het me gewoon niet veroorloven er veel tijd in te steken.

Ik heb geen noemenswaardige ervaring met Drupal, maar ik verdien mijn boterham met programmeren sinds 1986, dus er zal vast wel wat zijn waar ik iets zinnigs over kan zeggen.

Ik heb vorige week mijn 11-jarig bestaan als zelfstandig webdeveloper gevierd, en dat werk houdt in dat ik met regelmaat mijn tijd in een opdracht zal moeten steken, en dus echt geen fut of zin zal hebben om 's avonds of in het weekend ook nog eens te gaan programmeren - aangenomen dat ik dat voor die opdracht niet sowieso al moet doen.  ;)

Offline rozz

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,851
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2015, 13:09:53 pm »
He Nick, ben je pdfje nog aan het doorspitten...mooi uitgewerkt allemaal...ben er nog niet helemaal doorheen.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2015, 13:33:55 pm »
Rozz, merci, dat zat allemaal al heel lang in mijn hoofd rond te tollen. Was wel eens leuk om neer te schrijven. Ik hoor graag je commentaar. Weet dat je wel commentaar rechtstreeks aan het document kan toevoegen. Ik ga binnenkort ook nog dingen toevoegen aan dat document: vooral technische kant, structuur en layout. Kwestie van ook daarvoor een begin te hebben om de discussie te starten.

Aan Zaph en MaD: Here, het blijft natuurlijk jullie keuze, ik kan enkel de vraag stellen. Als je het gevoel hebt dat dit niet meer in je agenda past (of gaat passen), dan kan je natuurlijk beter neen zeggen. Heb je het gevoel dat je wel af en toe wilt meewerken, of je mening geven en de website mee wil vormgeven, of als je in de toekomst tijd krijgt (bvb in het najaar of zo) en er dan actief aan wil meewerken, dan kan je beter ja zeggen en me een mailtje sturen. Iedereen die me een mailtje stuurt geeft ik toegang tot alles en dan blijf je op de hoogte van alle communicatie. Moest je dan toch eens een verloren avond hebben, dan kan je ineens even inspringen.

Het is trouwens het idee om een todo lijstje op te stellen in de trend van -> deze content type moet gemaakt worden (30 min werk) -> deze view moet daarrond gemaakt worden (1 uur werk), ... Op die manier hoop ik dat iedereen zoiets kan hebben van 'ok, ik heb een uurtje tijd, wat kan ik doen dat slechts een uurtje werk kost'.

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2015, 10:16:02 am »
Same here as Mark  ???

Ik wil, tot zover ik het kan, wel meedoen.
Ave, morituri te salutant.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2015, 10:27:53 am »
Dag Mortalae,

als je erbij wil komen, stuur dan een mailtje naar info (at) blendereducation (dot) com. Op die manier kunnen we met zijn allen in contact staan zonder het forum hier verder te belasten.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd zou ik zeggen, al is er natuurlijk wel een maximum om de communicatie vlot te laten verlopen. Maar het idee is dat hoe meer mensen er mee werken, hoe meer het werk verdeeld wordt en hoe minder elk individu moet doen. Maar zoals ik al eerder zij: iedereen staat vrij om bij te dragen waar en wanneer die wil. Kan je een maand niet, dan kan je een maand niet. Maar als je denkt af en toe tijd te hebben en dan wel eens wilt bijdragen, dan is het handig als je je mail doorgeeft zodat je tussendoor wel van alles op de hoogte blijft.

Mortalae, laat misschien (in de mail) ook even weten hoeveel je al van webdesign en drupal kent. Gewoon, dan weet iedereen een beetje wat van de rest te verwachten.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2016, 22:43:18 pm »
Hallo iedereen,

ongeacht de waarschuwing dat er al 120 dagen geen nieuwe antwoorden in dit topic zijn, wil ik toch nog graag eens de vraag van het topic herhalen: is er nog iemand die een beetje van Drupal kent en zin heeft om een (stevige) Blender website mee in elkaar te steken.

Van al de mensen die zich hiervoor al hadden aangemeld blijven momenteel enkel ik en Mark nog over (maar jullie weten allemaal dat Mark andere dingen aan zijn hoofd heeft). Je kan hierboven alle informatie lezen en me contacteren moest je interesse hebben.

Offline Maria

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2016, 00:25:59 am »
Heb je een email gestuurd met vragen. Misschien kan ik iets betekenen.

Ook heb ik denk ik het topic gevonden wat je bedoelt.

Wat je wil is erg omvangrijk.

Iedereen toelaten kun je ook onder restricties bij Drupal.
Binnen Drupal kun je aangeven, wat voor 'soort' bezoekers je hebt.
Je kunt dan aanvinken in Drupal, welke functies bij welke soort bezoekers je toelaat.
Dit ook omwille van veiligheid.

Is er al een testsite waarbinnen je kunt bouwen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2016, 00:31:48 am door Maria »

Offline PKHG

  • Member
  • *
  • Berichten: 718
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2016, 12:44:41 pm »
hm, jammer dat ik dit niet eerder heb gezien ...

Ik heb alleen EEN vraag: wat is de reden voord de keuze van Drupal?

Ik ben een pmwiki  (pmwiki.org, als je wilt kijken) fan ... concurrentie van Drupal ... helemaal tekstgeoriënteerd.

Ik kijk nog even naar het wezenlijke verschil ..

kort samengevat (van net geplukt)

Pmwiki is a wiki (Duh!). Drupal is a CMS with blogs, forums and much
more with all the different modules...

Drupal
* Is built on taxonomy [http://en.wikipedia.org/wiki/Taxonomy].
* Many more customizations available
* Scalable to hundreds of thousand of pages, million of pages
* Many more themes available, including premium/paid themes
* Built-in blogs, forums, books...
* Proper authentication system with access controls by role...
* Much larger community
* Search that works
* Nicer & sexier than Pm
* Far more business opportunities. Large organizations and
  governments are using Drupal for their websites.

Pmwiki
* For the editor, the writer, Pm is easier to use, instead of having
  to deal with html...
* Very flexible
* Easier to install
* Lower resources required for server
* Anything that Drupal can do can also be done in Pm, but many of
  these are built-in in Drupal
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2016, 12:47:10 pm door PKHG »
Doei
       Peter