Algemeen > Leden stellen zich voor
Even voorstellen: Guus Jansen a.c.e.
Rezzy777:
--- Citaat van: GuusJ op 07 mei 2018, 10:41:33 am ---Goedemorgen,
Dit is mijn eerste, en hopelijk niet de laatste, topic op deze site.
Mijn naam is Guus Jansen, ben 3D visualisator en tekenaar sinds 2015. Mijn werk bestaat voornamelijk
uit technische details en animaties. Voorheen gebruikte ik daarvoor bijna altijd 3DS Max. Soms in combinatie
met Inventor. Maar mijn licenties hierop zijn bijna verlopen. En beide programma's zijn niet meer te koop.
Alleen nog te huur. Dus ik denk voorzichtig na over een alternatief.
De resoluties waarmee ik meestal werk is 9550x 4500 pixels @ 200 dpi en 19.100 x 9000 @300 dpi.
Mijn "platen" worden gebruikt op beurzen en voor documentatie doeleinden.
Mijn vraag aan jullie (als ervaren ? Blender gebruikers). Kan ik in Blender dezelfde professionele
resultaten halen als in 3ds Max i.c.m. VRAY ?
Met name de grootte van de afbeeldingen in het aantal pixels als het aantal DPI zijn hierin van
groot belang.
Met groet,
Guus Jansen a.c.e.
3D Designer 8)
--- Einde van citaat ---
Hoi Guus,
Ik kom zelf uit de hoek van Cinema 4D en moest zelf ook enorm wennen aan Blender (vooral op het gebied van / het gebrek aan usability), maar moet zeggen dat de stap met veel geduld toch best te doen is. Zelf gebruik ik al maanden alleen nog maar versie 2.8 aangezien deze bij mijn projecten net zo stabiel lijkt te zijn als 2.79b, en aangezien 2.8 de toekomst is (vroeg of laat moet je TOCH om).
Om terug te komen op de resoluties waarover je spreekt: Blender werkt altijd met 72 DPI, dus zul je handmatig de conversie naar 200 en 300 DPI moeten berekenen. Zelf maak ik regelmatig renders voor in de brochures van ons bedrijf, en daarvoor werk ik ook altijd op 300 DPI. Dit bereken ik gewoon zelf, en dat gaat prima. Wat de maximaal te renderen resoluties voor Blender zijn, weet ik zo niet. Dat zou je eens kunnen testen (en desnoods in stukken renderen en aan elkaar plakken in Photoshop). Dit forum heeft het in 2016 al over behoorlijk hoge resoluties voor Blender: https://blender.stackexchange.com/questions/67193/what-is-blenders-maximum-render-size
Zou je met Blender renders kunnen maken die de kwaliteit van V-Ray kunnen benaderen? Zoals met alle 3D-programma's ligt dat vooral aan de kennis van de gebruiker. ;) Ik moet zelf zeggen dat de komst van Filmic een enorme stap in het fotorealisme van Cycles (Blender) betekende, waardoor ik inmiddels wel 'ja' op jouw vraag durf te antwoorden.
Onthou vooral dat Blender een gratis programma is, en dat het met die bril op eigenlijk toch wel erg gaaf aan het worden is.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
PS: ik ben zelf woonachtig in de buurt van Zaltbommel, dus dat is helaas ook niet echt dichtbij ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie