Topic: Zeegezicht  (gelezen 23129 keer)


Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2016, 12:01:16 pm »
Bedankt voor de positieve teacties heren!
De brekende golven zijn inderdaad (deels) gemodelleerd.
Ik zal later vandaag een voorbeeld posten van de aanpak die ik hier gebruikt heb.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2016, 21:18:44 pm »
Hier even een simpel voorbeeld hoe ik de brekende golven heb gemaakt. Op de afbeelding staat alleen de basis maar die kun je natuurlijk verder uitbreiden voor meer controle over de vorm.



Voor de basis gebruik je 2 curves (die je alvast een bepaalde vorm geeft) en een plane.

Plaats de curves links en rechts van de plane geef daarna de plane genoeg loopcuts in de richting van de curves om een soepel bewegend vlak te krijgen (gebruik natuurlijk ook de subsurf modifier).

Maak van de vertices aan de linkerzijde van de plane een vertex group en doe dit daarna ook voor rechts.

In Object Mode gebruik je 2 curve modifiers om de vertex groups de curves te laten volgen en dan heb je de basis vorm.
Je kunt dus ook meer curves en vertex groups gebruiken om meer vorm toe te kunnen voegen.

De definitieve vorm van de golf krijg je door bv. een texture van bruisend/schuimend water te gebruiken en daar nog een displacement toe te passen.
 
Eventueel nog een image texture op een plane voor de spetters om het af te maken maar hier kun je natuurlijk ook particles voor gebruiken.

Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2016, 23:13:15 pm »
Dat heb je mooi bekeken zo.
Je laat onderstuk van de golf  je in het water zakken maar zie je daar dan niets meer van in het water of is dat transparant.

Offline blenderbrammetje

  • Member
  • *
  • Berichten: 1,398
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2016, 23:17:31 pm »
Kun je dat ook gebruiken voor animatie ?
Ik bedoel , kun je ook evt. een displacementmodifier op de curve zelf zetten ofzo ? Omdsat curves niet zomaar te animeren zijn.... :)
Wel mooi. Je kunt voor animatie altijd nog de cirve langzaam verplaatsen en kleiner scalen...
Maar goed , voor deze still een perfecte methode.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2016, 07:30:02 am »
Dat heb je mooi bekeken zo.
Je laat onderstuk van de golf  je in het water zakken maar zie je daar dan niets meer van in het water of is dat transparant.

Ik gebruik zelf een texture die langs de randen transparant is. De golf zelf plaats ik net boven het oppervlak en deze kun je zelfs (nadat de Curve modifiers applied zijn) nog verder op maat maken als dat nodig is.
Meestal is dat niet eens nodig omdat het door de camerahoek niet opvalt dat hij net boven het oppervlak zweeft.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2016, 07:38:02 am »
Kun je dat ook gebruiken voor animatie ?
Ik bedoel , kun je ook evt. een displacementmodifier op de curve zelf zetten ofzo ? Omdsat curves niet zomaar te animeren zijn.... :)
Wel mooi. Je kunt voor animatie altijd nog de cirve langzaam verplaatsen en kleiner scalen...
Maar goed , voor deze still een perfecte methode.

Het kan eventueel wel beperkt geanimeerd worden maar ik zou het zelf niet doen. Ik heb deze methode alleen gekozen omdat het voor een still is.

Offline Ezra

  • Member
  • *
  • Berichten: 206
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2016, 10:07:56 am »
Erg mooi.
Nog wel een klein detail, basalt blokken liggen vrijwel altijd netjes opgestapeld, niet zomaar op een hoop gegooid. Voor iemand die maar wat vaak over die dingen heeft gelopen, van steen naar steen springend, is het vrij opvallend.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2016, 14:15:30 pm »
Dank je!

Je hebt helemaal gelijk Ezra, in het echt liggen ze inderdaad iets netter (hoewel er ook nog genoeg uitsteken).

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit zelf voor dit moment niet zo belangrijk vindt omdat het voor mij meer een oefening is om te kijken of ik de image er "geschilderd" kan laten uitzien. Het wordt dus geen realistische 3D scene.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2016, 00:12:51 am »
De scene is nog niet af maar ik heb wel alvast een eerste test gedaan voor het olieverf effect. Nog verre van wat ik wil maar ik dacht ik laat het toch alvast zien.  ;)



Offline IJp

  • *
  • Berichten: 4,385
    • Bekijk profiel
    • IJpart
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2016, 11:19:41 am »
Ik hou van donkere images maar dit is het niet dus mijn tip is,  probeer dit zeezicht wat lichter te houden ;)
En je ben er zeker nog niet met het olieverf effect maar is Gimp of Adobe achteraf geen betere oplossing. ???

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #25 Gepost op: 18 juni 2016, 11:54:26 am »
De image is inderdaad wat donker maar dat is omdat ik nog niets aan de scene en de belichting heb gedaan. Dit was alleen nog maar een eerste test om de structuur van olieverf te bereiken.
Kleur en belichting is allemaal nog in bewerking en er moet ook nog wat modelleerwerk gedaan worden dus dat komt uiteindelijk helmaal goed ijp.

Photoshop of Gimp is geen goede optie in dit want de uitdaging is juist om het volledig in Blender te doen. De verfstructuur is in dit geval ook echt 3D en ligt op de image in tegenstelling tot de filters in Photoshop of Gimp maar dat zal in het eindresultaat beter naar voren komen.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 18 juni 2016, 12:15:39 pm »
Nou, ben mij komt alleen een gepast WAUW naar bovendrijven.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2016, 12:49:24 pm »
Dank je Koos, ben blij dat het in de smaak valt.

Offline koos2

  • Member
  • *
  • Berichten: 2,053
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2016, 16:28:56 pm »
Heb net even snel de techniek geprobeerd met de 2 curves en de plane. In de toekomst zal het zeker een keer van pas komen. Bedankt.

Offline JvL

  • Member
  • *
  • Berichten: 3,415
    • Bekijk profiel
    • Llyr Studio
« Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2016, 17:20:35 pm »
Dat is goed om te horen. Ik kan je nog een tip geven voor een nog beter en soepeler resultaat.

Als je de golf vorm eenmaal gemaakt hebt dan kun je daarna de plane ook nog in de andere richting van loopcuts voorzien waardoor de plane vloeiender kan bewegen.
Maar dit kun je echt pas na het maken van de basisvorm doen want anders volgen alleen de 2 buitenste rijen de curves.


Zelf ben ik op het moment aan het experimenteren met de lucht voor een nog "schilderachtiger" effect van de scene voordat ik het penseelstreek effect er op loslaat.
Helaas gaat het even niet zo snel omdat ik mijn tijd moet verdelen tussen het maken van mijn website en de rest. Daar gaat ongemerkt toch nog behoorlijk wat tijd inzitten omdat het niet echt mijn ding is.  ;)