Topic: zomaar wat (domme) vragen  (gelezen 51986 keer)


Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2015, 08:31:22 am »
Ja, die beelden kun je ook weer dichtgooien. In de rechterbovenhoek en linkeronderhoek van elk scherm zie je een diagonaal gestreept hoekje. Als je daaraan trekt, trek je een nieuw beeld open. Als je dat hoekje over een ander beeld ernaast trekt, zie je dat beeld ernaast donkerder worden en zie je ook een lichte pijl ontstaan. Laat los en het donkere beeld is verdwenen en je eerste beeld is groter geworden.

In elk beeld (ofwel Editor) zit ofwel onderaan ofwel bovenaan een balk (afhankelijk van welk type Editor je daarin aan hebt staan) waarin je de kan kiezen welke editor type je daarin wilt zien. Dus je kan hier een timeline op zetten, of een tweede 3D view, een 2D aanzicht, een tweede outliner, een node editor etc. Hier zie je het menu met Editor Type:
Zo kan je je hele scherm configureren met zo veel editors als je wilt.

Offline Ellajiw

  • Member
  • *
  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2015, 08:37:21 am »
Ah, Mortale had al een duidelijke tut gepost.

Ik vond (en vind nog steeds) het onlogisch dat de menubalk soms boven en soms onderin het scherm zit (niet consistent) Zat elke keer te zoeken hoe het nou in elkaar zat (aaaah, waar is mijn balk nu weer, oooh daar onder). Wie weet eigenlijk de reden hiervoor?

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #32 Gepost op: 16 mei 2015, 02:03:31 am »
is er ook een mogelijkheid 2 vertexen aan elkaar te plakken?  bijvoorbeeld in Milkshape had je het commando weld , deze voegde 2 vertexen samen tot 1?


Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 16 mei 2015, 02:05:46 am »
is er ook een mogelijkheid 2 vertexen aan elkaar te plakken?  bijvoorbeeld in Milkshape had je het commando weld , deze voegde 2 vertexen samen tot 1?
Alt + M
Keuze:
- at first, at last, at center, at cursor, collapse
Ave, morituri te salutant.

Offline Ruud

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,860
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 16 mei 2015, 13:44:51 pm »
Alt M = merge te vinden in het linker menu.

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #35 Gepost op: 17 mei 2015, 00:33:47 am »
ben ik bezig met een hoofd...ben ik zo dapper bezig met vertexen en zo...   maar nu heb ik (per ongeluk) de achterkant van het hoofd al gemaakt, maar ben in het gezicht nog niet klaar.... maar nu zit ik er mee dat ik het achtergrond plaatje niet meer zie.... want daar staat het acherhooft voor...

kan ik de achterste helft onzichtbaar maken?  of kan ik het plaatje omhoog schuiven?


Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #36 Gepost op: 17 mei 2015, 00:58:30 am »
Waar je je backgroud image instelt heb je ook de knoppen Back en Front zitten jij moet Front aanzetten.

En als er ooit vertexen in de weg zitten dan kun je ze selecteren en H drukken dan worden ze onzichtbaar.
Met Alt H krijg je ze weer terug.

Offline Nick Van den Broeck

  • Member
  • *
  • Berichten: 216
    • Bekijk profiel
    • Blender Education
« Reactie #37 Gepost op: 17 mei 2015, 18:31:08 pm »
Er is naar mijn weten ook een alt+B combinatie in Edit mode. Je kan dan een selectiekader trekken en enkel het deel van de mesh binnen deze kader, geprojecteerd vanuit het huidig zichtpunt, blijft zichtbaar.
Om er terug uit te doen kies je terug alt+B en klik je enkel.

Het handigste is dus om vanuit de zijkant enkel het aangezicht te selecteren en dan terug langs voor te kijken

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #38 Gepost op: 19 mei 2015, 00:16:58 am »
weer zoiets wat ik niet kan vinden, en ik heb al tig tutorials bekeken...  kan het beter hier vragen, want dan heb ik zo antwoord....

maar ik heb dus een hoofd gemaakt, en was nu bezig met UV mapping...  het gaat een heel eind goed... maar dan gaan ze de texture rondom het hoofd doen... kiezen een nieuw materiaal... kiezen bij surface  "USE NODES"  maar bij mij staat knop use nodes?    moet ik dat ergens aan zetten?

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #39 Gepost op: 19 mei 2015, 00:29:03 am »
Ik denk dat je bedoelt dat je de knop niet ziet staan. Ben je wel overgeschakeld naar cycles render bovenaan je scherm? Als je in Blender Render zit dan heb je deze knop namelijk niet want die is specifiek voor Cycles Render.



weer zoiets wat ik niet kan vinden, en ik heb al tig tutorials bekeken...  kan het beter hier vragen, want dan heb ik zo antwoord....

maar ik heb dus een hoofd gemaakt, en was nu bezig met UV mapping...  het gaat een heel eind goed... maar dan gaan ze de texture rondom het hoofd doen... kiezen een nieuw materiaal... kiezen bij surface  "USE NODES"  maar bij mij staat knop use nodes?    moet ik dat ergens aan zetten?

Offline Mortalae

  • Member
  • *
  • Berichten: 292
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2015, 01:03:23 am »
Als je van Blender Render naar Cycles gaat, zijn de materialen niet compatible.

Volgens mij bedoel je dit:



Als je die knop "Use nodes" niet aanklikt, krijg je geen nodes te zien in de node editor. Blender probeert alsnog de materialen aan de verschillende render engines te koppelen, waardoor je in Cycles alleen de kleur kan veranderen (als je materiaal gebruikt van Blender Render). Mocht je de volle gamma aan functionaliteit in Cycles willen gebruiken, moet je ook een cycles materiaal aanmaken.



Door het aanklikken van "use nodes", zeg je eigenlijk "hey, ik wil cycles materiaal gebruiken" en je krijgt het wel. Use node staat inderdaad onder de Surface als een knop.



Als je een nieuwe materiaal gaat maken in cycles render  (tweede), hoef je niet meer de knop use nodes aan te klikken, want je bent al in cycles en het is voor je al gedaan. Voor het maken van je eerste materiaal moet je dus altijd "use nodes" drukken, sinds je van Blender Render naar Cycles overstapt.

Use nodes knop, vind je terug in je node editor. Zie je het verschil wanneer het aan en uit staat? Vergelijk met elkaar de tweede en derde foto:



Succes!

P.S.: Misschien toch een domme opmerking, maar wat voor versie gebruiken ze in de tutorial?
Soms is er veel veranderd en  je kan een aantal instellingen bijvoorbeeld niet meer terugvinden (ze zijn dan verwijderd, veranderd etc.).
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 01:15:12 am door Mortalae »
Ave, morituri te salutant.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #41 Gepost op: 19 mei 2015, 13:54:42 pm »
Misschien kun je met Ctrl F3 een screenshot maken van je probleem omdat er zoveel mogelijkheden zijn?

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #42 Gepost op: 19 mei 2015, 16:11:50 pm »
@ ijp:  dat zal ik vannavond doen...   volgens mij had ik hem wel op cycles render staan...  maar vannavond zal ik een screenshot maken...

Offline swets

  • Member
  • *
  • Berichten: 433
    • Bekijk profiel
    • Swets Hobby Homepage
« Reactie #43 Gepost op: 19 mei 2015, 23:06:35 pm »

hij staat dus op Cycles render... maar ik zie nergens de knop Use Nodes?

dus wat doe ik fout...

verder let niet op de afbeeldingen... ben zo maar aan het rommelen, en leren...
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2015, 23:08:08 pm door swets »

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #44 Gepost op: 19 mei 2015, 23:30:52 pm »
Nu is het al een stuk duidelijker wat je bedoelt. Een screenshot zegt soms meer dan 100 woorden.  ;)

Zoals Mortalae al zei heb je dus schijnbaar al een keer op de "Use Nodes" knop geklikt of er was al een cycles materiaal aanwezig. Je hebt deze knop dan niet meer nodig. Bij elk nieuw materiaal weet Blender al dat het een cycles materiaal is.

Als je nu in een apart venster naar het knopje linksonder gaat en de Node Editor selecteerd krijg je je materiaal te zien zoals in onderstaande afbeeldingen en kun je er extra dingen als bv. shaders aan toe voegen.