Topic: Camera van Perspective naar Othographic op een pad  (gelezen 2700 keer)


Offline Marieke

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 mei 2013, 22:34:30 pm »
Hallo, is het mogelijk om de camera te switchen van Perspective naar Orthographic terwijl het een pad volgt?
Ik ben bezig met een animatie van een logo waarbij het uiteindelijke resultaat moet starten in de Perspective-lens-modus en moet eindigen in een Orthographic-lens-modus.
De camera zweeft als het ware tussen de letters door en moet uiteindelijk eindigen met een shot van het gehele logo zonder diepte/perspectief.

Alvast zeer bedankt voor een antwoord. Ik zit vast op dit moment.

Hartelijke groeten, Marieke
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »

Offline Mark aka Dark

  • *
  • Berichten: 782
    • Bekijk profiel
    • Mijn eigen site
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2013, 09:32:56 am »
Hoi,

Welkom op dit forum!

Ik heb even wat uitgeprobeerd en het lijkt te werken:
Als je je camera selecteert krijg je in je properties overzicht een camera tabje erbij:



Onder de subgroep Lens kun je selecteren wat voor camera type je wilt hebben voor die camera.
Met de toets 'i' kun je keyframes maken voor opties.
1. selecteer op de timebar het laatste frame waar je de camera nog op perspectief wil hebben, en zet de optie op perspectief;
2. houd je muis boven perspectief en toets 'i', je ziet de knoppen geel worden.
3. daarna selecteer je het volgende frame en zet je de lens op ortho.
4. houd je muis boven ortho en toets weer 'i', als het goed is wordt ie weer geel.
5. als je nu met je muis de frame selecteer heen en weer sleept over de frames waarvoor je keys hebt aangemaakt zie je automatisch de camera switchen van perspectief naar ortho.

Succes, en als je vragen hebt, dan horen we het graag.

MAD.

P.S. je kunt trouwens op deze manier heel veel opties vastleggen in een anitmatie. Gewoon op 'i' drukken terwijl je muis over de optie zweeft, en de huidige status van die opties wordt vastgelegd in een keyframe.

EDIT: heb er nog even mee zitten spelen, maar ik ze geen manier om dit geleidelijk te laten gaan. hij switched van de ene op andere frame over. Ik weet niet hoe je dit precies verwerkt in je animatie, maar het lijkt me niet mooi gaan. Ben wel benieuwd of het werkt, en hoe dat er dan uitziet!
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »
MAD staat voor: Mark Aka Dark
Problemen met inloggen? Mail naar: info@dbc-3d.nl

Offline Marieke

  • Member
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2013, 10:14:40 am »
Hey Mark, hartstikke bedankt voor je snelle reactie.
De i is overal te gebruiken dus. Fijn!
Ik ga is even bekijken hoe ik die overgang het beste kan camoufleren.

Als 'ie af is zet ik 'm op het forum.

Groeten, Marieke
« Laatst bewerkt op: 01 januari 1970, 01:00:00 am door Guest »